ثبت موسسه غیر تجاری

 

شرایط ثبت موسسه غیر تجاری

 

در نوشتار زیر بر آن شده­ایم شما خوانندگان عزیز را با نحوه ثبت موسسه غیر تجاری (ثبت شرکت غیر تجاری) و فرایندی که بایستی برای این امر طی شود آشنا کنیم. امید است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

به موسساتی که با اهداف غیر تجاری همچون علمی، ادبی، امور خیریه و امثال آن تشکیل می­شوند، موسسه غیر تجاری می­گویند.

 

ثبت موسسه غیر تجاری
ثبت موسسه غیر تجاری

 

انواع موسسات غیر تجاری

 

   موسسات غیر تجاری به دو نوع تقسیم می­شوند:

  1. موسساتی که هدف از تشکیل آن­ها جذب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد.
  2. موسساتی که هدف از تشکیل آن­ها ممکن است جذب منافع مادی و تقسیم این منافع بین اعضا خود و یا غیر باشد.

 

نحوه ثبت موسسه غیر تجاری چگونه است؟

 

   برای ثبت موسسه غیر تجاری:

  1. تعداد شرکا بایستی حداقل دو نفر باشد(شرکا بیش از دو نفر هم می­توانند باشند.)
  2. با اعتبار حداقل برابر با یک میلیون ریال به ثبت برسد(این سرمایه قابل افزایش است.)
  3. سرمایه این موسسات لزوما نباید از طریق شریکان موسسه تامین شود. اداره­های دولتی، افراد خیر و … هم قادر هستند تا بعضی از سرمایه آن­ها را تعهد نموده و تامین کنند. البته باید متذکر شد که این تعهد در سرمایه فقط برای کمک و یاری نمودن این موسسات می­باشد و به معنای شریک شدن در سرمایه شرکت نخواهد بود.
  4. از آن­جائیکه در این موسسات اهدافی به جز اهداف تجاری و اقتصادی مورد نظر است نیازی به سرمایه زیاد نیست و با حداقل سرمایه­ای که گفته شد می­توان اقدام به بنای این موسسات کرد.
  5. موسسه، مجمع عمومی فوق­العاده و عادی دارد که مجمع عمومی عادی وظیفه دارد اعضای هیئت مدیره را تعیین کند.
  6. باید اظهارنامه ثبت تنظیم شود و به صورت جلسه­ی مجمع عمومی و اساس­نامه با ذکر تاریخ و نیز امضای موسسین، ضمیمه شده و به اداره ثبت شرکت­ها تحویل داده شود.

لازم به ذکر است که اظهارنامه بایستی حاوی نکاتی از جمله تابعیت، دارایی موسسه چه نقدی باشد چه غیر نقدی، نام موسسه، مراکز شعب موسسه، مرکز اصلی فعالیت، اسامی موسسین، موضوع فعالیت موسسه باشد.

 

ثبت موسسه فرهنگیان

 

به تشکیلاتی که در آن افراد حقیقی و یا حقوقی اعم از دولتی، عمومی و خصوصی که شایستگی دارند با اهداف فرهنگی از قبیل انتفاعی یا غیر انتفاعی طبق شرایط تعیین شده به منظور فعالیت در یک یا چند حوزه فرهنگی، هنری و سینمایی و نیز مطبوعاتی با سرمایه ایرانی تشکیل ­می­شوند موسسه فرهنگیان گفته می­شود.

مجوز تاسیس، نظارت بر فعالیت­ها و همچنین انحلال نمودن موسسه فرهنگیان با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می­شود. افزون بر این­ها، مقاصد فرهنگی این دست از موسسات بایستی در یک اساس­نامه تنظیمی، ملزم به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران و نیز ضوابط فرهنگی شوند و همچنین فعالیت آن­ها با اصول فرهنگ عمومی در تناقض نباشد.

 

شرایط موسسان و مدیر مسئول موسسه فرهنگیان

  1. دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند.
  2. ۲۵ سال سن داشته و متاهل باشند.
  3. بایستی خدمت وظیفه عمومی را گذرانده باشند و یا برگ معافیت دائم را ارائه نمایند.
  4. سوء پیشینه کیفری موثر نداشته باشند(نداشتن سوء پیشینه باید توسط مراجع ذیربط مورد تایید قرار گرفته باشد) و نیز از حسن شهرت برخوردار باشند.
  5. ورشکسته نباشند و نیز در صورت ورشکستگی، به تقلب و تقصیر ادعا نکرده باشند که ورشکسته نشده­­اند.
  6. به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکانات کافی و مناسب را داشته باشند.
  7. جهت تقاضا و تاسیس مراکز تک منظوره فرهنگی بایستی صلاحیت علمی و تخصصی داشته باشند و یا این­که دارای تجربه کافی متناسب با موضوع باشند.
  8. دارای مدرک کارشناسی بوده و یا به تشخیص مراجع ذیربط دارای مدرک معادل کارشناسی باشند.

افزون بر موارد ذکر شده بایستی ضوابط مندرج در اساس­نامه رعایت شود و نیز برای تقاضای مراکز چند منظوره، موسسان باید به مدت ۶ ماه سابقه موثر فعالیت در موسسات و مراکز فرهنگی چند منظوره را داشته باشند.

 

ثبت موسسه آموزشی

 

  • اولین و مهم­ترین گامی که باید در تاسیس یک موسسه آموزشی برداشته شود، ثبت موسسه آموزشی می­باشد. با این وجود برای این­که بتوانید یک موسسه آموزشی ثبت کنید نخست باید اقدام به ثبت موسسه کنید.
  • برای ثبت موسسه آموزشی، نماینده و یا وکیل قانونی موسسه بعد از تعیین نام و تنظیم نمودن مدارکی که مورد نیاز است، بایستی اسناد و مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت­ها ارسال نماید. چنانچه مدارک ارسالی کامل و بی­نقص باشد کارشناس مربوطه مدارک را به بخش ثبت دفاتر ثبت شرکت­ها تحویل می­دهد و مسئول مربوطه بعد از این­که در دفتر ثبت نمود نسبت به اخذ امضا از متقاضی اقدام می­نماید و متقاضی پس از این­که جمله”ثبت با سند برابر است.” را قید کرد، بایستی زیر دفتر را امضا نماید
  • یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت نگهداری می­شود و نسخه­ای دیگر پس از این­که ممهور شد به متقاضی تحویل داده می­شود. پس از آن کارشناس مربوطه، پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده شده است برای انشا به اتاق تایپ ارسال می­کند. یک نسخه از آگهی تاسیس موسسه به منظور درج در روزنامه کثیرالانتشار به واحد روابط عمومی که در اداره ثبت شرکت­ها قرار دارد تحویل داده می­شود و رسید آن دریافت می­شود.
  • شایان ذکر است که درج در روزنامه رسمی، آخرین مرحله­ای است که در ثبت موسسه بایستی انجام گیرد.

 

نحوه ثبت موسسه خیریه
نحوه ثبت موسسه خیریه

 

ثبت موسسه تبلیغاتی

 

به شرکتی که به ساخت، برنامه­ریزی و همچنین مدیریت همه­ی جنبه­های تبلیغات برای مشتریان خود می­پردازد شرکت تبلیغاتی گفته می­شود.

شرایطی که بایستی مدیر مسئول شرکت تبلیغاتی دارا باشد به شرح زیر است:

  1. تابعیت ایرانی داشته باشد.
  2. در وزارتخانه، موسسات، شرکت­های دولتی و نیز شهرداری­ها اشتغال نداشته باشد.
  3. اهلیت قانونی داشته باشد.
  4. دارای مدرک دیپلم کامل متوسطه بوده و ۵ سال سابقه کار موثر در در امور تبلیغات را داشته باشد(به تایید کمیته سازمان­های تبلیغاتی) و یا این­که دارای مدرک تحصیلی معادل با لیسانس باشد.
  5. سوء پیشینه نداشته باشد.

 

ثبت موسسه خیریه

 

موسسات خیریه توسط افراد حقیقی و حقوقی تاسیس می­شوند. این موسسات با هدف کمک به کودکان بی­سرپرست، افراد نیازمند، خانواده­های بد سرپرست و … تشکیل می­شوند.

شرایط ثبت موسسه خیریه به قرار زیر است:

  1. اعضای این موسسه بایستی تابعیت ایرانی داشته باشند.
  2. حداقل دو نفر از اعضای تشکیل دهنده موسسه بایستی دارای مدرک کارشناسی بوده و مدیر عامل آن باید حتما دارای مدرک دیپلم باشد.
  3. مکانی که قرار است موسسه در آن شروع به فعالیت نماید باید مورد تایید بهزیستی قرار گرفته باشد.
  4. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت این موسسات که سه میلیون تومان است فراهم باشد.
  5. اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه بایستی دارای تخصص باشند.
  6. حداقل ۲۳ سال سن داشته باشند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان