ثبت طرح صنعتی

 

مالکیت معنوی چیست؟
ثبت طرح صنعتی

 

اهمیت ثبت طرح صنعتی

 

طرح صنعتی به معنای اختراع و یا کشف یک طرح بسیار منحصر به فرد در حوزه صنایع گوناگون، توسط مخترعین می باشد. امروزه شاهد افزایش طرح های صنعتی در جابه جای کشورمان هستیم. دانشجویان نخبه در تمام زمینه های صنعت طرح های بی نظیر را به ثبت رسانده اند. مسئولین و مقامات نیز در پی برنامه ریزی ها و استراتژ های بلند مدت هستند تا بتوانند از طرح های صنعتی جوانان و نخبه گان کشور پیروی و حمایت کنند. هر طرح جدید و نوینی که در صنعت ابداع و اختراع می شود بایستی با توجه به برخی از قوانین در سازمان به ثبت برسد.

شما با تاسیس طرح صنعتی خود بعد از ثبت شرکت می توانید از تمام حقوق مربوط به طرحتان حتی با گذشت سالیان سال نیز دفاع کنید. به همین دلیل اهمیت طرح صنعتی را به خوبی می توان درک کرد. در ادامه مقاله در مورد مدارک و مراحل لازم برای ثبت طرح صنعتی اطلاعاتی را ارائه داده ایم که از شما دعوت می کنیم ما را تا آخر متن همراهی کنید.

 

سازمان طرح صنعتی

 

سازمان طرح صنعتی اداره ای تحت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور می باشد که در سال ۱۳۸۵ با وظیفه طرح صنعتی و حمایت از این طرح ها کار خود را شروع کرد. این سازمان هم چنین در مورد آیین نامه های اجرایی و علایم تجاری (برند) نیز همکاری های بسیاری را با کسب و کارها دارد. هر طرح صنعتی بعد از آن که مورد تایید مسئولان واقع شد موفق به درخواست ثبت خود را در سازمان تاسیس طرح صنعتی می شود و با توجه به یک سری شرایط و مدارک می توان طرح صنعتی را با موفقیت در این سازمان انجام داد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی این سازمان در مورد چگونگی عملکرد و قوانین مربوط به طرح صنعتی اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورید.

 

حقوق مالکیت فکری و معنوی

 

حقوق شامل تاسیس طرح صنعتی

 

شما برای دفاع از حقوق طرح صنعتی خود بایستی آن را به ثبت برسانید. حقوقی که شامل طرح صنعتی شما خواهد بود به صورت زیر بیان شده است:

  • در هر گونه بهره برداری از طرح صنعتی بایستی از مالک طرح موافقت های لازم را اخذ نمایند. منظور از بهره برداری می تواند فروش و یا ساخت طرح صنعتی مورد نظر باشد. در بسیاری از مواقع سرمایه گذاران علاقه ای را به طرح های صنعتی نشان داده و قصد ادامه تولید و تبدیل طرح مورد نظر به یک برند را دارند که در این مواقع هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ انسانی بایستی از مالک طرح اجازه ها و موافقت ها لازم گرفته شود.
  • مالک طراح در صورت مشاهده تولید و یا بهره برداری طرح خود توسط افراد دیگر می تواند به راحتی از حقوق خود و طرح خود شکایت کند.
  • با آگاهی داشتن از حقوق طرح صنعتی خود می توانید در باره هر گونه سوء استفاده و یا درخواست های ابطال تاسیس طرح صنعتی که علیه طرح صنعتی شما انجام می شود، به راحتی از حقوق و حق طرح صنعتی خود دفاع کنید. هم چنین با طرح صنعتی خود اجازه کپی برداری آن را از افراد سودجو خواهید گرفت.

 

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی

 

شما برای طرح صنعتی بایستی یک سری مدارک را از قبل آماده و تهیه کنید. البته با توجه به نوع شخص، مدارک مورد نیاز ثبت طرح صنعتی متفاوت خواهد بود که در ذیل به مدارک مربوطه به هریک از اشخاص حقوقی و حقیقی اشاره شده است:

 

  • اشخاص حقوقی:

  1. آخرین ثبت تغییرات شرکت و روزنامه تاسیس
  2. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی طراحان
  3. عکس های مربوط به طرح اختراع شده از زوایای گوناگون
  4. آدرس دقیق شرکت

 

  • اشخاص حقیقی:

  1. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی طراح صنعتی
  2. عکس های واضح از طرح صنعتی مربوطه
  3. آدرس دقیق محل زندگی

 

  • البته بایستی توجه داشته باشید که عکس های مربوطه از طرح صنعتی باید حداکثر ۵۰۰ کیلو بایت و با فرمت jpg ذخیره شده باشند. شما می توانید برای تاسیس طرح صنعتی، مدارک ذکر شده را در اسرع وقت تهیه کنید تا طرح شما در کمترین زمان ممکن به ثبت برسد.

شرایط عمومی ثبت اختراع

 

مراحل ثبت طرح صنعتی

 

برای ثبت طرح صنعتی بایستی یک سری مراحل را با دقت طی نمایید که مراحل تاسیس طرح صنعتی را به صورت زیر می توان بیان کرد:

  • تهیه کردن مدارک مورد نیاز برای  طرح صنعتی
  • ورود به سامانه اینترنتی اداره ثبت صنعتی
  • تکمیل کردن تمام فیلد های مربوطه
  • بار گذاری مدارک مربوطه
  • چک کردن اطلاعات درج شده در سیستم
  • پرداخت آنلاین هزینه ی مربوط به طرح صنعتی
  • دریافت شماره اظهارنامه
  • انتشار طرح صنعتی در یکی از روزنامه های رسمی کشور ایران

 

هم چنین شما می توانید برای از قسمت راهنمایی این سامانه، سوالات مربوط به  طرح صنعتی را مطرح کنید، مشاوران اخذ رتبه و ثبت شرکت نیک پارس می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

 

5/5 - (3 امتیاز)
مشاوره رایگان