مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی شخصی و حقیقی

 

راهنمای مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی شخصی و حقیقی

 

در مورد مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی شخصی و حقیقی موارد زیادی وجود دارد کارت بازرگانی طبق ماده ۲ قانون صادرات و واردات مصوب ۲/۴/۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی، مجوزی است که به دارنده­ی آن چه حقیقی و چه حقوقی اجازه پرداختن به امور تجارت خارجی داده می­شود.

مطابق با قوانین گمرک جمهوری اسلامی ایران بازرگانان فقط با دریافت کارت بازرگانی که توسط شعب اتاق بازرگانی وزارت صنایع و معدن صادر شده است، می­توانند به واردات و صادرات کالا بپردازند.

  • چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی خواهان اخذ کارت بازرگانی باشند باید علاوه بر دارا بودن شرایط کلی، یک سری شرایط خاص نیز داشته باشند که به اختصار در زیر بیان خواهد شد:

 

مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی شخصی و حقیقی
مدارک لازم اخذ کارت بازرگانی شخصی و حقیقی

 

شرایط کلی جهت دریافت کارت بازرگانی

 

  • اشخاص حقیقی و حقوقی برای اخذ کارت بازرگانی باید دارای شرایط کلی زیر باشند:

تابعیت جمهوری اسلامی ایران ( در مورد اشخاص حقیقی)، گواهی عدم سوء سابقه، حساب بانکی معتبر، کارت پایان نظام وظیفه و یا معافیت از خدمت، عدم سابقه ورشکستگی، مدرک تحصیلی دانشگاهی، ۳ سال سابقه کار در امور تولیدی و یا تجاری که به تأیید ۲ نفر از دارندگان کارت بازرگانی رسیده است، محل کار که قانونی و متناسب با نوع فعالیت است، مجوز تولید از وزارتخانه مربوطه و اظهارنامه ثبتی.

 

مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی شخصی حقیقی

 

  • جهت دریافت کارت بازرگانی شخصی/ حقیقی ارائه مدارک زیر البته در صورتی که فرد متقاضی حداقل ۲۳ سال سن داشته باشد، الزامی است:

اصل کارت ملی، مدرک تحصیلی حداقل دیپلم، دو قطعه عکس، گواهی عدم سوء سابقه، اصل کارت پایان خدمت، فرم دال، اصل گواهینامه بانکی که توسط رئیس شعبه به امضا رسیده و حساب جاری و حسن اعتبار شخص مورد تأیید قرار گرفته است، اصل گواهینامه­ای که طبق قانون مالیاتهای مستقیم (ماده ۱۸۱)، در مورد عدم منع قانونی دریافت کارت بازرگانی صادر شده است، اصل سند مالکیت و یا اصل اجاره نامه که دارای کد رهگیری است، اصل گواهی پلمپ دفاتر قانونی که از اداره ثبت شرکتها دریافت شده است و در نهایت اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی همراه با گواهی اداره ثبت شرکتها.

 

مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی حقوقی شرکتی

 

  • جهت دریافت کارت بازرگانی حقوقی/ شرکتی ارائه مدارک زیر الزامی است:

اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی، اصل گواهی پلمپ دفاتر که از اداره ثبت شرکتها اخذ شده است، اصل گواهی عدم سوء سابقه، اصل مفاصاحساب مالیاتی، اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی تأسیس و روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، اصل و کپی تقاضانامه ­ی ثبت شرکت های داخلی و در نهایت اصل سند شش دانگ و یا اجاره نامه­ای که دارای کد رهگیری است.

 

مدارک لازم جهت دریافت کارت بازرگانی حقوقی و شرکتی
مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی حقوقی و شرکتی

 

کارت بازرگانی حقیقی ( شخصی) و کارت بازرگانی حقوقی ( شرکتی) چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کارت بازرگانی حقیقی ( شخصی) در صورتی برای فرد صادر می­شود که او بخواهد به صورت انفرادی مجوز فعالیت در امور تجاری و بازرگانی را اخذ نماید که در این صورت فرد برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی علاوه بر آن که باید مدارک خود را ارائه دهد، باید مدارک مدیرعامل موسسه و یا شرکتی که در آن مشغول به کار است را نیز ارائه نماید. اما کارت بازرگانی حقوقی در صورتی صادر می­شود که شخص حقوقی، متقاضی کارت بازرگانی باشد. به عبارت دیگر موسسه و یا شرکت خواهان دریافت کارت بازرگانی جهت انجام فعالیتهای تجاری و بازرگانی باشد که در این صورت باید علاوه بر کسب شرایط لازم مدارک مورد نیاز را نیز تهیه کرده و تسلیم نماید.

لازم به ذکر است که کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی از لحاظ برخورداری از مزایا تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و فقط در مورد برخی از کالاهای خاص که اسامی آنها توسط اتاق بازرگانی اعلام شده و مختص کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی) است، بقیه موارد با کارت بازرگانی حقیقی نیز قابل انجام است. البته در امور تجارت بین الملل کارت بازرگانی حقوقی نسبت به کارت بازرگانی حقیقی دارای اعتبار بیشتری است و بنابراین بیشتر با افراد دارای این نوع کارت داد و ستد انجام می­شود.

از طرفی چون انجام برخی از فعالیت­ها منوط به داشتن کارت بازرگانی حقوقی است می­توان گفت در مجامع بین المللی کارت بازرگانی حقوقی نسبت به کارت بازرگانی حقیقی کاربرد بیشتری دارد. در حالت کلی مجوز واردات و صادرات نوع کالا و نیز نرخ مالیات و مدارک مورد نیاز جهت دریافت از تفاوت­های عمده کارت بازرگانی حقیقی با کارت بازرگانی حقوقی است.

 

کارت عضویت اتاق بازرگانی

 

به کارتی که توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برای متقاضیانی که نام خود و یا نام شرکت خویش را در دفاتر تجارتی ثبت کرده و دارای شرایط لازم می­باشند صادر می­شود، کارت عضویت اتاق بازرگانی گفته می­شود.

 

نحوه عضویت در اتاق بازرگانی

بازرگانانی که خواهان اخذ کارت عضویت در اتاق بازرگانی هستند باید اطلاعات مرتبط با تجارت خود را در فرمهای مخصوصی که در اختیارشان قرار می­گیرد، ارائه کرده و اعتبار آنان نیز توسط دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی مورد تأیید قرار بگیرد.

 

لازم به ذکر است اخذ کارت عضویت در اتاق بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی امکان پذیر است.

 

اشخاص حقیقی با داشتن حداقل ۲۳ سال سن می­توانند با ارائه مدارک هویتی خود و نیز ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، کارت پایان خدمت یا کارت معافیت دائم از خدمت، دو قطعه عکس، تکمیل تعهدنامه، امضا و ارائه آن و پرداخت هزینه به عضویت اتاق بازرگانی درآیند. اشخاص حقوقی نیز با ارائه روزنامه رسمی ثبت تأسیس شرکت، روزنامه رسمی آخرین ثبت تغییرات شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی شرکت، دو قطعه عکس از مدیرعامل، مدارک شناسایی مدیرعامل، تکمیل تعهدنامه و پرداخت هزینه به عضویت اتاق بازرگانی درآیند.

لازم به ذکر است با مراجعه به سایت رسمی سازمان به آدرس tccim.ir می­توان به صورت اینترنتی برای عضویت در اتاق بازرگانی نیز اقدام کرد. برای ثبت درخواست به صورت اینترنتی باید شماره ملی برای اشخاص حقیقی و مشخصه ملی شرکت برای اشخاص حقوقی ثبت شده و بعد تمامی مراحل و مدارک مورد نیاز انجام شده و پیوست شود. حق عضویت نیز به صورت اینترنتی قابل پرداخت خواهد بود.

 

گواهی پلمپ دفاتر بازرگانی

 

اشخاص حقیقی و حقوقی برای ثبت تمامی درآمدها و هزینه­های خود به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه از دفاتری همچون دفتر معین، دفتر روزنامه، دفتر کل و … استفاده می­کنند. حال برای آن که این دفاتر مورد پذیرش اداره مالیات واقع شوند و نیز قابل استناد باشند باید پلمپ شوند. یعنی باید به امضای نماینده اداره ثبت برسند. این دفاتر از آنجایی اهمیت پیدا می­کنند که مانع از هر گونه تقلب و جابجایی در ثبت گزارش­های مالی می­شوند اما در صورتی که پلمپ نشوند برای بازرسین مالیاتی فاقد هر گونه اعتباری خواهند بود.

قبل از هر گونه استفاده از دفاتر بازرگانی، این دفاتر توسط نماینده اداره ثبت شماره گذاری و امضا و مهر می­شوند. سپس اظهارنامه پلمپ دفاتر تکمیل می­شود و توسط نماینده ثبت مورد تأیید قرار می­گیرد. دو طرف قیطان دفاتر نیز با مهر وزارت دادگستری ممهور و منگنه شده به طوری که امکان دست بردن به آن و جابجایی در صفحات وجود نداشته باشد. با این کار این دفاتر آماده ثبت رویدادهای مالی شده و در پایان سال نیز باید به اداره مالیات تحویل داده شوند.

مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بخش پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی و تکمیل اطلاعات مربوطه ( بسته به این که متقاضی شخص حقیقی است و یا شخص حقوقی اطلاعات خاصی مورد نیاز است)، اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه پلمپ، تعیین سمت اعضای هیئت مدیره، تعیین دفتر مورد تقاضا، تأیید صحت اطلاعات که با کلیک روی “تأیید اظهارنامه پلمپ دفتر تجاری و مدارک مورد نیاز” انجام می­شود، ارسال مدارک لازم ( اظهارنامه پلمپ دفاتر بازرگانی، کپی شناسنامه و …) و پرداخت هزینه، مراحل لازم برای اخذ گواهی پلمپ دفاتر بازرگانی می­باشد.

 

3.2/5 - (26 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان