روش­های افزایش سرمایه شرکت

 

روش های افزایش سرمایه شرکت
روش های افزایش سرمایه شرکت

 

بعد پروسه ثبت شرکت افزایش سرمایه شرکت یکی از راه ­هایی است که منجر به تامین منابع مالی شرکت­ها می­شود. شرکت­ها با اهدافی از قبیل توسعه فعالیت­های خود و همچنین حفظ قدرت رقابت خود و یا افزایش آن مبادرت به افزایش سرمایه می­کنند. علاوه بر این، در بعضی مواقع این امر با هدف­ اصلاح و پیشرفت ساختار مالی شرکت انجام می­شود. این تامین منابع مالی شرکت­ها به روش­های مختلفی انجام می­گیرد. در مقاله پیش رو سعی داریم که به معرفی این روش­ها بپردازیم امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

روش­های افزایش سرمایه شرکت

 

از روش­ها و راه ­های بسیار زیادی می­توان برای افزایش سرمایه شرکت بهره برد اما بر اساس قانون تجارت، صدور سهام جدید و بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود اصلی­ترین روش­های آن می­باشند.

۴ روش برای افزایش سرمایه شرکت از طریق راه ­های ذکر شده در بالا وجود دارد که این روش­ها عبارتند از:

  1. مطالبات نقدی حال شده اشخاص از شرکت به سهام جدید تبدیل شود: این روش بهترین نوع افزایش سرمایه شرکت می­باشد. در این حالت باید همه مدارک و سندهای مربوط توسط بازرس شرکت هم امضا شده باشد.
  2. مبلغ اسمی سهم به صورت نقدی پرداخت شود: در این روش افزایش سرمایه شرکت سهامداران قادر هستند مقدار سرمایه شرکت را با مبلغ نقدینگی که دارند افزایش دهند.
  3. اوراق قرضه به سهام تبدیل شود: از آن­جائیکه اوراق قرضه به رسمیت شناخته نشده است برای افزودن آن در پروسه افزایش سرمایه هم موضوعیتی نخواهد داشت.
  4. سود تقسیم نشده حاصل از ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت منتقل شود: بر اساس قانون ۱۴۰ قانون تجارت منتقل کردن هرگونه پس­انداز قانونی به مبلغ سرمایه شرکت ممنوع است.

گفتنی است که شرکت­ها برای افزایش سرمایه می­توانند از یکی از روش­های بیان شده و یا از ترکیبی از آن­ها به طور همزمان استفاده کنند.

در ادامه با دو روش افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده و افزایش سرمایه از طریق دارایی­ ها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

 

همان­طور که قبلا هم بیان شد یکی از راه ­های افزایش سرمایه شرکت آورده نقدی و مطالبات حال شده است. شرکت­ها در حین فعالیت بنا به دلایل مختلفی نیازمند وجه نقد می­شوند. به طور مثال امکان دارد تصمیم داشته باشند فضای تولید خود را بزرگ­تر کنند و یا این­که سرمایه در گردش خود را افزایش دهند. در این حالت شرکت برای تامین منابع مالی خود دو راه پیش رو دارد: یک راه این است که از بانک وام بگیرد و یا این­که از سهامداران خود تقاضای سرمایه­گذاری جدید کند. واضح و مبرهن است که راه دوم مناسب­تر است زیرا چنانچه از بانک وام بگیرد مجبور است که مبلغ وام دریافتی را همراه با سودی که دارد به بانک برگرداند. از این رو شرکت­ها ترجیح می­دهند که وجه مورد نیاز خود را از طریق سرمایه­ گذاری مجدد سهامداران اخذ نمایند.

به این نوع افزایش سرمایه، افزایش سرمایه از آورده نقدی گفته می­شود. راندمان و آثاری که این روش برای افزایش سرمایه شرکت دارد در دراز مدت دیده می­شود. گفتنی است که در افزایش سرمایه از نوع آورده نقدی، سهامی با عنوان حق تقدم منتشر می­شود. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که منظور از حق تقدم چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در افزایش سرمایه از نوع آورده نقدی ترتیبی در نظر گرفته شده است که در آن افرادی که تا پیش از مجمع فوق­العاده، سهامدار شرکت بوده­اند در مقایسه با دیگر افراد شرکت، برای افزایش سرمایه شرکت اولویت بیشتری داشته باشند. از این رو سهام حق تقدم به سهامی گفته می­شود که از طرف شرکت منتشر می­شود.

 

نکته مهم افزایش سرمایه

حال این سوال پیش می­آید که منظور از مطالبات حال شده چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که: به طلبی که سهامداران به هر نحوی از شرکت دارند، مطالبات حال شده می­گویند. هنگام افزایش سرمایه سهامداران قادر هستند به جای وارد کردن پول به شرکت، از آن مبلغی که از شرکت طلب دارند برداشت کنند.

به طور مثال چنانچه قرار باشد تمامی سهامداران به منظور افزایش سرمایه نفری مبلغ ۲ میلیون تومان به حساب شرکت واریز کنند در این­جا سهامداری که از شرکت طلب دارد می­تواند اعلام کند که سهم واریزی­­اش را از روی طلبی که از شرکت دارد بردارند. به طور معمول شرکت­ها، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران را با هم به انجام می­رسانند ولی شرکت می­تواند افزایش سرمایه را تنها از یکی از حالات به انجام برساند. البته باید اذعان داشت چون همه سهامداران از شرکت طلب ندارند و یا این­که همه سهامداران تمایل ندارند وجه نقد وارد شرکت کنند معمولا این دو را با هم ترکیب می­نمایند.

 

افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده
افزایش سرمایه از طریق مطالبات حال شده

 

افزایش سرمایه از طریق دارایی­ ها

 

در روش افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی­ها، شرکت­ها به بررسی مجدد دارای­های ثابت خود اعم از ساختمان، زمین، سرمایه­گذاری­ها، ماشین آلات و تجهیزات و … می­پردازند. این کار سبب بروز رسانی ارزش دارای­های شرکت در ترازنامه می­شود. این امر موجب می­شود که شرکت­ها بتوانند تسهیلات مالی و اعتباری بیشتری اخذ کنند و یا این­که قراردادهای بهتری با شرکا ببندند.

لازم است بدانید که باید در ترازنامه، معادله حسابداری برقرار باقی بماند. جهت تحقق این امر باید سرمایه شرکت افزایش یابد چرا که بدهی­های شرکت تغییری نکرده است. در این روش هیچ وجهی وارد شرکت نمی­شود و تنها در صورت­های مالی شرکت یک عملیات حسابداری انجام می­گیرد. لازم است بدانید که در این روش چنانچه تعداد سهام شما افزایش پیدا کند به همان میزان افزایش، قیمت آن کاهش می­یابد که در نهایت منجر به این می­شود که در دارایی­های شما تغییری حاصل نشود.

پس در نهایت باید گفت که در این روش منابع جدیدی وارد شرکت نمی­شود و همان­طور که قبلا هم ذکر شد تنها در ترازنامه، اطلاعات مالی مربوط به شرکت بروز می­شود. افزون بر این باید گفت که در این روش با توجه به درصد افزایش سرمایه، سهامداران دارای سهام جدیدی می­شوند که بعد از ثبت افزایش سرمایه می­توانند آن را نگه دارند و یا بفروشند.

 

مدارک مورد نیاز برای افزایش سرمایه شرکت شرکت­های سهامی

 

معرفی­ نامه نمایندگان، کپی گزارش بازرس قانونی، اساس­نامه شرکت، نامه­ای حاکی از عدم مشمولیت از سازمان بورس، معرفی سهامداران و آگهی ثبت تغییرات شرکت مهم­ترین مدارکی هستند که به منظور افزایش سرمایه شرکت مورد نیاز می­باشند.

4.7/5 - (40 امتیاز)
مشاوره رایگان