ثبت برند | راهنمای کامل ثبت برند سال ۱۴۰۲

 

مراحل ثبت برند
مراحل ثبت برند

 

مراحل ثبت برند

 

برای ثبت برند می بایست فرد متقاضی اظهارنامه علائم تجاری را تسلیم اداره ثبت شرکت ها نماید.در جهت تکمیل اظهارنامه فوق می توان از دو روش اقدام به کار کرد، اول اینکه، فرد متقاضی با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری،درخواست ثبت علامت تجاری می نماید.دوم، فرد متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی( ip.ssaa.ir) روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مرحله به مرحله فرمهای الکترونیکی را تکمیل کرده و برند خود را به ثبت می رساند. لازم است قبل از تکمیل فرم، تمامی مدارک مورد نیاز را از قبل آماده و اسکن نموده تا کار ثبت علامت تجاری شما سریعاً انجام شود. روند کاری ثبت علامت تجاری خود را نیز می توانید با ارجاع به همین سامانه اینترنتی، بخش ثبت درخواست ها پیگیری نمایید.

 

سامانه ثبت برند

 

علامت تجاری یا نشان تجاری هر شرکت که به نوعی معرف آن شرکت می باشد، گرید یا برند نامیده می شود. هر شرکت به منظور دستیابی به بازار کار، تجارت محصول و خدمات رسانی،   اقدام به ثبت علامت تجاری می نماید. این علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت قانونی می رسد تا در انحصار شخص و شرکت مربوطه باشد و تا زمانی که آن را به ثبت نرساند، هیچ حقی نسبت به آن برند ندارد. لذا هر متقاضی باید بتواند با آگاهی از شرایط و ملزومات ثبت آن و طی کردن فرآیندهایی، اقدام به ثبت علامت تجاری خود نماید.

 

در این مطلب ابتدا مزایای ثبت برند را بیان نموده و در ادامه، مدارک الزامی برای ثبت علامت تجاری و فرایند ثبت برند به اختصار تشریح می گردد.

 

آموزش گام به گام ثبت برند

 

برند همان علامت تجاری معتبری است که هر شخصی در بازار کار و تجارت خود از آن به عنوان نشان و علامت تجاری محصول و خدمت خود استفاده می کند. لذا باید این نشان و علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکتها و علائم و اختراعات به ثبت رسمی برسد تا حق انحصار آن فقط مربوط به خود شخص و محصول و خدمت وی باشد. اما براساس ماده ۲ قانون اداره ثبت و علائم و اختراعات یک برند یا علامت تجاری تا زمانی به ثبت نرسد کسی حق انحصار آن را ندارد و زمانی به ثبت رسانده شود، حق استعمال انحصاری آن متعلق به او خواهد بود؛ بنابراین باید برای ثبت برند یا علامت تجاری حتماً فرایند کار و مدارک و شرایط آن به درستی انجام شود.

در این مقاله به مزیت های کلی که ثبت علامت تجاری دارد، اشاره شده است، هم چنین مواردی که باعث می شود هر چه سریعتر برند خود را ثبت کنیم نیز آورده شده و به مراحل و مدارکی که برای ثبت علامت تجاری در سازمان اسناد و املاک کشور ، مورد نیاز می باشد، پرداخته شده است.

ازبرند به عنوان نماد و علامت تجاری سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، کارخانه‌ها و سایر ارگان‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر برند، نماد، علامت و نشانه تجاری خدماتی است که به گونه‌ای معرف فرایند عملکرد یک مجموعه است. قابل ذکر است که بایستی نشان تجاری برگزیده شده جهت مالکیت، بر اساس قوانین مربوطه بصورت رسمی ثبت شود. مادامی که برند و یا نشانه تجاری به ثبت نرسیده باشد، حق انحصاری برند در گرو شخص نخواهد بود. درنتیجه با ارائه مدارک مرتبط با پروسه و یا فرایند کاری، نشانه تجاری ثبت و حق انحصاری آن متعلق به شخص خواهد بود.

 

ثبت برند شرکت

 

نشانه و علائم تجاری که از آن به عنوان برند و یا لوگو یاد شده و به گونه‌ای معرف نوع خدمات، محصول، کالا در دنیای اقتصادی و بازاریابی خواهد بود و ماحصل آن شناخت متقاضیان نسبت به ماهیت و چگونگی فرایند تجاری کمپانی و یا شرکتی است که لوگو و یا علامت انحصاری بر آن درج شده است، می‌باشد. درواقع برند و یا برندینگ که از آن به عنوان نشان تجاری یاد می‌شود، خاصیت و ماهیت شرکت را به ثبت می‌رساند و پس از ثبت آن، هیچ فرد و یا مجموعه‌ای قادر نخواهد بود نشان تجاری ثبت شده را متعلق به خود بداند و یا از آن سوء استفاده کند. لازم به ذکر است که برند ثبت شده دارای اعتبار ده ساله می‌باشد و پس از گذشت ده سال به مدت ۶ ماه فرصت آن را خواهید داشت که ثبت علامت تجاری خود را تائید نمایید.

ثثبت علامت تجاری نیز حدودا بین ۳۰ تا ۶۰ روز زمان می‌برد. ثبت علامت تجاری طبق سلیقه درخواست کننده می‌تواند بصورت لاتین و یا فارسی نگاشته شود. ثبت برند بصورت لاتین مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. همچنین ثبت برند بصورت فارسی مستلزم داشتن کارت عضویت بازرگانی بوده و یا بایستی فرد دارای مجوز فعالیت اقتصادی باشد. نکته قابل توجه آن است که اگر نشان تجاری ثبت شده از نظر تشابه آرم، لوگو و یا برند تجاری شاکیانی به همراه داشته باشد، ثبت علامت تجاری درخواست کننده، باطل خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس تماس حاصل فرمایید.

 

برند چیست ؟

 

نام و علامت تجاری است که برای به خاطر ماندن لوگو و اسم شرکت به محض دیدن و شنیدن آن محصول برند نامیده می شود .

برند (برندینگ) یا علامت تجاری شامل لوگو و نام شرکت می باشد که بعد از ثبت فرد دیگری قادر به ثبت آن نیست . مدت زمان اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال است که بعد از به اتمام رسیدن این زمان تا ۶ ماه میتوان برای تمدید برند اقدام نمود. زمان حدودی اخذ برند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری می باشد .

برند را در ۴۵ طبقه مختلف میتوان ثبت نمود . هر برند بعد از شناخته شدن معمولا در تمام طبقات ، برند خود را ثبت میکند مثل برند شاتل که این کار را انجام داده است .

درخواست ثبت علامت تجاری می تواند به صورت نوشته لاتین یا فارسی باشد جهت ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی یه کارت عضویت اتاق بازرگانی و جهت ثبت برند فارسی نیاز به کارت عضویت یا بازرگانی یا مجوز فعالیت یا بهره برداری می باشد که در جهت دریافت هر کدام از این مجوزها یا کارت ، موسسه نیک پارس می تواند با شما همکاری لازم را داشته باشد.

 

اگر برند ثبت شده از نظر اسم و شکل لوگو و هم آوایی داشتن شاکی داشته باشد درخواست ثبت علامت تجاری شما باطل و منحل می شود.

 

مزیت های ثبت برند شرکت

 

مزایای ثبت برند

 

به طور حتما شرکت و یا سازمانی که برند شود، پولدار هم می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با همدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های شناخته شدن، ثبت برند ماست. این کار باعث می شود که به صورت رسمی و حرفه ای کار خود را شروع کنیم و زمانی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند به راحتی درک می کنند که با یک شرکت حرفه ای و متخصص در حال ارتباط هستند و بسیار راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت علامت تجاری همه راه برندسازی و شناخته شدن نیست و عوامل دیگری هم چون روش های تبلیغات شرکت، چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان، میزان کیفیت محصولات و خدمات ما نیز در برندسازی بسیار مهم است. اساسا ثبت علامت تجاری برای بعد از برند شدن مفید است و باعث می گردد که برند ما حفظ شود و کسی نتواند از اسم و رسم ما در میان جامعه بدون این که ما اطلاعی داشته باشیم، سوءاستفاده کند.

 

مشاوره ثبت برند

 

شما عزیزان می توانید به راحتی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید و برند خود را به ثبت برسانید، اما ممکن است از کارهای اداری زیاد خوشتان نیاید و یا هم چنین هنوز برند و نشان تجاری خود را انتخاب نکرده اید و یا نسبت به آن شک دارید. اگر این حس شک و شبهه در ذهن شما ایجاد شود ممکن است در آینده ای نزدیک بخواهید نام برند خود را تغییر دهید که باید دوباره هزینه های اضافی پرداخت کنید، پس اگر می خواهید به صورت قاطع برند خود را به ثبت برسانید، طوری که در آینده نخواهیم دوباره آن را تغییر دهیم، بهتر است از نظرات کارشناسان ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس در این زمینه استفاده کنید.

 

ثبت برند تجاری

 

جهت محافظت از علامت تجاری، پس از آنکه برند شما با توجه به ارائه مدارک لازم و اظهارنامه ثبت شد، دفاتر ملی و ناحیه‌ای از برند شما محافظت می‌کند. درواقع وظیفه اینگونه دفاتر آن است که اطلاعات داده شده مبنی بر ثبت و یا تمدید ان را نگهداری نماید.  از ثبت علامت تجاری بصورت جداگانه در دفاتر هر منطقه WIPO قابل ذکر است که سیستم بین المللی و هر کشور جلوگیری می‌نماید.جهت ثبت بین المللی علائم که ازسوی سازمان مالکیت جهانی با عنوان توافق نامه مادرید تنظیم و ابلاغ شده است، متقاضی برای ثبت بین‌المللی برند خود بایستی مدارک مربوطه را  ارسال نماید و بدین جهت درخواست بین‌المللی نشان WIPO به مرکز بین المللی ژنو آن است که پس WIPO تجاری خود را در سیستم مادرید نیز به ثبت رساند.

وظیفه دفتر از ثبت نام تجاری آن را به یکی از کشورهایی که عضوی از تعهدات ژنو هستند، ارسال کند. ثبت بین المللی نشان تجاری، فرایند اداری را دربر می گیرد. بطور کلی ثبت برند تجاری بصورت بین المللی، فرایندی ایمن است که در وهله اول بایستی در کشور مربوطه برند تجاری ثبت شده و سپس بین‌المللی شود

 

ثبت برند تجاری
ثبت برند تجاری

 

مراحل ثبت برند

 

در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان شرکت نیک پارس، این کار را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید ممکن است چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، پس بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

  • ساخت لوگو با رنگ و شکل خاص که باعث جذب مشتری شود .
  • تبلیغات هدفمند که باعث جذب و جا افتادن و شناخته شدن برند شود .
  • ایده پردازی و روابط عمومی بالا که باعث برگشت دوباره و دائمی شدن مشتری می شود .
  • بسته بندی یکی از مهمترین المان های جذب مشتری در برند سازی می باشد که باید به آن توجه ویژه و خاصی شود.
  • مشخص کردن بازار هدف ، میزان سهمی که از بازار هدف می خواهید ، چقدر در آمد برای برندتان پیش بینی می کنید و … سولات مهم در برند سازی است .

 

ثبت برند بین المللی

 

برای بین المللی کردن برند ابتدا باید برند را در ایران ثبت و بعد درخواست ثبت برند بین المللی کرد . با استفاده از سیستم مادرید این کار انجام می شود . وکلا رسمی دادگستری میتوانند از ایران برند را به صورت بین المللی انجام دهند . این کار هزینه بالایی دارد ولی برای جلوگیری از سو استفاده برند های بزرگ الزامیست .

در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی سخت تر گذشته انجام می شود.

 

برای ثبت برند به چه مدارکی نیازمندیم؟

 

  • کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقیقی مانند:کپی از شناسنامه،کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.
  • کپی از تمامی مدارک هویتی شخص حقوقی مانند: کپی از شناسنامه، کارت ملی، کارت تجاری(کارت بازرگانی)، روزنامه رسمی، آخرین تغییرات شرکت، مجوز فعالیت(پروانه بهره برداری،مجوز تأسیس)،پروانه ساخت و یا جواز کسب و تجارت.

نکته مهم:اگر فرد متقاضی در ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد لازم است کپی کارت بازرگانی خود را ارائه دهد در غیر اینصورت نیاز به کپی آن نیست.

برای ثبت برند اشخاص حقیقی، کپی کارت ملی و شناسنامه به علاوه کپی کارت بازرگانی و مجوز فعالیت الزامی است. و برای اشخاص حقوقی کپی آگهی روزنامه به چاپ رسیده شده به علاوه کپی کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت مدیره سازمان الزامی است.

 

ثبت برند و لوگو

 

دقت داشته باشید که بعد از ثبت برند ممکن است یک ماهی به طول بینجامد تا تاییدیه شما از سازمان ثبت اسناد و املاک برسد به همین دلیل در این مدت به فکر تقویت برند خود باشید.

مراحل مورد نیاز جهت تقویت برند شامل:

  • انتخاب روش های مناسب تبلیغاتی
  • تدوین خط مشی مربوط به اهداف سازمانی شما برای بیشتر شناخته شدن
  • شناسایی جدیدترین نیازهای جامعه هدف خود و ارائه آن توسط شما به مشتریان. دقت داشته باشید این کار بسیار در معروفیت و محبوبیت شما تاثیر گذار است و هر چقدر در جهت تقویت این مورد تلاش کنید می توانید تبدیل به برند مشهوری در جامعه بشوید.

سعی کنید تمرکز شما بر ارائه محصولات و خدمات حوزه مربوط به خود پراکنده نشود و در ابتدای کار بر قسمتی از حوزه متمرکز باشید تا بتوانید مناسب ترین شیوه ها را به مشتریان خود ارائه کنید. در خصوص این مورد شاید برندی مانند د-یجی-کا-لا به ذهن تان برسد، در حالی که این برند بزرگ در یک سال اول تنها بر روی یک الی دو محصول کار می کرد و به تدریج حوزه فعالیت خود را گسترش داد.

 

مدارک لازم برای ثبت برند

 

ارائه کپی مدارک شناسایی شخص حقیقی و حقوقی به ترتیب زیر:

  1. کپی تمام مدارک شناسایی شخص حقیقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، جواز کسب و کار، پروانه ساخت  و یا پروانه بهره برداری.
  2. کپی از تمامی مدارک شناسایی شخص حقوقی شامل: کپی شناسنامه، کارت ملی، کارت بازرگانی یا همان کارت تجاری، آگهی مندرج در روزنامه رسمی، آخرین ثبت تغییرات شرکت، مجوز فعالیت یا جواز کسب، پروانه ساخت و پروانه بهره برداری.
  3. چنانچه متقاضی ثبت برند ، برای ثبت علامت تجاری خود از حروف انگلیسی استفاده کرده باشد می بایست کپی کارت بازرگانی خود را حتماً ارائه دهد؛ در غیر اینصورت نیاز به آن نیست.
  4. بعد از هر مرحله، کلید اتمام را زده و کد رهگیری ثبت علامت تجاری را دریافت نمایید.

 

نکات مهم مدارک لازم ثبت برند

 

در پایان تکمیل هر یک از مراحل، نهایتاً دکمه اتمام را کلیک نموده و کد رهگیری ثبت برند خود را دریافت می نمایید. در صورت تأیید ثبت علامت تجاری از طرف کارشناسان مربوط به ثبت علائم تجاری، ۲ نسخه از قرارداد مذکور به آدرس شما ارسال می شود و شما مؤظف هستید که پس از امضای هر دو نسخه از قرارداد، یکی از آنها را با مدارک دیگربرابر اصل کرده و به همراه واریز میزان هزینه درخواست شده در نسخهمجدد، به آدرس مرکز ارسال نمایید تا روند کاری ثبت علامت تجاری،فرآیند رسمی خود را آغاز کند.

موضوع مهم دیگر در ثبت علامت تجاری، تقدم زمانی ثبت درخواست اظهارنامه ها می باشد. به این ترتیب که اظهارنامه هایی که از نظر زمانی زودتر ثبت شده باشند، از نظر بررسی و قرار گیری در روند و روال اداری، دارای تقدم هستند. از طرفی اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از لحاظ قانونی،شرایط و مقررات درج شده، ارزیابی کرده و چنانچه علائم را شایسته ثبت بداند آن را تأیید و اجازه درج آگهی در روزنامه های رسمی را صادر می کند.

 

اداره ثبت برند

 

اما زمانی اظهارنامه رد می شود که علائم، مشابهتی با علائم دیگر داشته باشند،قبلاً به نام فرد دیگری ثبت شده باشد و یا  از نظر رعایت مقررات قانونی، مشکل داشته باشند و چنانچه مدارک ارسالی ناقص باشد اداره مالکیت صنعتی می تواند ابلاغیه رفع نقص را برای فرد متقاصی بفرستد تا سریعاً تکمیل و مجدداً ارسال نماید.

 

مدارک لازم ثبت برند
مدارک لازم ثبت برند

 

نکات مهم در ثبت برند

 

شخص متقاضی می تواند هم قبل از ثبت علامت تجاری و هم بعد از ثبت، بر فرآیند ثبت برند خود اعتراض نماید. اما به طور کلی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • شخص یا اشخاصی برند او را از آن خود بدانند.
  • شباهت در برند مورد نظر تا آنجایی باشد که قابل تمیز و تشخیص از طرف مصرف کننده نباشد.
  • طرف ۳۰ روز از ثبت علامت تجاری و درج آگهی آن از طریق روزنامه نگذشته باشد. با بررسی اعتراض فرد متقاضی،با تأیید اعتراض حق الثبت وی تایید شده و در غیر اینصورت رد می شود.

آنچه در ثبت علامت تجاری مهم است این است که طبق قانون،ثبت علائم تجاری اختیاری بوده مگر اینکه دولت خود آن را اجباری نماید و این به دلیل حساسیتی است که این مباحث دارند و مستقیماً با جان انسانها سروکار دارند و باید با نظارت دقیق دولت همراه باشد. علائم تجاری اجباری که دولت حق دخالت مستقیم را در آنها دارد مانند: داروهایی خاص در استفادههای پزشکی و طبی، لوازم آرایشی و بهداشتی،موادغذایی که در ظروف مخصوص تهیه می شوند و…

 

هزینه ثبت برند و علامت تجاری را باید فرد متقاضی پرداخت نماید و مستقیماً از طرق سامانه علائم تجاری واریز می گردد.

 

مزایای ثبت برند

 

هر خدمت یا محصولی که عرضه می شود توسط مالک یا مالکینی دارای لوگوی محصول و خدمت یا همان برند می باشد. برند مشخص کننده شخصیت حقیقی و حقوقی مالک یا مالکین است. در واقع شرکت، مالک و مالکین در بازار کار و تجارت با آن برند شناخته می شوند.

برخی از مزایای ثبت برند را می توان به شرح زیر دسته بندی نمود.

  1. برند نشانه تمایز خدمت و کالای یک شرکت نسبت به سایر شرکت ها می باشد.
  2. شناخته شدن توسط برند.
  3. تسهیل در بازاریابی.
  4. کاهش هزینه های معرفی محصول.
  5. تسهیل فرآیندهای تبلیغاتی.
  6. اعطای نمایندگی از طریق ثبت علامت تجاری.
  7. واگذاری برند به دیگران با عقد قرارداد و کسب درآمدی جدید.
  8. زمانی که  برند شما شناخته شود خیلی از هزینه ها کاهش می یابد و فروش شما بسیار افزایش می یابد .
  9. در بین رقبا خاص و شناخته شده می شوید .
  10. مشتریان ثابت و وفادار افزایش می یابد .
  11. با شنیدن نام شما مشخصات محصول به یاد می آورند .

 

مزیت ها و فواید ثبت برند

 

ازجمله مزیت‌های ثبت برند آن است که برندینگ به راحتی در اذهان نقش بسته و به گونه‌ای سوابق درخشان شرکت خدماتی ازطریق برندینگ و یا لوگوی اختصاصی در رقابت اقتصاد بازار جهانی و داخلی، کارکردی موثر و پویا خواهد داشت. درکنار ثبت علامت تجاری ، فعالیت‌های حرفه‌ای نظیر مدیریت صحیح، ارتباط با مشتریان، شیوه‌های تبلیغات، سطح ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات و نظایر اینها رویکرد جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

چراکه اعتبار سطح کیفیت خدمات شرکت شما، باعث درخشان‌تر شدن برندینگ شما خواهد شد. درمقابل اگر چنانچه محصولات از کیفیت نه چندان مطلوبی برخوردار نباشند، به همان نسبت اعتبار برندینگ افت خواهد کرد. درنتیجه به گونه‌ای این دو لازم و ملزوم یکدیگر بوده و پویایی‌شان در گرو یکدیگر شکل می‌گیرد. بنابراین علامت تجاری می‌تواند به درخشش بیش از پیش فرایند خدماتی شما بیافزاید. ازسوی دیگر ثبت علامت تجاری باعث آن می‌شود که اشخاص دیگر، آن را متعلق به خود ندانسته و از آن سوء استفاده نکنند.

 

نکات مهم در رابطه با ثبت نشان تجاری

 

  • نکته اول) صدور گواهی جهت ثبت نشان تجاری و ثبت علامت تجاری
  • نکته دوم) بهره‌مندی از عتبار ۱۰ ساله ی علامت تجاری
  • نکته سوم) ارائه اظهارنامه‌های جداگانه جهت ثبت چند نشان تجاری و برند‌های متعدد
  • نکته چهارم) جهت استفاده از نشان تجاری مربوطه توسط دیگران، مجوز آن بایستی در ایران به ثبت برسد
  • نکته پنجم) تغییرات جزئی و یا کلی که خواهان آن در نشان تجاری هستید، بایستی به ثبت قانونی برسد و درغیراینصورت رسمیتی به دنبال نخواهد داشت
  • نکته ششم) داشتن نشان تجاری اختیاری بوده و در آن هیچگونه اجبار و الزام قانونی نیست
  • نکته هفتم) درصورتیکه نام تجاری مطابق دستورالعمل‌های قانونی به ثبت رسد قابل انتقال نیز بوده و می‌توان آن را به ثبت بین‌المللی نیز رساند
  • نکته هشتم) جهت ثبت برند فارسی تنها مدارک منوط بر فعالیت‌های اقتصادی کافی است و برای انتخاب نام لاتین بایستی متقاضی دارای کارت بازرگانی نیز باشد
  • نکته نهم) جهت ثبت علامت تجاری بصورت بین‌المللی، بایستی در ابتدا برند در کشور مبداء به ثبت برسد و سپس با دردست داشتن مدارک مربوطه ازجمله کارت بازرگانی و تعهدات سیستم مادرید آن را به ثبت بین المللی نیز برسانید. با ثبت بین‌المللی برند می‌توان از ایمنی برند و محافظت از ان توسط ۸۵ کشوری که در عضویت ژنو و سیستم مادرید هستند علاوه بر کشور خودمان ایران، از حمایت امنیتی آنان بهره مند شوید.

 

راهنمای ثبت برند

 

  1. نام مناسب با نوع فعایت انتخاب کنید
  2. تلفظ ساده و روان داشته باشد .
  3. نام تجاری شما باید به گونه ای باشد که مشخصات محصول شما را توصیف کند .
  4. برند شما باید گیرا و گویا باشه که در خاطره ها ماندگار شود .
  5. برند به هیچ عنوان نباید تکراری باشد .
  6. برند می بایست نو آوری داشته باشد .
  7. برند باید واضح باشد که مشتری دچار خطا نشود .

 

راهنمای ثبت برند
راهنمای ثبت برند

 

انواع برند سازی

 

  • برند سازی دیجیتال

  • برند سازی مشارکتی

  • برند سازی علًی

  • برند سازی کشوری

  • برند سازی شخصی

 

فرآیند ثبت برند

 

در ابتدا فرد متقاضی لازم است اظهارنامه علائم تجاری را تحویل اداره ثبت شرکت ها نموده و از قبل، مدارک الزامی اسکن شده فوق را که مورد نیاز برای ثبت برند است، آماده نماید تا در هر مرحله از فرایند، مدارک براحتی و در جای مناسب الصاق شده و بارگذاری آنها بدون فوت وقت به انجام برسد.

 

لذا برای تکمیل این اظهارنامه می توانید به دو روش زیر عمل کنید:

 

  • روش اول: مراجعه مستقیم متقاضی به اداره ثبت علائم تجاری و ارائه درخواست کتبی جهت ثبت علامت تجاری .
  • روش دوم: مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی ( ssaa.ir) و کلیک کردن بر روی گزینه ثبت نام. در هر مرحله متقاضی باید تمامی فرم های لازم را تکمیل کرده و در پایان نیز با دریافت کد رهگیری، میزان پیشرفت روند علامت تجاری خود را با مراجعه به همان سامانه اینترنتی(ssaa.ir)در بخش ثبت درخواست ها، پیگیری نماید.

در صورتی که کارشناسان مربوط به ثبت علائم تجاری، برند مورد نظر را تأیید نمایند از طریق پست پیشتاز دو نسخه از قرارداد به آدرس شما ارسال می گردد. شما باید یکی از این نسخه ها را نزد خود بایگانی نموده و نسخه دیگر را با مدارک خواسته شده و واریز هزینه های درخواست شده، که در ضمیمه قرارداد آمده، مجدداً به آدرس مرکز ارسال نموده تا روند ثبت  ، براساس روال اداری و رسمی خود دنبال گردد.

هزینه های مربوط به ثبت علامت تجاری، با مراجعه به سامانه (ssaa.ir) و به شکل اینترنتی قابل پرداخت می باشد.

 

نکات مهمی که در فرآیند ثبت برند باید به آنها توجه نمود:

 

  1. اظهارنامه: در تأییدیه اظهارنامه باید توجه داشت که اداره مالکیت صنعتی می تواند در رد و یا تأیید اظهارنامه دخیل باشد. ممکن است به دلایلی از قبیل، مشابهت برند با برند دیگر، ثبت به نام دیگری، عدم رعایت ضوابط قانونی ثبت برند و یا  نقص در مدارک ارسالی، عدم شایستگی آنها تأیید شده و به این ترتیب، رد صلاحیت شود.
  2. اعتراض ثبت : چنانچه متقاضی قبل از ثبت و یا بعد از ثبت آن، بر فرآیند ثبت برند معترض باشد می تواند با دارا بودن شرایط زیر، اعتراض و درخواست بررسی مجدد نماید.
  3. ثبت علامت تجاری مورد نظر  به نام خود توسط شخص یا اشخاصی (عمداً یا سهواً).
  4. شباهت برند مورد نظر از نظر علائم، رنگ و خطوط با برند دیگر؛ طوری که سبب اشتباه در مصرف کننده و مشتریان شود.
  5. مدت زمان اعتراض،۳۰ روز بعد ار درج در روزنامه رسمی می باشد. در غیر اینصورت، اعتراض وارد نیست.
  6. اگر اعتراض بر برند تأیید گردد حق ثبت وارد است، در غیر این صورت رد می شود.

 

هزینه ثبت برند

 

معمولا هزینه های مشاوره در خصوص ثبت برند، در طول زمان تغییر می کند و ما در این جا نمی توانیم هزینه ای ثابت را خدمت شما عزیزان اطلاع رسانی کنیم، پس بهتر است جهت اطلاع از هزینه های ثبتی در ارتباط با برند شما، با کارشناسان ما در این زمینه ارتباط بگیرید تا به صورت کامل و به روز این هزینه ها را خدمت شما عزیزان اطلاع رسانی کنند، هم چنین در خصوص مراحل و موارد تکمیلی مربوط به ثبت علامت تجاری می توانید از مشاوره ما در این زمینه کمک بگیرید. ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس با سابقه چندین ساله در امور ثبتی در سطح تهران و تمامی استان ها کشور مفتخر برای ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد جهت دریافت اطلاعات میتوانید از کارشناسان ما بصورت رایگان مشاوره فرمایید.

 

هزینه ثبت برند
هزینه ثبت برند

 

انتخاب عنوان جهت ثبت برند

 

برای ثبت نشان تجاری مطمئن، نام و عنوان برند تجاری از پایه‌ای‌ترین و مهمترین نکاتی است که بایستی درنظر گرفته شود. بدین ترتیب در این قسمت به ده مورد از آنها بطور خلاصه اشاره می‌کنیم؛

  • مورد اول) توجه داشته باشید که بایستی در انتخاب عنوان برند خلاقانه فکر کنید. طبیعتا استفاده از نام و عناوین مشهور با عدم تائید ثبت روبرو است
  • مورد دوم) ازآنجایی که قبل از ثبت برند بصورت بین‌المللی، بایستی در کشور ملی برند ثبت شود، عناوین غیر اسلامی و یا عناوینی که خلاف شئونات اسلامی هستند، غیرقابل ثبت می‌باشند
  • مورد سوم) به گزینش صفت و اسم بایستی توجه داشته باشید که درواقع اسم و صفت را بطور توصیف‌گرایانه و یا عام انتخاب نکنید
  • مورد چهارم) استفاده از اسم‌های ترکیبی می‌تواند راه مناسبی جهت انتخاب نام برند باشد
  • مورد پنجم) ازسوی دیگر عناوینی که بطور شانسی و اتفاقی انتخاب می‌شوند، شانس بهتری جهت تائید نام برند داشته و نتایج موفق‌تری به دنبال دارند
  • مورد ششم) توجه به این نکته ضروری است که نام برند را در ردیف اسامی دیگر برندها قرار نداده و ترجیحا از شباهت به دیگر اسامی بپرهیزید
  • مورد هفتم) ازاسم شرکت و نام خانوادگی نیز می‌توان جهت نام و عنوان برند بهره برد
  • مورد هشتم) می‌توان جهت انتخاب نام برند، از ترکیب کلمات و حروف فارسی و لاتین نیز در کنار یکدیگر استفاده کرد
  • مورد نهم) توجه داشته باشید که جهت نام عنوان، صرفا استفاده از اعداد به تنهایی چه بصورت فارسی و چه لاتین ثبت و درج نخواهند شد
  • مورد دهم) ازآنجایی که در صنعت مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد بهداشتی رقابت بسیار است بایستی از نامی که بتواند در بازار اقتصادی و تجاری بدرخشد و همگام با دیگر اسامی نباشد، بهره برد.

 

ثبت برند در اخذ رتبه و ثبت شرکت نیک پارس

 

درپایان پیشنهاد می‌شود که درخواست کنندگان قبل از اقدام هرگونه برند سازی با کارشناسان مرتبط ما در این حوزه با سوابق قابل توجه در زمینه مشاوره برندسازی، ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس ارتباط حاصل کرده و اطلاعات جامع و کاملی را جهت تنظیم اظهارنامه، علامت تجاری ، ثبت شرکت، چگونگی برندینگ، تکمیل فرم ثبت ، فرایند ثبت نام، انواع برند سازی و سایر موارد به دست آورند. کارشناسان باتجربه در ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس با سابقه‌ای درخشان و طولانی مدت، آماده ارائه هرگونه خدمات نظیر مشاوره رایگان به متقاضیان عزیز در سراسر ایران هستند.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تاسیس برند با همکاران ما در ارتباط باشید و بصورت رایگان مشاوره بگیرید.برندینگ و لوگو لازمه شروع هر شرکت و استارتاپ است.

 

جهت ثبت و مشاوره رایگان ثبت برند با هزینه کم در سریع ترین زمان با قوانین ۱۴۰۲ با ما در ارتباط باشید

 

4.5/5 - (54 امتیاز)
مشاوره رایگان