اخذ رتبه مشاور صنعت

 

اخذ رتبه مشاور صنعت
اخذ رتبه مشاور صنعت

 

چگونگی اخذ رتبه مشاور صنعت

 

هر شرکتی جهت انعقاد قرارداد با شرکت و سازمان­های دولتی بایستی اقدام به اخذ رتبه نمایند. در غیر این صورت شرکت و سازمان­های دولتی قادر به انعقاد قرارداد نخواهند بود بنابراین شخص حقیقی و حقوقی باید دارای رتبه باشند. این رتبه­ سبب می­شود که در بین رقیبان شناخته شده و دارای اعتبار شود.

رتبه مشاور: به مدرکی که به منظور اعلام صلاحیت مشاوران و بر اساس مقررات آیین­نامه تشخیص صلاحیت مشاوران از سوی سازمان برای ارائه خدمات مشاور صادر می­گردد، رتبه مشاور می­گویند. گفتنی است که شرکت­های مهندسی مشاور از طریق سایت ساجات رتبه­بندی می­شوند و بر اساس نیروی فنی و مهندسی، امکانات فنی و نرم افزاری شرکت­ها رتبه­ای بین ۱ الی ۳ دریافت می­کنند که ۳ پایین­ترین و ۱ بالاترین رتبه می­باشد.

اخذ رتبه مشاور در رشته ­هایی اعم از صنعت، معماری و شهرسازی، مطالعات کشاورزی، راه و ترابری، نفت و گاز، مهندسی آب، پست و مخابرات، معدن، انرژی و گروه تخصص­های مشترک صورت می­گیرد.

 

رتبه مشاور صنعت

 

اخذ رتبه مشاور در گروه صنعت برای مشاورانی که در هر یک از تخصص­های این گروه فعال هستند، مناسب می­باشد. رتبه­بندی مشاوران در گروه صنعت به تخصص­هایی اعم از ۱٫ تخصص صنایع فلزات اساسی(نورد، ذوب و ریخته­گری) و ماشین سازی، ۲٫ تخصص صنایع برق و الکترونیک، ۳٫ تخصص صنایع سلولزی، شیمیایی، تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، نساجی و پلیمری، ۴٫ تخصص صنایع حمل و نقل(خودرو)، ۵٫ تخصص صنایع کانی­های غیر فلزی تقسیم می­شود.­

 

حداقل شرایط لازم برای اخذ رتبه مشاور صنعت چیست؟

حداقل شرایطی که برای اخذ رتبه مشاور صنعت مورد نیاز است، نیروی انسانی متخصص، امکانات پشتیبانی، تجربه کاری شرکت و ساختار مدیریتی می­باشد که هریک طبق امتیازهایی که دارند از جمله عواملی محسوب می­شوند که برای تشخیص صلاحیت مشاوران مد نظر قرار می­گیرد.

 

رتبه مشاور صنایع فلزات اساسی

 

شرح اعم تخصص صنایع فلزات اساسی(نورد، ذوب و ریخته­گری) و ماشین سازی برای اعمال تمامی مراحل مطالعات و طراحی و نظارت شامل موارد زیر است:

  1. تعیین مشخصات ماشین­آلات.
  2. مطالعات امکان­سنجی فنی و اقتصادی.
  3. تهیه طرح­های اجرایی برای ساختمان­ها و تاسیسات عمومی و صنعتی.
  4. طرح­های صنعتی و تولیدی.
  5. تهیه طرح استقرار ماشین­آلات و انتخاب قطعی ماشین­آلات اصلی و فرعی.
  6. مطالعات ظرفیت و میزان تولید.
  7. مطالعه نیروی انسانی و تعیین مهارت­ها.
  8. طراحی خط تولید.
  9. تعیین مشخصات فضاهای تولید و پشتیبانی.
  10. سازماندهی.
  11. انتخاب تکنولوژی.

 

شرایط اخذ رتبه مشاور چیست؟

عوامل زیادی هستند که جهت اخذ برترین رتبه مشاوره موثر می­باشند. برای این­که موفق به اخذ رتبه ­بندی بهتری شوید بایستی برای خود از لحاظ تجربی، پژوهشی و تحصیلی رزومه خوبی گردآوری نمائید. عواملی از جمله کسب رتبه المپیاد، معدل تحصیلی بالا، سابقه کاری مرتبط، شرکت در همایش­ها و سمینارهای داخلی و خارجی، گذراندن دوره ­های آموزشی مربوطه و همچنین سوابق مدیریتی در رتبه­بندی مشاور حقیقی و حقوقی موثر می­باشند. لازم به ذکر است که شرکت­ها در صورتی که در مجموعه خود پرسنل امتیازآور و در هیئت مدیره افراد واجد شرایط داشته باشند و هیچ­گونه تجربه کاری نداشته باشند می­توانند به طور همزمان در چندین تخصص رتبه ۳ را دریافت کنند.

در صورتی­که شرکت­ها بخواهند در پایه­ های یک و دو، رتبه مشاور را اخذ کنند بایستی تجربه کاری با حداقل میزان ریالی مشخصی داشته باشند که البته باید گفت در تخصص­های مختلف این مبلغ می­تواند متفاوت باشد. افزون بر این در پایه­ های یک، شرکت باید حداقل یک پروژه مهم با محوریت تخصص مورد تقاضا با موضوع طراحی با حداقل مبلغ معلومی داشته باشد. موارد ذکر شده فقط بخشی از شرایط لازم برای رتبه بندی شرکت مشاوران می­باشند. در ادامه به سایر شرایطی که برای اخذ هریک از رتبه ­های ۱ الی ۳ مورد نیاز است خواهیم پرداخت. قبل از پرداختن به دیگر شرایط لازم برای اخذ رتبه­ های ۱ تا ۳ مشاور بهتر است نخست با مفهوم تعدیل آشنا شوید.

تعدیل: قراردادهای مشاوره­ای برای امتیازدهی باید تعدیل شوند. به این معنا که طبق عواملی اعم از ماهیت، نوع کار و زمان شروع و پایان کار، در مبالغ قراردادها یک سری ضرایب کاهشی و افزایشی اعمال می­شود.

 

شرایط اخذ رتبه ۱ مشاور چیست؟

  1. داشتن ۳ تا ۷ نفر کارشناس با مدرک تحصیلی زمینه در پرسنل امتیازآور شرکت. البته باید گفت که طبق تخصصی که شرکت درخواست می­نماید وجود این تعداد از افراد متغیر می­­باشند.
  2. داشتن پروژه مهم: این پروژه باید حتما در زمینه طراحی بوده و دارای حداقل میزان مشخصی باشد که البته برای تخصص­های مختلف متغیر است.
  3. داشتن تجربه کاری مرتبط در ۲۴ سال گذشته به میزان حداقل ۱۶٫۱۰۰ و حداکثر ۳۶٫۱۰۰ میلیون ریال. البته بعد از تعدیل.

 

شرایط اخذ رتبه ۲ مشاور چیست؟

  1. وجود حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر با حداقل مدرک کارشناسی منطبق با جدول آیین­نامه. البته باید گفت که در این پایه تعداد مهندسان طبق تخصص مورد تقاضا تعیین می­شود ولی در حالت کلی وجود حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر با حداقل مدرک کارشناسی لازم است. افزون بر این سوابق کاری این افراد هم، مشابه تعداد آن­ها طبق تخصصی که مورد تقاضا بوده و تحصیلات تکمیلی افراد ۰ البته در صورتی که وجود داشته باشند، متغیر می­باشد ولی داشتن حداقل ۳ سال سابقه مفید و مرتبط اجباری است.
  2. داشتن تجربه کاری که البته حداقل میزان تجربه کاری برای تخصص­های مختلف، متغیر می­باشد. میزان تجربه کاری برای اخذ رتبه ۲ مشاور باید حداقل ۸٫۱۰۰ و حداکثر ۲٫۱۰۰ میلیون ریال باشد(البته پس از تعدیل).

 

شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور چیست؟

  1. برای اخذ رتبه مشاور در این پایه نیازی به تجربه کاری نیست به جز تخصص مقاوم سازی که حداقل یک تجربه کاری نیاز دارد.
  2. طبق تخصص مورد نظر، وجود سه نفر با مدرک حداقل کارشناسی و منطبق با جدول رشته ­های مورد قبول هر تخصص که در آیین­نامه صلاحیت مهندسین مشاور درج شده است الزامی است(شرط اصلی اخذ رتبه ۳ مشاور). شایان ذکر است که طبق تخصصی که مورد تقاضاست میزان سوابق کاری این افراد متفاوت خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ رتبه مشاور

کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی برابر اصل مدرک تحصیلی، کپی کارت پایان خدمت فارغ­التحصیلی، کپی برابر اصل روزنامه­ های رسمی و اوراق مربوط به ثبت شرکت، تعهدنامه منع مداخله کارکنان دولت، تاییدیه کارکردها، پرینت گواهی تامین اجتماعی، آدرس کامل و شماره تلفن سهامدارانی که ۵ درصد و زیر ۵ درصد سهم دارند، گواهی رتبه­ بندی، سابقه کار در پرینت تامین اجتماعی و آخرین صورتجلسه سهامداران و شرکا از جمله مدارکی هستند که برای دریافت رتبه مشاور لازم است تا بتوان مراحل اخذ رتبه مشاور را طی کرد.

 

4/5 - (27 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان