اخذ رتبه مشاور معدن

نحوه اخذ رتبه مشاور معدن

 

تعیین صلاحیت شرکت و دسته­ بندی عوامل فنی و اجرایی آن را رتبه­بندی یا گرید می­گویند. به بیانی ساده­تر می­توان گفت رتبه­بندی به معنای تعیین کیفیت و توان یک شرکت است. رتبه­بندی شرکت­ها در ۵ بخش اعم از اخذ رتبه مشاور، اخذ رتبه انفورماتیک، اخذ رتبه پیمانکار، رتبه­بندی انبوه سازان و همچنین رتبه­ بندی شرکت­های EPC صورت می­گیرد.

منظور از دریافت رتبه مشاور معیاری است که توان و شایستگی مشاورین را برای انجام مطالعات، طراحی و همچنین نظارت بر کارهای گوناگون نمایش می­دهد. به عبارتی رتبه­بندی شرکت مشاور، مدرکی است که صلاحیت و شایستگی شرکت را در حیطه خدمات مشاوره­ای اعلام می­نماید. باید توجه داشته باشید که به منظور رتبه­بندی شرکت­های مشاور افزون بر این­که نیروهای فنی و مهندسی مورد ارزیابی قرار می­گیرند امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت­ها هم بررسی می­شوند.

 

درجه­ بندی شرکت مشاور

شرکت­های مشاور درجه­ای بین ۱ الی ۳ دریافت می­کنند. بهترین درجه، یک و ضعیف­ترین درجه، ۳ می­باشد. انجام کارهایی از قبیل صدور رتبه، تمدید و نیز ارتقای آن، که مربوط به اخذ رتبه مشاور می­باشد بر عهده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که از طریق سامانه سجات صورت می­گیرد.

دریافت رتبه مشاور در رشته­هایی از قبیل صنعت و معدن، مهندسی آب، انرژی، معماری و شهرسازی، پست و مخابرات، مطالعات کشاورزی، راه و ترابری، نفت و گاز و گروه­ تخصص­های مشترک انجام می­شود. اخذ رتبه سبب اعتبار بخشی به یک شرکت می­شود. شرکت­هایی که دارای رتبه بهتری هستند مشتری­های بیشتری را به سوی خود جذب می­کنند. چرا که همان­طور که قبلا هم اشاره شد، رتبه­بندی میزان توانایی شرکت­ها را نشان می­دهد. در ادامه با رتبه مشاور معدن و شرایطی که برای اخذ آن مورد نیاز است بیشتر آشنا خواهید شد.

 

اخذ رتبه مشاور معدن
اخذ رتبه مشاور معدن

 

اخذ رتبه مشاور معدن

 

همان­طور که قبلا هم اشاره شد رتبه ­بندی شرکت مشاور، مدرکی است که صلاحیت و شایستگی شرکت را در حیطه خدمات مشاوره­ای اعلام می­نماید. رتبه ­بندی مشاوران در گروه معدن به سه تخصص اعم از تخصص کانه­آرایی و فرآوری مواد، تخصص پی­جویی و اکتشاف معادن و تخصص آماده­سازی و بهره­برداری معادن تقسیم می­شود.

 

حداقل شرایط مورد نیاز جهت دریافت رتبه مشاور در گروه معدن

عواملی از جمله تجربه کاری شرکت، نیروی انسانی دارای تخصص و همچنین ساختار مدیریتی و پشتیبانی هر کدام دارای امتیاز می­باشند بنابراین طبق امتیازهایی که دارا هستند از عوامل تعیین صلاحیت مشاوران می­­باشند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور معدن

 

برای دریافت رتبه مشاور بایستی مدارک زیر را فراهم نمائید:

  • کپی مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه و مدارک تحصیلی.
  • گواهی تامین اجتماعی.
  • مدارک ثبت شرکت که شامل اساس­نامه، روزنامه رسمی کشور، تقاضانامه و شرکت­نامه می­باشد.
  • آخرین صورتجلسه سهامداران البته در صورتیکه متقاضی حقوقی می­باشید.
  • گواهی رتبه قبلی البته در صورتی­که دارای رتبه قبلی هستید.
  • کپی و اصل مدارک تحصیلی البته برای کارشناس سازمان.
  • کپی پایان خدمت؛ چنانچه در سه سال گذشته فارغ­التحصیل شده­اید.
  • اظهارنامه مالیاتی شرکت که در برگیرنده جدول سود و زیان و ترازنامه می­باشد.
  • تعهدنامه­ای مبنی بر عدم دخالت کارمندان دولت.
  • نشانی محل سکونت و شماره تماس افرادی که امتیاز آور هستند و نیز سهامدارانی که دارای پنج و یا کمتر از پنج درصد سهام هستند(لازم به ذکر می­باشد که این لیست بایستی در سربرگی که دارای آدرس و تاریخ است تایپ گردد).
  • تاییدیه کارکردها که در بردارنده آخرین صورت وضعیت تایید شده توسط کارفرمای اصلی است، حساب بیمه، سند ذی حسابی و گواهی تکمیل پروژه که در سربرگ کارفرما تایپ شده است.

لازم به ذکر است که مشاوران حقیقی و حقوقی برای ثبت نام باید به سامانه ساجات به آدرس www.sajat.mprog.ir  مراجعه نموده و اسناد مورد نیاز را بارگذاری کنند. پس از این­که مدارک ارسالی مورد تایید واقع شد بایستی به مرجع صدور رتبه مراجعه نمایند و مدارک مورد نیاز و نیز مدارکی که امتیازآور است تسلیم کنند تا بعد از طی مراحل اداری بتوانند رتبه مشاور را دریافت نموده و تاییدیه صلاحیت مشاوره فنی مشاوره خود را اخذ کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور معدن
شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه مشاور معدن

 

شرایط اخذ رتبه ۳ مشاور معدن

 

چنانچه شرکت­های مهندسین مشاور اخذ رتبه ۳ را تقاضا کرده باشند، نیازمند تجربه کاری نیستند(به استثنای تخصص مقاوم سازی). از شرایط اصلی اخذ رتبه در این پایه این است که طبق تخصصی که مورد نظر است، بایستی سه نفر دارای مدرک حداقل کارشناسی مطابق با جدول رشته­های مورد قبول هر تخصص باشند که در آئین نامه صلاحیت مهندسین مشاور درج شده است. گفتنی است که طبق نوع تخصصی که این افراد تقاضا کرده­اند میزان سوابق کاری آن­ها متفاوت خواهد بود.

 

شرایط اخذ رتبه ۲ مشاور معدن

 

در این پایه تعداد مهندسان، بر اساس تخصصی که مورد تقاضا بوده است مشخص می­شود با این همه در حالت کلی به وجود حداقل ۳ و حداکثر ۳ نفر با مدرک حداقل کارشناسی و مطابق با جدول آئین نامه نیاز است. سوابق کاری که این افراد دارند مطابق با تخصصی که تقاضا نموده­اند و نیز تحصیلات تکمیلی­اشان(البته در صورت وجود) قابل تغییر است بنابراین بایستی حتما حداقل ۳ سال سابقه کار مفید و مرتبط داشته باشند. یکی دیگر از شرایطی که باید برای اخذ رتبه ۲ مشاور فراهم شود، داشتن تجربه کاری می­باشد.

حداقل میزان تجربه کاری که برای تخصص­های مختلف نیاز است متغیر می­باشد. افزون بر این باید به منظور امتیازدهی، قراردادهای مشاوره­ای معادلسازی شوند. به این معنا که طبق عواملی از جمله ماهیت، نوع کار، زمان شروع و همچنین زمان پایان کار در مبالغ قراردادها یک سری ضرایب کاهشی و افزایشی انجام می­شود. پس در حالت کلی باید اذعان داشت پس از برابرسازی داشتن مبلغ حداقل ۸۱۰۰ و حداکثر ۲۱۰۰ میلیون ریال تجربه کاری لازم است.

 

شرایط اخذ رتبه ۱ مشاور معدن

 

جهت تقاضا برای اخذ رتبه ۱ مشاور، شرکت درخواست­کننده باید در کارمند امتیازآور خود دارای ۳ الی ۷ نفر کارشناس با مدرک تحصیلی مرتبط باشد. البته باید گفت که تعداد اعضای امتیازآور مطابق با تخصص درخواستی متغیر است. افزون بر این شرکت بایستی در ۲۴ سال اخیر، پس از برابرسازی به میزان حداقل ۱۶۱۰۰ و حداکثر ۳۶۱۰۰ میلیون ریال تجربه کاری داشته باشد.

داشتن پروژه مهم، افزون بر شرایط مذکور، دیگر شرط لازم برای دریافت رتبه ۱ مشاور می­باشد. پروژه مذکور باید دارای حداقل میزان مشخصی باشد­­­­­_البته باید اذعان داشت که برای تخصص­های مختلف، متغیر می­باشد_ و حتما بایستی در زمینه طراحی باشد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان