تغییرات شرکت با آگهی دعوت

 

تغییرات شرکت با آگهی دعوت
تغییرات شرکت با آگهی دعوت

 

نحوه تغییرات شرکت با آگهی دعوت

 

زمانی که قرار است تغییراتی در شرکت ایجاد شود، تغییراتی همچون تغییر در مفاد اساسنامه، افزایش یا کاهش سرمایه و … قانون گذار جهت جلوگیری از تضییع حقوق همه افرادی که در شرکت ذی نفع هستند همچون سهام داران، روزنامه کثیرالانتشار را جهت چاپ دعوتنامه­ها و آگهی­های مربوط به شرکت پیش بینی کرده است. در شرکت­های سهامی عام در اعلامیه پذیره نویسی و در شرکت­های سهامی خاص در صورتجلسه تشکیل شرکت این روزنامه مشخص شده و از آن به بعد تمامی آگهی­های شرکت در آن انتشار می­یابد. ماده ۹۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت به این نکته اشاره کرده است:

 

” در تمامی موارد دعوت صاحبان سهام جهت تشکیل مجامع عمومی باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی­ های مربوط به شرکت در آن منتشر می­شود به عمل آید.”

 

بنابراین هر گونه تغییری در شرکت که در چهارچوب اساسنامه شرکت و مرتبط با ذی نفعان و مشتریان شرکت است باید بعد از ثبت در اداره ثبت شرکت­ها، در روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی کشور چاپ شده و به اطلاع همگان برسد.

 

آگهی دعوت

قانون تجارت ایران مقرر کرده است که هر گونه تغییر در اشخاص حقوقی باید با رضایت سهامداران یا شرکا صورت بگیرد. لذا جهت تصمیم گیری در خصوص این ثبت تغییرات شرکت افراد باید اقدام به تشکیل جلسه مجمع همچون مجمع عمومی عادی سالیانه یا مجمع عمومی عادی فوق العاده و مجمع عمومی فوق العاده که هر یک دارای صلاحیت­های از قبل پیش بینی شده­ای جهت تصمیم گیری در امور مرتبط با شرکت هستند، نمایند. بنابراین موسسین با در نظر گرفتن موضوع باید جلسه مجمع عمومی مورد نظر را تشکیل دهند. اما چیزی که اغلب اتفاق می­افتد این است که ممکن است همه شرکا جهت تشکیل جلسه مجمع حضور نداشته باشند.در این مواقع تمامی افرادی که حاضر هستند جهت تشکیل جلسه موظفند تمامی تشریفات قانونی را که قانون تجارت ملزم کرده است رعایت کنند.

چاپ آگهی دعوت در روزنامه کثیرالانتشار شرکت جهت دعوت از موسسین برای حضور در جلسه از جمله­ی این تشریفات می­باشد که بایستی به طور دقیق انجام شود. از جمله مواردی که در متن آگهی دعوت درج می­شود عبارتند از: نوع مجمع، تاریخ و ساعت تشکیل جلسه، مشخصات شرکت که شامل نوع شرکت، نام شرکت، شناسه ملی و شماره ثبت شرکت است، دستور جلسه و آدرس محل تشکیل جلسه.لازم به ذکر است آگهی دعوت باید یک مقام دعوت کننده که می­تواند از موسسین، بازرسین، هیئت مدیره و یا یک پنجم سهامداران باشد، داشته باشد و بعد از چاپ در سربرگ شرکت به امضای مقام دعوت کننده برسد و سپس جهت چاپ در روزنامه کثیرالانتشار شرکت ارسال شود.

 

تغییرات شرکت در غیاب اعضا
شرایط تغییرات شرکت در غیاب اعضا

 

تغییرات شرکت در غیاب اعضا

 

همانطور که پیشتر نیز بیان شد تشکیل هر مجمع به دلایل مختلفی صورت می­گیرد اما برای این که تصمیمات مجمع تشکیل شده، معتبر بوده و به لحاظ قانونی قابلیت اجرا داشته باشد به طوری که بتوان در محاکم و نسبت به اشخاص ثالث به آن استناد کرد باید در شرایط خاصی اتخاذ شده باشد که از جمله این شرایط به شرح زیر است:

 

برای این که تصمیمات اتخاذ شده در مجمع قانونی باشد و جلسه رسمی تلقی شود باید

  1. دارندگان بیش از نصف سهام شرکت در جلسه حضور داشته باشند.
  2. حداقل دو سوم صاحبان سهام حاضر در جلسه در مجمع عمومی موسس و فوق العاده باید نسبت به تصمیم اتخاذ شده نظری مثبت داشته باشند تا تصمیم گرفته شده قانونی تلقی شده و نسبت به انجام آن اقدام شود. در مجمع عمومی عادی نیز حداقل نصف به علاوه یک صاحبان سهام حاضر در جلسه باید رای مثبت داشته باشند تا تصمیم اتخاذ شده قانونی تلقی شود.

لازم به ذکر است قانون گذار برای حد نصاب رای گیری اعضای حاضر در جلسه را ملاک قرار داده است نه کل سهام داران. در ضمن در شرکت­های با مسئولیت محدود هر دو حد نصاب یعنی حد نصاب تشکیل جلسه و حد نصاب رای گیری سه چهارم کل شرکاست.بنابراین با توجه به مطالب بالا می­توان گفت ثبت تغییرات شرکت در غیاب اعضا چنانچه حاضران در جلسه به حد نصاب رسیده باشد و در رای گیری نیز، رای دهندگان موافق به حد نصاب رسیده باشند، قابل اجرا خواهد بود.

 

تغییرات شرکت با انحصار وراثت
چگونگی تغییرات شرکت با انحصار وراثت

 

تغییرات شرکت با انحصار وراثت

 

بدون شک فوت یکی از سهامداران در شرکت­های سهامی و یا فوت شریک در شرکت­های با مسئولیت محدود منجر به ایجاد تغییرات شرکت خواهد شد. در زیر اثر فوت یکی از سهامداران در شرکت­های سهامی و اثر فوت شریک در شرکت با مسئولیت محدود و … مورد بررسی قرار گرفته است:

 

  • فوت شریک در شرکت­های با مسئولیت محدود

در بند “د” ماده ۱۱۴ قانون تجارت بیان شده است که چنانچه یکی از شرکا فوت کند البته در صورتی که در اساسنامه نیز پیش بینی شده باشد شرکت منحل خواهد شود. بنابراین می­توان از این بند چنین نتیجه گرفت که اگر در این زمینه اساسنامه شرکت سکوت کرده باشد در اثر فوت شریک شرکت همچنان بدون هیچ گونه تغییری به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در ضمن از آنجایی که در فوت خصوصیتی نیست، در صورت وقوع انتقال قهری به سبب مصادره اموال همین احکام جاری خواهد بود.

 

  •  فوت سهامدار در شرکت­های سهامی

در شرکت­های سهامی به خصوص در شرکت­های سهامی عام فوت یک سهام دار موجب انحلال شرکت نمی­شود و کوچکترین اثری بر فعالیت­های آن نخواهد داشت. بنابراین با فوت سهام دار، اموال وی یعنی همان سهام او به ورثه منتقل می­شود ( انتقال قهری) و از این به بعد این ورثه شخص متوفی است که به قائم مقامی از او جز سهام داران شرکت می­شود و دارای همان حقوقی خواهد بود که شخص متوفی در شرکت داشته است.لازم به ذکر است در شرکت­های سهامی خاص چنانچه یکی از سهام داران فوت کند باید در اسرع وقت تعداد سهام او مشخص شود. در ضمن چون سهام اشخاص حقیقی جزئی از دارایی­های آنها محسوب می­شود، بنابراین با فوت آنها، باید سهامشان نیز همچون سایر دارایی­ها در میان ورثه قانونی آنها تقسیم شود.

برای این کار ورثه باید به اداره دارایی مراجعه کرده مبلغ قانونی مالیات بر ارث را پرداخت کنند. در گواهی انحصار وراثت چگونگی تقسیم سهام متوفی بین وراث تعیین و مشخص شده است.سهام داران شرکت نیز در این مواقع باید به همراه وارثین متوفی صورتجلسه­ای جهت انتقال سهام متوفی تنظیم کرده و بعد از آن به اداره دارایی مراجعه کرده و جهت دریافت گواهی نقل و انتقال سهام اقدامات لازم را انجام دهند. تسلیم صورتجلسه­ای از انتقال سهام، ضمیمه کردن مدارک شناسایی وارثان، تصویر برگه انحصار وراثت و تصویر گواهی مالیات بر ارث به آن  و  مراجعه به اداره ثبت شرکت­ها از دیگر اقدامات بعد از دریافت گواهی نقل و انتقال سهام است.

 

فوت یکی از شرکا در شرکت­های تضامنی، شرکت­های مختلط غیر سهامی و شرکت­های نسبی

منجر به انحلال شرکت می­شود مگر آنکه

  1. سایر شرکا بر بقای شرکت رضایت داشته باشند
  2. قائم مقام متوفی بر بقای شرکت رضایت داشته باشد.

 

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان