اخذ جواز کسب

 

اخذ جواز کسب
اخذ جواز کسب

 

شرایط اخذ جواز کسب

 

اخذ جواز کسب برای هر کاربری که قصد راه اندازی کسب و کاری نظیر آرایشگاه، نانوایی، شیرینی فروشی و … دارد الزامی است. با توجه به اینکه کشور ما جمعیت جوان زیادی دارد و روزبروز بر تعداد نیروی کار آن افزوده می شود قوانین و مقررات متعددی برای سروسامان دادن به آن ها تعیین می شود. در واقع هدف قانون گذاران از تصویب این قوانین این است که فعالیت افراد در چهارچوب قانون انجام گیرد.

بنابراین هر کاربری که قصد فعالیت اقتصادی و قانونی دارد در وهله اول باید با این اصول و قوانین آشنا باشد. یکی از قوانینی که برای شروع و راه اندازی فعالیت اقتصادی قانونی الزامی است اخذ جواز کسب می باشد. جواز یا پروانه کسب مجوزی است که برای راه اندازی هر صنف و کسب و کاری ضروری می باشد. یعنی بدون اخذ این پروانه فعالیت و کسب و کار شما غیر قانونی تلقی می شود.

بر اساس ماده ۱۲ قانون نظام صنفی هر مغازه و فروشگاهی قبل از راه اندازی نیاز به مجوز یا پروانه از واحد صنفی مورد نظر دارد که به آن جواز کسب می گویند. این پروانه به دو صورت دائم و موقت صادر می شود که متقاضیان برای شروع یا ادامه فعالیت حرفه ای و کسب و کار خود باید آن را دریافت کنند. جواز کسب موقت فقط برای یکبار صادر می شود و مدت زمان اعتبار آن یک سال است.

اما مدت زمان اعتبار جواز کسب دائمی ۵ ساله است. حال اگر قصد گرفتن مجوز کسب و کار دارید با ما در ادامه مطلب همراه باشید. چرا که این پروانه مراحل و شرایط خاص خود را دارد.

 

جواز کسب چیست؟

 

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که شروع و راه اندازی هر نوع کسب و کاری مثل خیاطی، آرایشگری، مکانیکی و … فقط با دریافت پروانه کسب امکان پذیر است. بنابراین این مجوز به کاربران اجازه می دهد هر نوع کسب و کاری را به صورت قانونی راه اندازی کنند. بدون داشتن این پروانه فعالیت شما غیر قانونی محسوب می شود.

به همین دلیل زمانی که نهادهای ذیربط مثل شهرداری از این موضوع باخبر شوند این اجازه را دارند که فعالیت شما را تعطیل و پلمپ کنند. البته این تنها عواقب نداشتن جواز کسب نیست. پرداخت هزینه به ازای فک پلمپ از دیگر عواقب نداشتن این مجوز است. در واقع مغازه یا فروشگاهی که به دلیل نداشتن این جواز پلمپ شده فقط در صورت پرداخت جریمه باز می شود.

مشکلات نداشتن این جواز به همینجا ختم نمی شود. کاربری که موفق شد با پرداخت جریمه پلمپ مغازه خود را باز کند باید اقدامات لازم در خصوص اخذ پروانه کسب را مجددا طی نماید. بنابراین اگر نمی خواهید مشمول جزای قضایی و نقدی شوید و بدون هدر رفتن زمان به فعالیت خود ادامه دهید حتما جواز کسب را قبل از شروع کار خود دریافت کنید.

حال اگر قصد دریافت این جواز را دارید باید بدانید که پروانه کسب به دو صورت دائمی و موقت صادر می گردد. تمام افراد حقیقی و حقوقی می توانند این مجوز را دریافت کنند. دریافت این جواز به کاربران این امکان را می دهد بدون هیچ مشکلی در حال و آینده به فعالیت های تولیدی و اقتصادی خود بپردازند.

مرجع صادرکننده این جواز در کشور ما اصناف و اتحادیه ها هستند. یعنی کلیه فعالیت های تجاری کشور ما زیر نظر اصناف انجام می شود. از نظر اصناف فردی در اولویت اخذ پروانه کسب است که قبلا هیچ پروانه کسبی دریافت نکرده یا شاغل نباشد.

 

جواز کسب چیست؟
جواز کسب چیست؟

 

بررسی انواع جواز کسب

یکی از نکات قابل توجه در زمان دریافت پروانه کسب این است که بدانید این جواز انواع مختلفی دارد. به این صورت که هر شغل و مغازه ای در یکی از این دسته ها قرار می گیرد. بنابراین صاحبین مشاغل قبل از گرفتن پروانه کسب باید بدانند این دسته بندی به چه صورت انجام می گیرد و شغل آن ها در کدام دسته قرار دارند. به طور کلی انواع جواز کسب شامل موارد زیر می باشد:

  • جواز کسب توزیعی
  • جواز کسب تولیدی
  • جواز کسب فنی
  • جواز کسب خدماتی

 

جواز کسب توزیعی چیست؟

این نوع جواز یا پروانه برای آن دسته از مشاغلی صادر می گردد که قصد فروش اقلام مصرفی را دارند. از جمله این مشاغل می توان به بوتیک ها یا مغازه های لوازم آرایشی و بهداشتی اشاره کرد. بنابراین اگر می خواهید در مغازه خود پوشاک یا لوازم آرایش بفروشید باید این نوع جواز کسب را اخذ کنید.

 

جواز کسب تولیدی چیست؟

همانطور که از نام این مجوز کسب و کار مشخص است مخصوص مشاغلی می باشد که هدفشان تولید و تهیه محصول است. از جمله این مشاغل می توان به تولیدکنندگان لوازم پلاستیکی، تولیدکنندگان پوشاک، تولیدکنندگان شیرینی و … اشاره نمود. این دسته از افراد برای اینکه یک فعالیت قانونی آغاز کنند باید پروانه توزیعی دریافت نمایند.

جواز کسب فنی چیست؟

این جواز برای کسب و کارهای فنی و مهارتی که هدفشان تعمیر وسایل الکتریکی و فنی است صادر می گردد. کاربرانی که قصد گرفتن این نوع جواز کسب و کار دارند باید بدانند که لازمه اخذ آن داشتن مدرک فنی و حرفه ای است. یعنی کاربر باید یک مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با کار خود ارائه دهد تا بتواند این جواز کسب و کار را بگیرد.

مشاغلی که نیاز به اخذ جواز کسب فنی دارند شامل مغازه های تاسیساتی، تعمیرگاه خودرو، تعمیرات ماشین لباسشویی، تعمیرات موبایل و … می باشد.

 

جواز کسب خدماتی چیست؟

همانطور که از نام این جواز مشخص است برای مشاغلی صادر می گردد که قصد ارائه خدمات دارند. این مشاغل کالایی ارائه نمی دهند و هدفشان ارائه خدمات است. بنابراین اگر می خواهند کسب و کارشان به صورت قانونی ادامه یابد باید این جواز کسب را دریافت کنند. از جمله مشاغلی که نیازمند اخذ جواز کسب خدماتی هستند می توان به کافی نت ها، آرایشگاه ها و … اشاره نمود.

 

مزایای دریافت جواز کسب چیست؟

حال شاید این سوال به ذهن مخاطبان خطور کند که مزایای دریافت جواز کسب چیست و اصلا چرا باید قبل از شروع کسب و کار این جواز را کسب نمود. اخذ جواز کسب غیر از قانونی کردن کسب و کار مزیت های متعددی را برای متقاضی به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یافتن محلی مناسب در شهرک های صنعتی. بدون شک یکی از مهمترین معضلات کاربران در زمان راه اندازی کسب و کار نداشتن محل مناسب است. اخذ این جواز به شما کمک می کند بهترین محل در شهرک صنعتی را با مناسب ترین قیمت پیدا کنید. با این جواز فقط بخشی از هزینه زمین در شهرک های صنعتی را پرداخت می کنند و بقیه هزینه به صورت اقساطی است.
  • ثبت برند و علامت تجاری از دیگر مزیت های اخذ پروانه کسب است. یعنی متقاضیان می توانند برای محصول یا نوع فعالیت خود برند ثبت کنند. بنابراین کاربرانی که به فکر پیشرفت و افزایش فروش خود هستند حتما این جواز را دریافت کنند تا بتوانند برای خود برندسازی نمایند.
  • از دیگر مزایای گرفتن پروانه کسب و کار امکان حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی است. شرکت در این نمایشگاه ها تاثیر بسزایی بر روی معروفیت محصولات و خدمات دارد. به همین دلیل صاحبین مشاغل با شرکت در آن سعی می کنند میزان فروش خود را افزایش دهند. البته لازمه ورود به این نمایشگاه ها جواز کسب است و تا این جواز را ارائه ندهید امکان حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را ندارید.
  • امکان استفاده از تعرفه صنعتی برق، استفاده از تسهیلات بانکی، اخذ کارت بازرگانی، استفاده از تعرفه صنعتی گاز، استفاده از سهمیه سوخت، اخذ استاندارد جهت تولیدات و پوشش بیمه تکمیلی برای پرسنل از دیگر مزایای این مجوز است.

 

مدارک لازم اخذ جواز کسب
مدارک لازم جهت اخذ جواز کسب

 

مدارک لازم اخذ جواز کسب

 

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به کاربران کمک می کند سریعتر به پروانه کسب دسترسی یابند آشنایی با مدارک لازم برای جواز کسب است. بنابراین قبل از اینکه اقدام به اخذ این جوازجواز کسب کنید با این مدارک آشنا شده و آنها را جمع آوری نمایید. مهمترین مدارک لازم برای جواز کسب عبارتند از:

  • در صورتی که متقاضی گرفتن مجوز کسب آقا است باید مدارکی نظیر کارت معافیت، کارت پایان خدمت، گواهی اشتغال به تحصیل و گواهی معافیت از نوع پزشکی را ارائه دهد.
  • اگر مالک مکانی هستید که قصد فعالیت در آن را دارید باید سند ملک را ارائه دهید. در صورت استیجاری بودن باید اجاره نامه ارائه داده شود. همچنین اگر قصد فعالیت با سازمان ها و ادارات دولتی مثل شهرداری و … را دارید باید مبایعه نامه به نام متقاضی، در صورت استیجاری بودن رسید معتبر پرداخت اجاره، قرارداد اجاره محل کسب با ادارات دولتی و … ارائه گردد. به طور کلی تعیین وضعیت ملکی از مهمترین مدارک و شروط اخذ این پروانه است.
  • ارائه مدرک عدم سوء پیشینه
  • انجام آزمایشات لازم در خصوص مواد مخدر و اعتیاد و ارائه گواهی عدم اعتیاد متقاضی به مواد مخدر
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی. افراد بالای ۵۰ سال می توانند مدرک پایان تحصیلات ابتدایی را ارائه دهند یا ثابت کنند سواد خواندن و نوشتن دارند.
  • در صورتی که فعالیت کاری شما در زمینه مواد خوراکی، بهداشتی و آرایشی است باید از طریق مرکز بهداشت کارت سلامت دریافت کرده و آن را ارائه دهید.
  • عدم سابقه کیفری
  • عکس ۱۲ عدد
  • ارائه مدرکی که نشان دهنده تشکیل شدن پرونده پرداخت اوراق مالیاتی متقاضی است.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی. در صورتی که از اتباع خارجی هستید باید کپی تصویر گذرنامه خود را ارائه دهید.
  • گذراندن ۱۰ ساعت دوره آموزشی
  • دریافت موافقتنامه از اداره اماکن نیروی انتظامی

 

میزان اعتبار پروانه کسب و تمدید اعتبار آن

 

به طور کلی جواز کسب به دو صورت صادر می گردد. جواز کسب موقت و جواز کسب دائمی. میزان اعتبار جواز کسب موقت یک سال است و پس از آن اعتبار آن تمام می شود و قابل تمدید نیست. یعنی این جواز فقط یک بار صادر می گردد. اما مدت اعتبار پروانه کسب دائمی ۵ سال است و پس از اتمام ۵ سال می توان اقدام به تمدید آن نمود.

البته برای تمدید این جواز نیز مدارکی لازم است. از جمله مدارک تمدید پروانه کسب می توان به ارائه پروانه کسب قبلی، ۲ الی ۶ قطعه عکس، گواهی دوره آموزشی از مراکز صنفی مرتبط، ارائه مدارک مالیات، مدارک مربوط به عوارض شهرداری ۲ سال اخیر، کپی شناسنامه و کارت ملی، ارائه دفترچه عضویت، ارائه کارت معاینه بهداشت و کپی قبض تلفن اشاره نمود.

 

تمدید اعتبار پروانه کسب
تمدید اعتبار پروانه کسب

 

هزینه گرفتن جواز کسب چقدر است؟

 

بدون شک یکی از مهمترین فاکتورها در زمان اخذ این مجوز هزینه آن است. در این راستا باید بگوییم صدور هر نوع جوزی برای دولت هزینه دارد و مجوز کسب نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. البته برای این مجوز نمی توان هزینه دقیقی تعیین کرد. چرا که عوامل مختلفی بر هزینه گرفتن جواز کسب سال ۱۴۰۲ تاثیر می گذارند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بازرسی مکان مثل بررسی داشتن قفل و حفاظ های امنیتی، دوربین مداربسته و … . برای تایید این موضوع بازرسی به محل مورد نظر فرستاده می شود تا شرایط مکان را بررسی کند.
  • هزینه بازرسی بهداشت. این هزینه مربوط به مشاغلی است که در حوزه تولید و توزیع مواد غذایی و همچنین تولید و ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند. برای این مشاغل یک بازرس بهداشت فرستاده می شود و کارفرمایان باید هزینه آن را پرداخت کنند.
  • هزینه حق الورود به صنف
  • هزینه عضویت سالیانه. معمولا برای عضویت مبلغی تعیین می شود که متقاضی باید آن را به حساب خزانه کشور واریز کند.
  • هزینه دریافت کارت و گواهی نامه های مربوطه
  • هزینه دوره آموزشی

 

بررسی مراحل دریافت جواز کسب

به منظور ثبتنام و اخذ جواز کسب باید مراحلی را طی کرد. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی اینترنت و ورود آن به فضای کسب و کار، سامانه ای به این منظور راه اندازی شد. به همین دلیل برای طی کردن مراحل گرفتن جواز کسب نیاز به حضور فیزیکی در سازمان نیست و به صورت اینترنتی می توان این جواز را دریافت کرد.

 

برای دریافت جواز کسب اینترنتی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا باید یک درخواست کتبی تهیه و تنظیم کنید.
  • سپس اگر می خواهید درخواست خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید باید به درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس ir مراجعه و ثبتنام نمایید.
  • اطلاعات هویتی خود مثل نام، نام خانوادگی و … را وارد کنید.
  • نام کاربری و گذرواژه خود را به منظور ورود به پنل کاربری وارد کنید.
  • بر روی گزینه ثبت و پیگیری مجوز کلیک نمایید. این گزینه در سمت راست صفحه قرار دارد.
  • گزینه ثبت درخواست مجوز را انتخاب نمایید.
  • اطلاعات مربوط به سازمان ارائه دهنده مجوز را وارد کنید و بر روی ثبتنام نهایی کلیک کنید.
  • پس از دریافت کد رهگیری به سایت جواز اینترنتی به آدرس ir مراجعه کنید.
  • در این سامانه به بخش پروانه کسب بروید و کد رهگیری را وارد کنید.
  • پس از وارد کردن این کد و سایر اطلاعات خواسته شده و تایید آن ها به صفحه قبل برگردید و بر روی گزینه درخواست مجوز کلیک نمایید.
  • در این قسمت تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
  • در نهایت کد رهگیری به شما داده می شود که می توانید وضعیت گرفتن پروانه کسب خود را پیگیری کنید.
  • در مرحله بعد کمیسیون بازرسی اتحادیه به منظور بازرسی به محل کار شما فرستاده می شود و جهت اخذ مجوز گزارشی تهیه می کند.
  • درخواست شما در جلسه هیئت مدیره بررسی و یک پاسخ کتبی به شما داده می شود.

 

هزینه و مراحل اخذ پروانه کسب
هزینه و مراحل اخذ پروانه کسب

 

بررسی شرایط و ضوابط اخذ پروانه کسب

یکی دیگر از فاکتورهایی که به شما کمک می کند نحوه گرفتن جواز کسب را بیاموزید آشنایی با شرایط و ضوابط گرفتن جواز کسب است. یعنی هرچه اطلاعات شما در مورد ضوابط و شرایط گرفتن جواز کسب کامل تر باشد می توانید سریع تر و بدون دردسر به این مجوز برسید. مثلا متقاضی پروانه کسب باید بداند که جواز کسب با جواز تاسیس فرق دارد.

اخذ جواز تاسیس برای کارگاه های تولیدی و واحدهای صنعتی است که قصد فعالیت در شهرک های صنعتی دارند. یکی از شرایط اخذ پروانه کسب این است که در کسب و کارهای فنی و مهارتی باید مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با کسب و کار ارائه داد شود. به عنوان مثال شخصی که فعالیت آن در زمینه جوشکاری یا تعمیرات لوازم الکترونیکی است و قصد اخذ پروانه کسب دارد باید یک مدرک فنی و حرفه ای مرتبط با رشته کسب و کار خود ارائه دهد.

ولی سایر کسب و کارها مثل فروشگاه ها یا بوتیک ها نیاز به ارائه این مدرک ندارند. وضعیت ملکی متقاضی در زمان اخذ این پروانه باید مشخص باشد. یعنی متقاضی باید مدرکی ارائه دهد که نشان دهد مالک ملک است یا مستاجر. بنابراین باید مدارکی نظیر سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا معمولی، سرقفلی، هبه، اجاره و … ارائه دهد.از دیگر شرایط گرفتن این مجوز این است که قراردادهای منعقد شده بین متقاضی و افراد حقیقی و حقوقی باید ارائه داده شود.

 

گرفتن این مجوز شرایط و ضوابط دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • متقاضی باید ۱۸ سال را تمام کرده باشد .
  • حداقل متراژ فضا را برای شروع کسب و کار داشته باشد.
  • محیط کاری مورد نظر از نظر امنیت کامل باشد. مثلا مجهز به دوربین های مداربسته باشد یا درب ورودی حفاظ داشته باشد.
  • محیط دارای سرویس بهداشتی باشد و سایر اصول بهداشتی را رعایت کند.

 

مدت زمان اخذ جواز کسب
مدت زمان اخذ جواز کسب

 

مدت زمان گرفتن جواز کسب چقدر است؟

 

یکی دیگر از سوالات متداول متقاضیان اخذ جواز کسب این است که گرفتن این مجوز چقدر زمان نیاز دارد؟ در این راستا باید بگوییم متقاضی باید ابتدا درخواست خود را مبنی بر اخذ جواز کسب ارائه دهد. پس از اینکه این درخواست تایید شد ۳ ماه فرصت دارید تا مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه دهید. در صورتی که مدارک ارائه شده کامل و بدون نقص بود ۱۵ روز طول می کشد تا پروانه کسب شما صادر گردد.

 

نحوه گرفتن پروانه کسب برای مغازه

یکی از رایج ترین متقاضیان پروانه کسب، صاحبین مغازه ها هستند. هر فردی که قصد راه اندازی مغازه ای دارد در ابتدا باید این مجوز را اخذ کند. اخذ جواز کسب مغازه به دو صورت موقت و دائمی صادر می گردد. بنابراین تمام مغازه هایی که قصد خرید و فروش یا ارائه کالا و خدمات به مردم دارند نظیر سوپرمارکت ها، موبایل فروشی ها، الکتریکی ها، مرغ فروشی ها، تاسیساتی ها و … باید این مجوز را دریافت کنند.

البته دریافت جواز کسب مغازه نیز شرایط و ضوابطی دارد. مثلا یکی از قوانین اولیه اخذ جواز کسب مغازه برخورداری از حداقل فضای لازم برای شروع کسب و کار است. فرقی نمی کند فضای مغازه شما اداری است یا تجاری. بر اساس قوانین اتحادیه ها و درگاه ملی مجوزهای ایران هر مغازه ای برای گرفتن این مجوز باید متناسب با نوع کسب و کار خود از یک فضای حداقل بهره مند باشد.

چرا که در آن بتواند محصولات یا خدمات خود را به مشتریان ارائه دهد. به همین دلیل در این قوانین برای هر شغلی یک متراژ مغازه حداقل قید شده است که عبارتند از:

  • متراژ آرایشگاه زنانه معادل ۱۲ متر
  • متراژ آرایشگاه مردان معادل ۹ متر
  • متراژ خرده فروشی پوشاک مردانه ۱۲ متر
  • و …

 

اخذ جواز کسب فوری از موسسه نیک پارس

در صورتی که نیازمند اخذ جواز کسب فوری هستید و وقت کافی برای این پروسه ندارید می توانید با کارشناسان متخصص مجموعه معتبر نیک پارس تماس بگیرید. این مجموعه با بهره مندی از کادری مجرب و سال های تجربه تخصصی در این زمینه به شما کمک می کند تمام مراحل اخذ جواز کسب را موفقیت سپری کنید.

 

جهت اخذ جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟

هر کسب و کاری صنف و اتحادیه مخصوص به خود را دارد. بنابراین برای اخذ جواز کسب باید به اتحادیه مربوط به شغل خود مراجعه کنید.

چه افراد امکان اخذ پروانه کسب ندارند؟

بر اساس قوانین کشور ما خانم ها نمی توانند در برخی از مشاغل به صورت تنهایی جواز کسب دریافت کنند و حتما باید یک مرد معرفی نمایند. از جمله مشاغلی که خانم ها نمی توانند پروانه کسب دریافت کنند می توان به کافی نت، تاسیسات، سوپرمارکت، پروتئینی ها و از این قبیل مغازه ها اشاره کرد.

آیا از جواز کسب برای ثبت برند میتوان استفاده کرد؟

با توجه به مطالب بالا دریافتیم که یکی از مزایای اخذ جواز کسب برندسازی و ثبت برند است. اصلا برای ثبت برند و علامت تجاری چه به زبان فارسی و چه لاتین حتما باید این جواز را ارائه داد.

تفاوت پروانه کسب با پروانه تاسیس چیست ؟

همانطور که اشاره نمودیم تفاوت جواز کسب با جواز تاسیس در این است که پروانه کسب برای مغازه هایی مثل بوتیک، الکتریکی، آرایشگری، سوپرمارکت و … صادر می گردد. اما جواز تاسیس مخصوص کارگاه های تولیدی و واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی است.

آیا داشتن سوپیشینه مانع اخذ پروانه کسب میشود ؟

بله. داشتن گواهی سوء پیشینه از مهمترین مدارک اخذ جواز کسب است و در صورتی که متقاضی این مدرک را ارائه ندهد نمی تواند پروانه کسب دریافت کند.

آیا با دریافت جواز کسب بیمه قطع میشود؟

خیر. فعالیت در کسب و کارهای خصوصی بیمه فرد را باطل نمی کند.

آیا بازنشسته و کارمندان میتوانند جواز کسب بگیرد؟

بله. بازنشستگان و کارمندان بخش خصوصی می توانند این مجوز را دریافت کنند. اما کارمندان بخش دولتی امکان اخذ جواز کسب ندارند.

 
3.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان