اخذ و تمدید رتبه ۵ نفت و گاز

 

رتبه نفت و گاز
اخذ و تمدید رتبه ۵ نفت و گاز

 

راهنمای اخذ و تمدید رتبه ۵ نفت و گاز

 

برای اینکه بتوانید برای اخذ رتبه یا گرید اقدام کنید، نخست باید (ثبت شرکت)شرکت خود را ثبت کرده باشید و تنها موضوع و رشته ای که میتوانید برای دریافت رتبه آن اقدام کنید، همان رشته ای ست که شرکت خود را به نام آن ثبت کرده اید. مثلا اگر شرکت شما به عنوان شرکت پیمانکاری نفت و گاز ثبت شده باشد، میتوانید برای دریافت رتبه پیمانکاری نفت و گاز درخواست دهید.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری از پایه ی یک تا پایه ی پنج است، یعنی رتبه ی یک بالاترین رتبه شرکت و رتبه پنج پایین ترین رتبه ای ست که یک شرکت پیمانکاری می تواند ثبت کند.

به همین ترتیب شرکتهای مشاوره دارای سه رتبه ، شرکتهای طرح و ساخت دارای دو رتبه و شرکتهای انفورماتیک دارای هفت رتبه می باشد.

شرکتهای تازه تاسیس در زمینه ی پیمانکاری در ابتدا باید برای دریافت رتبه پنج اقدام نمایند ما در این مطلب میخواهیم مراحل، مدارک لازم، و روند اخذ رتبه ۵ پیمانکاری در رشته نفت و گاز را بررسی کنیم.

 

پیمانکار نفت و گاز کیست؟

دریافت رتبه ی پیمانکاری در رشته ی نفت و گاز برای پیمانکارانی مناسب است که زمینه فعالیتشان کارخانجات پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز، تاسیسات سرچاهی، مخزن های ذخیره نفت، خطوط لوله جریانی، خطوط انتقال نفت و گاز، تلمبه خانه های نفت و ایستگاه های تقویت کردن فشار گاز، فراوری کردن نفت، گاز، کارخانه های گاز مایع و گاز و تزریق آب و گاز، سازه های دریایی نفت و گاز و … می باشد.

مثالهای بالا حوزه های فعالیت پیمانکارانی بود که میخواهند برای دریافت رتبه نفت و گاز اقدام کنند، اما خود رشته نفت و گاز دارای سه زیر شاخه است:

  • زمینه ی تولید نفت و گاز
  • پالایشگاه های پتروشیمی و نفت و گاز
  • خطوط انتقال و تلمبه خانه ها و و مخازن و شبکه های نفت و گاز

پیمانکارانِ فعال در رشته های بالا با در نظر گرفتن اینکه چقدر سابقه و امتیاز دارند، چه امکانات و تجهیزاتی دارند، توان مالی شان در چه حدی ست و کدام یک از شرایط مندرج در آیین نامه ی تشخیص صلاحیت پیمانکاران دارند توسط کارشناسان رتبه بندی می شوند.

 

دریافت رتبه نفت و گاز
دریافت رتبه پنج نفت و گاز

 

شرایط پیمانکاران برای رتبه ۵ نفت و گاز

 

  1. باید دارای توان مالی مناسبی  باشد تا بتواند تجهیزات با کیفیتی را و در نتیجه خروجی بهتری را از کارش داشته باشد.
  2. باید در حرفه ی خود دارای سوابق خوب و مستند و تخصص لازم باشد
  3. باید طبق ضوابط درج شده در آیین نامه ی تشخیص صلاحیت پیمانکار ارزیابی شود و امتیازات کافی را بگیرد.
  4. پیمانکار نباید در حرفه ی خود محکوم یا محروم شده باشد
  5. نباید ممنوعیت های درج شده در اصل ۴۹ و اصل ۱۴۱ قانون اساسی را داشته باشد
  6. نباید ممنوعیت درج شده در قانون منع دخالت وزیران و نمایندگان مجلس در معامله های دولتی را داشته باشد (قانونی ست تصویب شده در ۲۲ دی ۱۳۳۷)
  7. نباید ممنوعیت درج شده در بند ۲۴ ضوابط ارزیابی پیمانکاری که از تایید صلاحیت جلوگیری میکند را داشته باشد.

 

مدارک مورد نیاز رتبه ۵ نفت و گاز

 

  • مدارک ثبتیِ شرکت (مانند اساسنامه، اظهار نامه و…) و تمامی روزنامه های رسمی شرکت
  • مدارک مربوط به اعضای صاحب امتیاز هیئت مدیره که مشتمل است بر: فتوکپی شناسنامه، فتوکپی کارت ملی، مدرک تحصیلی دانشگاهی، کارت پایان خدمت، ارائه سوابق بیمه مرتبط با رشته
  • آخرین اظهار نامه ی مالیاتی شرکت
  • مبلغ تمامی قرارداد های بسته شده ی شرکت به همراه صورت حساب آنها

 

اخذ رتبه پیمانکار در رشته های نفت و گاز
اخذ رتبه ۵ پیمانکار در رشته های نفت و گاز

 

روند دریافت رتبه ی ۵ نفت و گاز

اگر پیمانکار می داند که دارای شرایط بالا برای دریافت رتبه نفت وگاز می باشد میتواند برای دریافت گرید اقدام نماید، بدین صورت که ابتدا باید به سامانه ی ساجات به آدرس اینترنی https://sajat.mporg.ir/Profiling/Login مراجعه کرده و برای خود یک حساب کاربری بسازد ، مشخصات خود را وارد نماید و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کند. حدودا دوماه بعد مدارک و مشخصات توسط کارشناسان بررسی میشود و در صورتی هیچ نقص و مشکلی در بارگذاری و یا در پرونده وجود نداشته باشد وارد روند اخذ رتبه وارد مرحله بعد میشود و باید با مراجعه به استانداری (معاونت فنی مهندسی) گواهی اخذ رتبه ی خود را دریافت نمایید.

 

تمدید رتبه ۵ نفت و گاز

 

گواهی اخذ گرید شما از زمان صدور به مدت چهار سال دارای اعتبار است و پس از آن میتوانید برای تمدید رتبه اقدام کنید. در واقع دو مرتبه فرصت برای تمدید رتبه وجود دارد و پس ازاینکه دو بار رتبه ی خود را تمدید نمودید باید مجددا از ابتدا مراحل دریافت رتبه را طی کنید.

البته لازم به ذکر است که تمدید رتبه در صورتی امکان پذیر است که شرکت توانایی ها و امتیازات خود را حفظ کرده باشد، و فعال بوده باشد. درصورتی که صلاحیت و توانایی های شرکت افزایش پیدا کرده باشد میتواند برای اخذ رتبه بالاتر درخواست دهد.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان