راهنمای ثبت طرح صنعتی

 

حقوق مالکیت فکری و معنوی
راهنمای ثبت طرح صنعتی

 

شرایط ثبت طرح صنعتی

 

به خلق رنگ ها و خطوطی دو بعدی یا سه بعدی که جنبه های خاصی از طرحی منحصر به فرد به شکل دستی یا صنعتی را خلق نماید، طرح صنعتی گفته می شود. یک طرح زمانی می تواند به ثبت برسد که اصیل و خاص باشد و حتی الامکان برای کسی یا در جایی فاش و ثبت نشده باشد. امروزه بازارها محل رقابتی بزرگ و تولید کالاهایی جدید شده اند که حرف اول هر کسب و کاری، ایجاد طرحی نو با حق مالکیت آن است که می تواند بیشترین سهم بازار رقابتی را به خود اختصاص دهد. از این رو، چنانچه ایده ای قابلیت پیاده سازی و عرضه در بازار را داشته باشد، باید ابتدا حق مالکیت آن احراز شود.

در این میان ایده هایی خاص که دارای نوآوری بوده و نسبت به بازار مشابه تفاوتی محسوس داشته باشند می توانند مورد حمایت دولت نیز قرار گرفته و با درخواست متقاضی، دولت آن را به ثبت برساند.در این مطلب بر آن هستیم که نحوه ثبت طرح صنعتی، مدارک و الزامات آن را بیان نموده و مراحل این فرآیند را تشریح نماییم.

در این میان سوال مهمی که وجود دارد این است که چه طرح هایی ثبت می شوند و چه طرح هایی ثبت نمی شوند؟ طرح هایی ثبت نمی شوند که از نشانه های رسمی و نمادهای دولتی استفاده کرده باشند. قبلاً در جایی دیگر ثبت شده باشند. مخالف عرف و اخلاق باشد و یا قبلاً در جای دیگری مشابه آن بکار رفته باشد. این در حالی است که طرحهای صنعتی با قابلیت باز تولید صنعتی، نوآوری و ابتکار عملی، امکان سنجی مالی و پیاده سازی طرح صنعت، قابلیت ثبت را خواهند داشت.

 

ضوابط و شرایط ثبت طرح صنعتی

 

اولین اقدام برای ثبت طرح صنعتی ارائه اظهار نامه در ۲ نسخه می باشد. باید متقاضی طرح صنعت یا نماینده رسمی وی، این اظهارنامه را با مشخصاتی نظیر(مشخصات طرح ، مشخصات هویت صاحب طرح، امضای متقاضی یا نماینده وی و تاریخ طرح) تکمیل کرده و به اداره مالکیت صنعتی تحویل دهد تا در صورت تأیید، طرح مورد نظر ثبت و آگهی آن منتشر گردد و گواهی ثبت به نام صاحب طرح صادر شود. در غیر این صورت، طرح مردود شناخته شده و رد می شود.

  • با پذیرش طرح صنعت، متقاضی باید نمونه طرح و اظهارنامه خود را تسلیم نماید که در این صورت اداره مالکیت صنعتی ملزم به انتشار طرح، همراه با اطلاعات مالک طرح، طی یک آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و رسمی کشور می باشد.
  • نکته مهم دیگر، مدت زمان انقضای درخواست متقاضی و تاریخ تحویل اظهارنامه است که بعد از مدت زمان مقرر، اداره مالکیت صنعتی اقدام به انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی می نماید.
  • چنانچه شخص ذینفعی به دنبال باطل کردن طرح باشد باید بتواند با توجه به شرایط و ضوابط ذکر شده، دلایل قاطع بر ابطال طرح داشته باشد در غیر اینصورت درخواست وی رد می شود.
  • مدت زمان اعتبار یک طرح صنعت نیز ۵ سال بعد از تحویل اظهارنامه متقاضی طرح می باشد که می توان دو دوره ۵ ساله به شکل متوالی آن را با پرداخت هزینه تمدید نمود.

 

مالکیت معنوی چیست؟
مدارک لازم ثبت طرح صنعتی

 

مدارک لازم ثبت طرح صنعتی

 

  1. مدارک هویتی متقاضی طرح و طرح صنعتی مورد نظر
  2. مدارک مربوط به نماینده قانونی صاحب طرح، در صورتی که نماینده تعیین کرده باشد.
  3. اگر طرح دو بعدی باشد باید ۵ نمونه گرافیکی از طرح و ۵ نمونه طرح ترسیمی از آن را تهیه نماید.
  4. اگر طرح سه بعدی باشد باید ۵ نمونه گرافیکی از طرح و ۵ نمونه طرح ترسیمی از آن را تهیه نماید.

 

مشخصات گرافیکی طرح صنعتی باید ۶ ویژگی را داشته باشد

  1. اندازه تصاویر ارسالیA4 باشد.
  2. تصاویر ارسالی طرح باید زمینه قبل رؤیت و ساده ای داشته باشد.
  3. حداکثر حجم تصویر باید ۵۰۰ کیلو بایت و به صورت تمام رنگی باشد.
  4. اسکن تصویر الزاماً عمودی باشد.
  5. مدارک ارسالی با اسکن سیاه و سفید و حجم۲۵۰کیلو بایت ارسال گردد.
  6. پسوند فایل های ارسال شده تصاویر gpj باشد.

 

نکات مهم در ثبت طرح صنعتی
نکات مهم در ثبت طرح صنعت

 

نکات مهم در طرح صنعت

 

  • چنانچه مرجع ثبت، ماکتی از طرح صنعتی از متقاضی طرح درخواست نمایند می بایست ماکت تهیه شده در اندازه ۲۰×۲۰×۲۰  و وزن ۲ کیلوگرم با ماده ای مرغوب و بادوام تهیه شده باشد.
  • چنانچه متقاضی طرح در خواست تأخیر انتشار طرح خود را داشته باشد، باید اسکن درخواست کتبی خود را با الصاق در پرونده الکترونیکی بارگذاری نماید.
  • چنانچه متقاضی طرح درخواست عدم ذکر طرح خود را داشته باشد، باید اسکن درخواست کتبی خود را با الصاق در پرونده الکترونیکی بارگذاری نماید.
  • ارائه رسید مربوط به هزینه های اظهارنامه و دیگر هزینه های طرح.
  • مدارک مربوط به حق تقدم (مالکیت) فرد متقاضی همزمان با تحویل اظهار نامه یا حداکثر ۱۵ روز بعد از این تاریخ.
  • در صورت تمدید ثبت طرح صنعتی باید مدارک زیر ارائه شود.
  • تاریخ و شماره اظهار نامه و طرح صنعت همراه با درخواست تمدید.
  • اسم و مشخصات کامل متقاضی طرح یا نماینده قانونی و رسمی وی.
  • دسته یا طبقات کالاهای موضوع مربوط به طرح.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان