رتبه پیمانکاری و رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

 

رتبه پیمانکار
رتبه پیمانکار

 

در مورد رتبه پیمانکاری چه می دانید؟

 

از دغدغه های اصلی شرکت های پیمانکاری می توان به کسب رتبه پیمانکاری اشاره کرد. اگر در این حوزه فعالیت دارید و یا تمایل دارید اطلاعات کاربردی در این زمینه کسب کنید، در این مقاله همراه ما شوید.

 

به چه افرادی پیمانکار می گویند؟

 

لازم است پیش از آشنایی کامل با نحوه و چگونگی کسب رتبه پیمانکاری مواردی توضیح داده شود. یکی از این موارد آشنایی با معنا و مفهوم اولیه پیمانکاری است.

به طور کلی پیمانکار میتواند در قالب اشخاص حقیقی و یا حقوقی ظاهر شود. این دسته از اشخاص باید در نخستین گام گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کنند. پیمانکاران ملزم هستند به منظور کسب این گواهینامه در چهارچوب قوانین مندرج در آیین نامه رفتار کنند. پیمانکارانی که بتوانند به این گواهینامه دست پیدا کنند، در واقع موفق به کسب گرید پیمانکاری شده اند.

اشخاص حقوقی که ثبت شرکت انجام داده اند و دارای گرید پیمانکاری باشند به عنوان پیمانکاران حقوقی شناخته می شوند. در صورتی که پیمانکاران حقیقی افرادی هستند که از شرایط و صلاحیت های لازم برخوردار بوده اند و موفق شده اند تا رتبه  پیمانکاری کسب نمایند.

به طور کلی تمامی پیمانکاران حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت در داخل ایران را دارند و یا برای پیگیری پروژه در خارج از کشور به پشتیبانی دولتی احتیاج دارند، می توانند به منظور اخذ این رتبه اقدام نمایند.

 

چرا باید رتبه پیمانکاری کسب کرد؟

 

چنانچه پیمانکاران حقیقی و یا حقوقی تمایل داشته باشند تا فعالیت های ویژه ای داشته باشند، ملزم هستند تا گرید پیمانکاران کسب نمایند. اگر پروژه های مزبور برای تامین منابع مالی از سوی دولت پشتیبانی شود و یا برای پیشبرد پروژه به تضمین های دولتی نیاز باشد، اخذ رتبه پیمانکاری یک ضرورت خواهد بود.

 

نحوه اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران
چرا باید رتبه پیمانکاری کسب کرد؟

 

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری چگونه است؟

به طور کلی شرکت های پیمانکاری می توانند در ۱۱ رشته متنوع رتبه بندی شوند. برای این رتبه بندی ۵ پایه در نظر گرفته شده است. به گونه ای که پیمانکارانی که بتوانند به رتبه ۱ دست پیدا کنند در واقع بالاترین رتبه پیمانکاری را کسب کرده اند. در مقابل پیمانکارانی که رتبه ۵ کسب کنند، کمترین امتیاز را از آن خود کرده اند.

شاید این سوال برایتان مطرح شود که این رتبه بندی از سوی چه ارگان و یا سازمانی انجام می شود و چه مواردی در تعیین این امتیاز تاثیرگذار خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که “معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری” به عنوان مسئول این بخش انتخاب شده است. معاونت مزبور موظف است تا الزامات را با توجه به آیین نامه ها و ضوابط مرتبط بررسی نماید. برای تعیین گرید پیمانکاران به موارد زیادی از قبیل: تعداد پرسنل، سابقه کاری نیروها، تجربه کاری نیروها و همچنین قابلیت های مالی انها توجه می شود.

پیمانکارانی که تمایل دارند در این رتبه بندی به رتبه ۵ برسند، باید برای هر یکی از پرسنل به صورت جداگانه امتیازی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه برای کسب امتیاز ۵ باید سابقه کار و همچنین سطح تحصیلات هیئت مدیره نیز مورد بررسی قرار گیرد. اما در صورتی که پیمانکاران حقیقی و یا حقوقی تمایل داشته باشند در این رتبه بندی به رتبه ۱ تا ۴ دست پیدا کنند، ضمن اینکه به هریک از نفرات  امتیازی جداگانه داده می شود، معیارهای دیگری نیز مورد بررسی قرار می گیرد. تجربه کاری پرسنل و توانایی مالی از دیگر موارد قابل توجه در این امتیازدهی به شمار می رود.

 

برای کسب رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری به چه مدارکی لازم است؟

اگر تمایل دارید تا به منظور اخذ رتبه پیمانکاری اقدام کنید، باید مدارکی را گردآوری نمایید. اصل و فتوکپی از تمامی مدارک ثبتی شرکت از لازمه های اصلی این اقدام خواهد بود. چنانچه شرکت سهامی خاص و یا مسئولیت محدود باشد باید مدارک ثبتی مختلفی از قبیل: اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی و… تهیه شود. صاحبان سهام و همچنین اعضای هیئت مدیره موظف هستند تا مدارک شخصی اعم از اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه کپی آنها ارائه دهند. ضمن اینکه تمامی افراد دارای امتیاز شرکت باید کپی برابر اصل مدارک تحصیلی خود را با سایر مدارک مورد نیاز همراه سازند.

تهیه کردن سربرگ شرکت و همچنین تصاویر مربوط به موافقتنامه ها از دیگر مدارک مورد نیاز به منظور کسب رتبه ۱ تا ۴ پیمانکاری به حساب می آید. افراد حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی آخر خود را که به سال پیش از تشکیل پرونده تعلق دارد، با سایر مدارک همراه سازند.

 

برای کسب رتبه ۵ پیمانکاری به چه مدارکی نیاز است؟

برای این که بتوان به امتیاز رتبه ۵ در پیمانکاری دست پیدا کرد، به مدارکی نیاز خواهد بود که اکثر آنها با مدارک مورد نیاز به منظور اخذ رتبه ۱ تا ۴ مشترک هستند. مدارک ثبتی مربوط به شرکت های سهامی خاص، مدارک ثبتی مربوط به شرکت هایی که مسئولیت محدود دارند، مدارک شخصی سهام داران و اعضای هیئت مدیره، مدارک تحصیلی نیروهای واجد شرایط و تهیه سربرگ شرکت از جمله این مدارک به شمار می روند.

 

 

3.7/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان