اخذ رتبه مشاور سازه

 

اخذ رتبه مشاور سازه
اخذ رتبه مشاور سازه

 

چگونگی اخذ رتبه مشاور سازه

 

ما می خواهیم در این محتوا در مورد چگونگی اخذ رتبه مشاور سازه مطالبی را ذکر کنیم. پیش از آن که به بیان نحوه اخذ رتبه مشاور سازه بپردازیم لازم است به مواردی اشاره کنیم. به طور مثال تمام شرکت های تاسیس شده در جهت دریافت رتبه مشاور یا رتبه پیمانکاری اقدام می کنند. هر شرکت با توجه به تخصصی که دارد در زیر گروه مربوطه برای دریافت رتبه اقدام خواهد کرد. دریافت رتبه مشاور سازه زیر گروه تخصص های مشترک می باشد. بنابراین لازم است طبق دستورالعمل ها و نیازهای مربوط به این زیر گروه عمل نمود. تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا شما را نحوه دریافت رتبه مشاور سازه بیش از پیش آشنا کنیم.

 

رتبه بندی مشاوران در گروه تخصص­های مشترک دارای ۱۵ تخصص است که ۴ تخصص آن به شرح زیر می­باشد:

 

سازه

انجام طرح، محاسبات ایستایی انواع سازه­ها، ارزیابی ایستایی انواع سازه­ها و طرح­های ترمیمی مرتبط با هر یک، نظارت بر انواع سازه­ها، محاسبه و ارزیابی استحکام انواع سازه­ها در مقابل نیروهای داخلی و خارجی، تهیه طرح بهسازی و نیز ترمیم و نظارت بر اجرای هر یک و انجام مطالعات ارزیابی.

 

ژئوتکنیک

انجام مطالعات و بررسی­های لازم به منظور شناسایی و نیز آماده سازی پی ابنیه­های فنی، آزمایش و ارزیابی مصالح ساختمانی، شناسایی محلی و خدمات آزمایشگاهی سنگ و مکانیک خاک، انجام محاسبات در زمینه دیوارهای حایل و فشار خاک، ارائه پیشنهاد در زمینه بهسازی زمین و مشخصات آن برای طراحی و نیز تجزیه و تحلیل نتایج، استقرار آزمایشگاه­های مختلف به منظور کنترل کیفیت عملیات اجرایی پروژه­ها در زمینه آسفالت، خاک و …

 

بازرسی فنی

ارزیابی و تأیید کارایی طرح­ها و پروژه­های مختلف، کنترل، بررسی و تعیین میزان تطابق کار انجام شده با مشخصات استانداردها، کنترل، بررسی و تطابق مشخصات فنی تعیین شده و استانداردها از لحظه شروع طرح، کنترل فنی ماشین آلات، وسایل و تجهیزات در مرحله کالیبراسیون وسایل و ابزارآلات اندازه­گیری، کنترل کیفیت مواد و روش­های مورد استفاده در تولید یک قطعه و یا مواد و روش­های مورد استفاده در یک واحد صنعتی، گواهی انجام کار بر اساس استانداردهای خواسته شده و صدور گواهینامه بازرسی نهایی.

 

محیط زیست

مطالعات زیست محیطی در مورد مسائل مرتبط با خاک، هوا و آب، شناخت و پیشگیری از مسائلی که منجر به آلودگی محیط زیست می­شود، ارائه پیشنهادها و روش­هایی جهت رفع آلودگی­ها و بازسازی محیط زیست، بازیافت مواد و انرژی­های تجدیدپذیر، پایش و نظارت بر محیط زیست شامل خاک، هوا و منابع آب، بررسی زیست محیطی، کاهش و رفع انواع آلودگی­ها، صرفه جویی در مواد و انرژی، استفاده از تکنولوژی­های پاک، مدیریت زیست محیطی و نیز مدیریت پسماندها و تنوع و گوناگونی زیستی.

 

اخذ رتبه مشاور در گروه تخصص­های مشترک
شرایط اخذ رتبه مشاور در گروه تخصص­های مشترک

 

اخذ رتبه مشاور در گروه تخصص­های مشترک

 

عوامل موثر بر تشخیص صلاحیت که شامل نیروی انسانی متخصص، تجربه کاری شرکت ( کارهای انجام شده)، ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی می­باشد، تعیین می­شود. عواملی همچون برخورداری از معدل تحصیلی بالا، شرکت در آزمون ادواری، داشتن سابقه کاری مرتبط، رتبه در آزمون­های ورودی فوق لیسانس و دکترا، حضور در سمینارها و همایش­های مختلف داخلی و خارجی، گذراندن دوره­های آموزشی، داشتن مقالات علمی معتبر داخلی و خارجی، برخورداری از سوابق مدیریتی، مقطع تحصیلی، کسب رتبه المپیاد علمی، قراردادهای منعقده در تخصص­های مورد نظر، تألیفات، تجهیزات شرکت همچون تجهیزات فنی، مساحت دفتر شرکت، چاپگرها، تعداد رایانه­ها و … از جمله عوامل اثرگذار در اخذ رتبه مشاور در گروه تخصص­های مشترک هستند.

حال چنانچه شرکت­های مهندسین مشاور خواهان اخذ رتبه­ی ۳ مشاور یعنی کمترین رتبه در گروه تخصص­های مشترک در تخصص­های بازرسی فنی، محیط زیست، سازه و ژئوتکنیک باشند، باید امتیازهای لازم نیروی انسانی متخصص، ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی را کسب نمایند. لازم به ذکر است که برای اخذ رتبه ۳ مشاور نیازی به داشتن تجربه کاری نیست. بنابراین بر اساس تخصص مورد نظر، وجود ۳ نفر با مدرک حداقل کارشناسی مطابق با جدول رشته­ های مورد قبول در هر تخصص که در آیین نامه صلاحیت مهندسین مشاور درج شده است، از شرایط لازم برای اخذ این رتبه می­باشد.

 

شرایط اخذ رتبه ۲ مشاور سازه

برای اخذ رتبه ۲ مشاور نیز علاوه بر کسب امتیازهای لازم نیروی انسانی متخصص، ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی، کسب امتیاز تجربه کاری نیز الزامی است. در این پایه تعداد مهندسین بر اساس تخصص مورد تقاضا که حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر با حداقل مدرک کارشناسی می­باشد تعیین خواهد شد.

سوابق کاری این مهندسان نیز بر اساس تخصص مورد تقاضا و تحصیلات تکمیلی آنها البته در صورت وجود متغیر خواهد بود. با این وجود در این پایه داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط و مفید الزامی است. برای اخذ رتبه ۱ مشاور نیز علاوه بر کسب امتیازهای نیروی انسانی متخصص ( بر اساس تخصص درخواستی ۳  تا ۷ نفر)، ساختار مدیریتی، امکانات پشتیبانی و سوابق کاری مرتبط، داشتن پروژه شاخص در زمینه مرتبط  الزامی خواهد بود.

 

اخذ رتبه مشاور در گروه تخصص های مشترک
نحوه اخذ گربد مشاور در گروه تخصص های مشترک

 

رتبه مشاور نفت و گاز

 

اخذ رتبه مشاور نفت و گاز نیز همانند اخذ رتبه مشاور گروه تخصص­های مشترک می­باشد به این صورت که ۳ رتبه ( رتبه یک حداکثر و رتبه ۳ حداقل) دارد. اشخاص فعال در یکی از زمینه­های اکتشاف و استخراج نفت و گاز، پالایشگاه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، تأسیسات رو زمینی، خطوط انتقال نفت و گاز شبکه توزیع و ایستگاه‌های کاهش فشار گاز می­توانند جهت اخذ رتبه مشاور نفت و گاز اقدام نمایند.

 

اکتشاف و استخراج نفت و گاز

 

انجام مطالعات گوناگون در زمینه پتروفیزیکی و زمین شناسی، تفسیر مطالعات لرزه نگاری، آگاهی از امکان سنجی اقتصادی و فنی، انجام مطالعات پیرامون بررسی مخازن با به کارگیری روش­های معمول و یا به کارگیری مدل­های رایانه­ای، انجام مطالعات پیرامون روش­های تولید مناسب ( تولید طبیعی، تولید مصنوعی و تولید ثانوی)، انجام مطالعات پیرامون نحوه­ی استفاده از مخازن زیرزمینی به منظور ذخیره کردن نفت و گاز و انجام مطالعات پیرامون امکان پذیری توسعه میادین.

 

خطوط انتقال نفت و گاز

 

طرح مقدماتی، اولیه و تفصیلی تأسیسات ایستگاه­های کمپرسور، پایانه­های نفتی، مخازن و انبارهای ذخیره، تلمبه خانه­ها و خطوط انتقال گاز و نفت، انجام مطالعات پیرامون امکان سنجی اقتصادی و فنی، انجام تمامی کارهای مرتبط با تأسیسات جانبی، سیویل و سازه صنعتی مرتبط و نیز نظارت بر تمامی مراحل اجرا.

 

واحدهای پالایشگاه گاز، نفت و صنایع پتروشیمی

انجام مطالعات پیرامون امکان سنجی اقتصادی و فنی، طرح و توسعه و نیز بهینه سازی، طراحی مقدماتی و تفصیلی تأسیسات نفت که شامل تصفیه نفت، تولید فرآورده­های پتروشیمی و نفتی و نیز کارخانه­های پتروشیمی است، طراحی تأسیسات مرتبط با تولید میعانات گازی و نیز انجام تمامی کارهای مرتبط با تأسیسات جانبی، سیویل مرتبط، سازه صنعتی پالایشگاه­ها و نظارت بر تمامی مراحل اجرای عملیات شامل نصب، راه اندازی و آزمایش.

 

تأسیسات رو زمینی

انجام مطالعات فنی، بهینه سازی تفصیلی تأسیسات مرتبط با مراکز جمع آوری و جداسازی واحدهای بهره برداری، خطوط لوله جریانی و سرچاهی، انجام تمامی کارهای مرتبط با تأسیسات جانبی، سیویل مرتبط، سازه صنعتی پالایشگاه­ها و نظارت بر تمامی مراحل اجرای عملیات شامل نصب، راه اندازی و آزمایش.

 

شبکه توزیع و ایستگاه­های کاهش فشار گاز

طراحی تفصیلی تأسیسات مرتبط با کاهش فشار، انجام مطالعات پیرامون امکان سنجی اقتصادی و فنی و نیز انجام تمامی کارهای مرتبط با تأسیسات جانبی، سیویل مرتبط، سازه صنعتی پالایشگاه­ها و نظارت بر تمامی مراحل اجرای عملیات شامل نصب، راه اندازی و آزمایش.

جهت اخذ رتبه مشاور نفت و گاز با توجه به نیروی انسانی متخصص، سابقه کار، ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی ابتدا باید ثبت شرکت انجام شود که حداقل دو سوم اعضای آن مدرک کارشناسی داشته باشند. همچنین باید سوابق بیمه اعضا در یکی از تخصص­های گروه نفت و گاز مجموعاً ۶ سال باشد. درخواست اخذ رتبه مشاور نفت و گاز باید در نامه­ای با سربرگ شرکت صورت گرفته و در نهایت مدارک مورد نیاز توسط فرد متقاضی جهت ثبت نام در سامانه ساجات و تعیین صلاحیت ارائه شود.

 

شناخت زیر گروه ها برای اخذ رتبه مشاور سازه

منظور از رتبه مشاور تعیین سطح یا جایگاه یک شرکت میان دیگر شرکت ها می باشد. با اخذ رتبه مشاور سازه نحوه مشاوره شرکت مورد نظر به طور کامل و واضح مشخص خواهد شد. همانطور که در بالا ذکر کردیم هر کدام از رتبه های مشاور در یک گروه خاص جای می گیرند. به طور کلی شرکت های مشاور را می توان در یازده عنوان جداگانه قرار داد. این یازده شرکت عبارتند از:

  • شرکت های مشاور کشاورزی
  • شرکت های مشاور مهندسی آب
  • شرکت های مشاور مطالعات کشاورزی
  • شرکت های مشاور پست و مخابرات
  • شرکت های مشاور انرژی
  • شرکت های مشاور معماری و شهرسازی
  • شرکت های مشاور صنعت و معدن
  • شرکت های مشاور صنعت و عمران
  • شرکت های مشاور نفت و پتروشیمی
  • شرکت های مشاور راه و ترابری
  • شرکت های مشاور مهندسین مشترک یا تخصص های مشترک

 

اکتشاف و استخراج نفت و گاز
اکتشاف و استخراج نفت و گاز

 

رتبه بندی شرکت های مشاور

به طور کلی رتبه بندی شرکت های مشاور بر اساس یک سری آیین نامه ها و دستورالعمل های مشخص انجام می گیرد. برای اخذ رتبه مشاور سازه و دیگر رتبه های مشاور تعداد نفرات نیروی مشغول به کار و سوابق تحصیلی آن ها اهمیت زیادی دارد. همچنین ارائه مدارک و اسناد مالی شرکت مانند اظهارنامه های مالیاتی و گواهی تامین اجتماعی از واجبات محسوب می شود. نکته دیگر برای اخذ رتبه مشاور امکانات فنی و مهندسی موجود در آن شرکت می باشد.

در واقع یک شرکت باید تمام امکانات و تجهیزات لازم برای انجام امور مربوط به مشاوره را در اختیار داشته باشد. به طور کلی توان مهندسی شرکت برای اخذ رتبه مشاور سازه اهمیت بالایی دارد. این توان از سوی کارشناسان مجرب سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین خواهد شد.

 

زیر گروه اخذ رتبه مشاور سازه
زیر گروه اخذ رتبه مشاور سازه

 

زیر گروه اخذ رتبه مشاور سازه

همانطور که در بالا ذکر کردیم برای دریافت هر رتبه مشاور و پیمانکاری نیاز است زیر گروه مربوطه را شناسایی کرد. اخذ رتبه مشاور سازه در زیر مجموعه تخصص های مشترک جای می گیرد. گروه تخصص های مشترک شامل چهار نوع رتبه مشاور می باشد. این چهار رتبه مشاور شامل مشاور ژئوتکنیک، مشاور بازرسی فنی، مشاور محیط زیست و مشاور سازه می شوند. برای دریافت هر یک از رتبه های مشاور ذکر شده در بالا نیاز به یک سری مدارک و اسناد است. همچنین عوامل مختلف و متعددی بر داشتن صلاحیت یا عدم صلاحیت شرکت ها برای اخذ رتبه مشاور موثر هستند.

به طور مثال نیروی انسانی مشغول به خدمت در شرکت، تخصص نیروی انسانی مشغول به کار، تجربه کاری کادر متخصص شرکت و امکانات در دسترس بر تایید صلاحیت شرکت موثر می باشند. به طور کلی باید بگوییم علاوه بر نیروی انسانی متخصص که حضور آن ها الزامی است مدیریت و برنامه ریزی نیز اهمیت دارد. در واقع مدیریت و برنامه ریزی درست برای استفاده مناسب از نیروی متخصص و امکانات و تجهیزات فنی نیز اهمیت بسزایی دارد.

 

عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور سازه

همانطور که در بالا ذکر کردیم برای اخذ رتبه مشاور سازه عوامل مختلف و متعددی موثر می باشند. به طور مثال معدل بالای کارکنان شرکت به ویژه اعضای هیات مدیره، داشتن رتبه های بالا در کنکور سراسری و شرکت در آزمون های ادواری از جمله این عوامل محسوب می شوند. داشتن سابقه شغلی مرتبط با فعالیت شرکت و حضور کارکنان در سمینارها و همایش های داخلی و خارجی نیز می تواند یک عامل موثر در کسب رتبه مشاور باشد. مورد دیگر که برای اخذ رتبه مشاور سازه اهمیت دارد میزان رضایت کارفرمایان از عملکرد متخصصین شرکت می باشد.

برای اخذ رتبه مشاور سازه تجهیزات فنی در دسترس و تعداد آن ها نیز از جمله عوامل تاثیر گذار در اخذ رتبه مشاور می باشند. برای اخذ رتبه مشاور می توان در سه سطح اقدام نمود. پایین ترین سطح رتبه شماره سه می باشد. بالاترین رتبه نیز رتبه شماره یک است. هر یک از شرکت ها برای اخذ رتبه مشاور سازه می بایست تجهیزات لازم را داشته و اسناد مورد نیاز را به سازمان مربوطه ارائه دهند. امتیازهای لازم برای کسب رتبه شماره دو نیز متفاوت و جداگانه می باشند. به طور کلی برای دریافت هر رتبه و امتیازی می بایست شرایط مورد نیاز کسب آن رتبه را فراهم آورند.

 

عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور سازه
عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور سازه

 

 

3.5/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان