پروسه ثبت شرکت و ثبت انواع شرکت ها به بیانی ساده

 

ثبت شرکت فوری
ثبت شرکت فوری

 

پروسه ثبت شرکت

 

وقتی عنوان ثبت شرکت بیان می شود شراکت بین دو یا چند فرد قوت می گیرد. این در حالی است که چنانچه عنوان شرکتی تجاری باشد این شراکت بیشتر از چندین نفر عضو خواهند داشت که با توجه به سهام سهامداران شراکتی، سهم و میزان اختیارات آنها مشخص و بر طبق سهم، بین آنها تقسیم می گردد.

 

چند گروه از انواع شرکت ها با تقسیم بندی زیر وجود دارند:

شرکت با سهامی خاص

در شرکت با سهامی خاص، شرکتی است با عناوین تجاری یا غیر تجاری که متشکل از ۳ سهامدار ۲بازرس و یک علی البدل می باشد.

 

شرکت با سهامی عام

شرکتی بازرگانی است، هر چند ممکن است فعالیت و عملیات بازرگانی و تجاری نداشته باشد و سرمایه آن به شکل سهام بوده و مسئولیت افراد نیز محدود به میزان سهام آنهاست.

 

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

به شرکتهایی اطلاق می شود که فعالیت آنها حدالامکان تجاری نبوده و سهامداران آن حداقل دو نفر باشد.

 

شرکت تضامینی

شرکتی که اگر فعالیت تجاری هم نداشته باشد باید با عنوان تجاری ثبت شود و سهامداران آن حداقل دو نفر باشد.

 

شرکت نسبی

این شرکت با توجه به نام آن، هر یک از شرکا به نسبت میزان نقدینگی و سهام خریداری خود، شراکتی فعالیت می کنند و اعضای این شراکت می تواند بیش از دو نفر هم باشد.

 

شرکت سهامی و غیر سهامی

شرکتهای سهامی شرکتهایی هستند که جهت امور تجاری بین یک یا چند نفر شریک ضامن و چند نفر با مسئولیت محدودتر تشکیل می شود. در واقع ترکیبی از مجموعه شرکتهای تضامینی و شرکت با مسئولیت محدود می باشد.

 

شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکتهایی که حداقل میزان سرمایه آنها که ۵۱ %می باشد توسط سهامداران تأمین گردد و سایر ارگانهای دولتی نیز می توانند سرمایه شرکت را تأمین کنند.

 

شرکت تجاری

می توان شرکت تجاری را نوع شرکت قراردادی و عقدی دانست که به واسطه قوانین تجاری و مالی، به عملیات تجاری، سرمایه گذاری و سودبری معین می پردازد و انواعی متنوعی دارد.

 

شرکت غیر تجاری

به شرکت هایی اطلاق می شود که به امور غیر تجاری می پردازند و هدف آنها دستیابی به سود و منفعت با تقسیم کردن آن در بین اعضا می باشد. این شرکت ها به صورتهای انتفاعی و غیر انتفاعی می باشد.

 

تاسیس انواع شرکت ها به بیانی ساده

 

ثبت شرکت سهامی خاص

در ثبت این شرکتها با اقداماتی اولیه نظیر امضای اساسنامه، تعهد نامه سرمایه شرکا، انتخاب مدیران و بازرسان شرکت، تعیین میزان مسئولیت ها و سمت های اعضا و درج آگهی ثبت شرکت سهامی خاص، در روزنامه های کثیرالانتشار همراه می باشد.

 

ثبت شرکت سهامی عام

این نوع شرکت ها، کامل ترین نوع شرکت های سهامی هستند که برای فعالیتهایی نظیر، تجارتهای داخلی و خارجی، استخراج معادن، ایجاد سد، تأسیس  کارخانه ها، بانک ها و موسسه های اعتباری تشکیل می شود. جهت ثبت این نوع شرکت ها باید مراحل تاسیس شرکت(تهیه قرارداد تاسیس شرکت، تشخیص موسسین، مسئولیت ها و نظارت بر آنها)، پذیرش سهم یا پذیره نویسی(پذیره نویسی سهم، تعداد پذیره نویسی که حداقل ۵ نفر باشند، شرایط پذیره نویسی)، میزان سرمایه و تخصیص سهام(مقدار سرمایه نقدی و غیر نقدی سهام داران، تخصیص سهام با توجه به سهم) و تشریفات نهایی ثبت شرکت صورت پذیرد.

 

ثبت شرکت های تضامینی

شرکت های تضامینی از کامل ترین نوع شرکت ها می باشد که برای ثبت، مستلزم تنظیم قرارداد براساس نحوه و میزان همکاری شرکا، تهیه اساسنامه قوانین حاکم بر امور مدیریتی شرکت ها، پرداخت نقدی سرمایه هر یک از شرکا طبق مبلغ تعیین شده در قرارداد شرکت، تهیه فهرست سرمایه غیر نقدی هر یک از شرکا، تنظیم آیین نامه داخلی شرکت توسط موسسین و ارزیابی نهایی کارشناسان رسمی، می باشد که باید انجام شود.

 

ثبت شرکت های نسبی

ثبت این نوع شرکت ها تقریباً شبیه به شرکت های تضامینی است با این تفاوت که این شرکت ها، بیشتر بر دو رکن اصلی شرکت یعنی شرکا و مدیر استوار می باشد. از این رو، مدیر از بین شرکا و یا خارج از شرکت، انتخاب و نقش وکیل را دارد. جهت تاسیس شرکت نسبی ملزم به تنظیم اساسنامه، شرکت نامه، تعیین دقیق میزان سرمایه شرکا، چه نقدی و چه غیر نقدی، و همچنین تنظیم عقد قرارداد شرایط، قوانین و روابط شرکا می باشند.

 

ثبت شرکتهای تعاونی

برای ثبت این نوع شرکت ها، اولین قدم صدور مجوز ثبت است و بر اساس سه رکن اصلی هیأت مدیره، مجمع عمومی و بازرسین تشکیل می شود و دارای شرایطی خاص از جمله تابعیت ایرانی، عدم سابقه اختلاس و کلاهبرداری، عدم ممنوعیتهای قانونی، عدم عضویت در تعاونیهای دیگر و عقد قرارداد و عضویت رسمی در تعاونی و تعهد رعایت قوانین و دستورالعملهای تعاونی است. با داشتن این شرایط و مجوز ثبت، می توان به تهیه مدارک  مورد نیاز دیگر اقدام نمود.

 

شرکت های تجاری و غیر تجاری

این شرکتها همانند هم به ثبت می رسند که البته با عناوین مختلف می باشد. با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها در تهران و یا دایره ثبت شرکت ها در اداره ثبت شهرستانها، این فرایند انجام می پذیرد. تمامی قوانین و مراحل آن در آیین نامه اصلاحی ثبت شرکت ها ذکر شده است و رعایت آن جهت ثبت شرکت الزامی می باشد.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان