اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

رتبه مشاور تولید نیرو
اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

 

چگونگی اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

 

ما می خواهیم در این محتوا در مورد چگونگی اخذ رتبه مشاور تولید نیرو مطالبی را ذکر کنیم. پیش از هر چیز باید بدانیم این رتبه بندی زیر مجموعه کدام گروه مشاوره می باشد. بدین منظور سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گروه های مربوط را در چندین دسته مختلف تقسیم بندی کرده است. پس از دانستن گروه مورد نظر و پی بردن به حداقل شرایط لازم، می توان در آن تخصص و زیر مجموعه اقدام به دریافت رتبه مشاوره نمود. تا پایان این محتوا با ما همراه باشید تا در خصوص چگونگی اخذ رتبه مشاور تولید نیرو مطالبی را بیان کنیم.

توزیع نیرو زیر مجموعه گروه انرژی است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای رتبه بندی بهتر شرکت های درخواست کننده تخصص های مختلف را در گروه های متفاوت تقسیم بندی کرده است. هر یک از این گروه ها مجموعه ای از چندین تخصص و رشته دانشگاهی می باشد. شرکت های درخواست کننده اخذ رتبه مشاور یا پیمانکاری می بایست متخصصین مورد نیاز را در کادر شرکت خود داشته باشند. تا پایان این محتوا ما را همراهی کنید تا شما را با چگونگی اخذ رتبه مشاور توزیع نیرو آشنا کنیم.

 

اخذ رتبه مشاور تولید نیرو در گروه انرژی دارای ۵ تخصص به شرح زیر است:

تولید نیرو، انتقال نیرو، توزیع نیرو، دیسپاچینگ و مخابرات نیرو، انرژی هسته­ای، انرژی تجدید پذیر و بهینه سازی انرژی.

 

زیررشته ­های رشته نیرو

رشته نیرو دارای دو زیر رشته به شرح ذیل می­باشد:

  • تولید نیرو که شامل فعالیتهای زیر است:

ارزیابی و تجزیه و تحلیل پتانسیل فنی و اقتصادی پروژه­های پیشنهادی، تهیه انواع طرح­های اولیه، مقدماتی و تفصیلی، نظارت بر تمامی مراحل ساخت، نصب و راه اندازی انواع نیروگاه­های حرارتی، برنامه­ریزی و مطالعات در زمینه انرژی، طراحی راهکارهایی جهت افزایش بهره­وری در زمینه تولید انرژی.

  • انتقال و توزیع نیرو که شامل فعالیتهای زیر است:

ارزیابی و تجزیه و تحلیل پتانسیل فنی و اقتصادی پروژه­های پیشنهادی، تهیه انواع طرح­های اولیه، مقدماتی و تفصیلی،  نظارت بر تمامی مراحل ساخت، نصب و راه اندازی مرتبط با خطوط انتقال نیرو و پستها، کاهش تلفات مرتبط با انتقال نیرو، نظارت بر تمامی مراحل ساخت، نصب و راه اندازی خطوط و پستهای فشار ضعیف و شبکه­های توزیع، کاهش تلفات مرتبط با شبکه توزیع و راهکارهایی جهت بهینه سازی مصرف.

 

دسته بندی شرکت های مشاور در زمینه های مختلف

تمام گروه هایی که می توان در زمینه تخصصی هر یک از آنها اقدام به اخذ رتبه مشاور نمود شامل موارد زیر می باشند. هر یک از این گروه ها شامل چندین زیر گروه می باشند. شرکت مورد نظر می بایست در ارتباط با آن زیر گروه اقدام به جب متخصص نماید.

  • شرکت های مشاور در زمینه کشاورزی
  • شرکت های مشاور در زمینه راه و ترابری
  • شرکت های مشاور در زمینه مهندسی آب
  • شرکت های مشاور در زمینه پتروشیمی
  • شرکت های مشاور در زمینه مطالعات کشاورزی
  • شرکت های مشاور در زمینه نفت و گاز
  • شرکت های مشاور در زمینه پست و مخابرات
  • شرکت های مشاور در زمینه صنعت و عمران
  • شرکت های مشاور در زمینه انرژی
  • شرکت های مشاور در زمینه صنعت و معدن
  • شرکت های مشاور در زمینه معماری و شهرسازی
  • شرکت های مشاور در زمینه مهندسین مشترک

 

هر یک از این گروه ها زیر گروه هایی دارند. هر زیر گروه نیز برای اخذ رتبه مشاور مورد نیاز خود می بایست به اولویت و ضریب رشته های دانشگاهی مورد نیاز توجه داشته باشد. در ادامه محتوا ما اولویت رشته های تحصیلی مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور توزیع نیرو را ذکر خواهیم کرد.

 

اخذ رتبه مشاور تولید نیرو، زیر گروه انرژی
شرایط اخذ رتبه مشاور تولید نیرو، زیر گروه انرژی

 

اخذ رتبه مشاور تولید نیرو، زیر گروه انرژی

 

همانطور که قبلا اشاره کردیم شرکت های مشاور در زمینه انرژی مانند دیگر شرکت های مشاوره دارای چندین زیر گروه هستند. اخذ رتبه مشاور تولید نیرو مربوط به گروه انرژی است. این گروه دارای هفت تخصص مختلف می باشد. هر یک از تخصص ها به نوبه خود به رشته های تحصیلی و دانشگاهی متعددی نیاز دارند. جهت اخذ رتبه مشاور تولید نیرو و دیگر تخصص های این زیر مجموعه ابتدا می بایست اقدام به تاسیس شرکت کرد. به طور کلی تخصص های مربوط به گروه انرژی شامل هفت مورد زیر می باشند.

  • تولید نیرو
  • توزیع نیرو
  • انتقال نیرو
  • دیسپاچینگ و مخابرات نیرو
  • انرژی هسته ای
  • بهینه سازی انرژی
  • انرژی تجدید پذیر

تخصص های موجود در گروه انرژی را می توان در دو دسته کلی جای داد. این دو دسته شامل تخصص های مربوط به انرژی و تخصص های مربوط به نیرو می باشند. چهار تخصص تولید، توزیع، انتقال و دیسپاچینگ مربوط به نیرو می شوند. در حالی که سه تخصص باقی مانده مربوط به تخصص انرژی هستند. به طور کلی اگر یک شرکت قصد اخذ رتبه در ارتباط با نیرو را داشته باشد به اختصار آن را مشاور نیرو می گویند.

 

اولویت ها برای اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

 

قبل از این که شرکت مورد نظر برای اخذ رتبه مشاور تولید نیرو اقدام کند باید رشته های تحصیلی و دانشگاهی که برای اخذ این مهم در اولویت هستند را بداند. بدین منظور ما اولویت های مهم تخصصی مربوط به مشاور تولید نیرو را بیان خواهیم کرد. اولین اولویت برای اخذ رتبه مشاور تولید نیرو شامل رشته های تحصیلی برق قدرت، الکترونیک، مکانیک سیالات و جامدات می باشد. همچنین دومین اولویت نیز با دارا بودن افراد متخصص در رشته های زیر امکان پذیر است.

  • تاسیسات
  • راه و ساختمان
  • عمران
  • مهندسی برق گرایش کنترل و ابزار دقیق
  • مهندسی سازه
  • مهندسی زلزله

رشته های تحصیلی که در سومین اولویت برای تخصص مشاور تولید نیرو جای می گیرند شامل مهندسی انرژی، الکترونیک، مخابرات و مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار هستند. همچنین دو رشته اقتصاد مهندسی و اقتصاد انرژی نیز اهمیت دارند. چهارمین اولویت فقط شامل دو رشته تحصیلی است. این دو رشته تحصیلی شامل مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و مهندسی شیمی می باشند. در اولویت پنجم نیز رشته های محیط زیست، مهندسی صنایع و ایمنی و بازرسی و پدافند غیر عامل حضور دارند. البته لازم است ذکر کنیم جهت اخذ رتبه مشاور تولید نیرو و انتقال و توزیع نیرو وجود یک متخصص با مدرک مهندس برق گرایش قدرت به طور حتم الزامی است.

 

اولویت و عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور تولید نیرو
اولویت و عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

 

اخذ رتبه مشاور تولید نیرو و فعالیت های مرتبط

در صورتی که یک شرکت موفق به اخذ رتبه مشاور تولید نیرو گردد یک سری فعالیت ها را می تواند انجام دهد. برخی از این فعالیت ها شامل موارد زیر هستند.

  • ارزیابی پتانسیل فنی پروژه ها
  • ارزیابی پتانسیل اقتصادی پروژه ها
  • تهیه طرح های اولیه، مقدماتی و پیشرفته
  • نظارت بر مراحل مختلف نیروگاه های حرارتی
  • برنامه ریزی در زمینه انرژی
  • ارائه راهکار جهت افزایش بهره وری

 

عوامل موثر بر اخذ رتبه مشاور تولید نیرو

 

جهت اخذ رتبه مشاور تولید نیرو وجود چهار عامل ضروری است.

  • نیروی انسانی متخصص و مجرب
  • ساختار مدیریتی کارآمد
  • امکانات و تجهیزات پشتیبانی مناسب

 

رتبه مشاور تولید نیرو و رتبه مشاور انتقال نیرو چگونه تعیین می­شود؟

جهت رتبه بندی شرکت مشاور تولید نیرو و مشاور انتقال نیرو ۴ عامل نیروی انسانی متخصص، کارهای انجام شده ( تجربه کاری شرکت)، ساختار مدیریت و امکانات پشتیبانی بعد از ثبت شرکت در نظر گرفته می­شود و سپس بر اساس امتیازهای کسب شده، رتبه مشاور تولید نیرو و مشاور انتقال نیرو که شرح وظایف هر یک در بالا ذکر شد، تعیین می­شود.

در امتیاز نیروی انسانی متخصص با توجه به فرمول زیر محاسبه می­شود:

شرایط امتیاز سوابق کاری مفید با توجه به مدرک تحصیلی ضربدر ضریب تداوم ماندگاری در واحد متقاضی

نحوه امتیاز تجربه کاری مشاوران نیز طبق فرمول زیر محاسبه می­شود:

جمع حق الزحمه دریافتی مساوی است با جمع مبالغ حق الزحمه در سال انجام کار ضربدر ضریب تعدیل مربوط به سال دریافت حق الزحمه

امتیاز ساختار مدیریتی نیز طبق جدول زیر منظور خواهد شد:

موضوع حداکثر امتیاز
طبقه بندی مشاغل ۱۰
تشکیلات اداری منظم و ساختار سازمانی ۱۰
نظام برنامه ریزی استراتژیک، آموزشی، پروژه و کنترل پروژه ۳۰
تحصیلات کلاسیک در رشته­های مرتبط با مدیریت علاوه بر رشته­های انرژی ۲۰
استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت رسیدن به اهداف ۱۰
سیستم مستندسازی استاندارد، مدیریت و تضمین کیفیت، سیستم­های MIS, DSS, TQM, QC,QA ۵۰

 

امتیاز امکانات پشتیبانی نیز در تعیین صلاحیت مشاوران مطابق جدول زیر منظور خواهد شد:

موضوع حداکثر امتیاز
پژوهش و آموزش ۱۰۰
مالکیت دفتر کار که به ازای هر ۱۰ متر مربع ۵/۰ امتیاز منظور می­شود ۲۵
کتابخانه که به ازای هر ۱۰۰ عنوان ۲ امتیاز تعلق می­گیرد ۲۰
پلاتر، رایانه، چاپگر که به ازای هر دستگاهی که مورد استفاده قرار می­گیرد ۲ امتیاز منظور می­شود ۲۰
عضویت در مجامع حرفه­ای معتبر چه داخلی و چه خارجی ۲۰
تجهیزات ویژه که بر اساس فهرست اعلام شده منظور می­شود ۲۰

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور توزیع نیرو

 

اولین گام برای اخذ رتبه مشاور توزیع نیرو ثبت قانونی و رسمی شرکت مورد نظر است. پس از ثبت شرکت می بایست اقدام به جذب نیروهای متخصص در زمینه های تحصیلی مورد نیاز کرد. تخصص های مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور توزیع نیرو را به همراه اولویت آن ها در بالا ذکر شد. مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور را می بایست در سامانه ساجات بارگذاری نمایند. از جمله اسناد مورد نیاز برای اخذ رتبه مشاور می توان به ارائه شناسنامه و کارت ملی تمام کارکنان شرکت اشاره نمود. همچنین لازم است کارت پایان خدمت تمام کارکنان ذکور شرکت را در این سامانه بارگذاری کنند. ارائه آدرس محل سکونت و شماره تماس فعال تمام کارکنان شرکت و اعضای هیات مدیره نیز الزامی است.

 

حداقل شرایط لازم برای تشخیص صلاحیت مشاوران تولید نیرو و انتقال نیرو
حداقل شرایط لازم برای تشخیص صلاحیت مشاوران تولید نیرو و انتقال نیرو

 

حداقل شرایط لازم برای تشخیص صلاحیت مشاوران تولید نیرو و انتقال نیرو

 

جهت اخذ رتبه ۳ در تخصص تولید نیرو و انتقال نیرو حداقل شرایط به شرح زیر می­باشد:

حداکثر تعداد کار مجاز: ۴

حداقل شرایط سرگروه: یک نفر کارشناس که دارای امتیازی معادل ۱۰ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو است منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت یک، حداقل امتیاز این بند برابر با ۱۰۹ است.

افراد فنی الزامی امتیازآور: دو نفر کارشناس که هر یک دارای امتیازی معادل ۸ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو هستند منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت دو، حداقل امتیاز این بند برابر با ۲۰۶ است.

حداقل امتیاز ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی : ۵۰

لازم به ذکر است جهت اخذ رتبه ۳ نیازی به داشتن سایر افراد فنی و تجربه کاری نیست.

 

جهت اخذ رتبه ۲ در تخصص تولید نیرو و انتقال نیرو حداقل شرایط به شرح زیر می­باشد:

حداکثر تعداد کار مجاز: ۵

حداقل شرایط سرگروه: یک نفر کارشناس که دارای امتیازی معادل ۱۲ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو است منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت یک، حداقل امتیاز این بند برابر با ۱۱۵ است.

افراد فنی الزامی امتیازآور: ۳ نفر کارشناس که هر یک دارای امتیازی معادل ۱۰ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو هستند منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت دو و سه، حداقل امتیاز این بند برابر با ۳۲۷ است.

سایر افراد فنی: یک نفر کارشناس که دارای امتیازی معادل ۵ سال سابقه کاری مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو است منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت سه، چهار و پنج، حداقل امتیاز این بند برابر با ۹۱ است.

حداقل امتیاز تجربه کاری: ۲۵۰

حداقل امتیاز ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی: ۱۲۰

امتیاز کل جهت اخذ این رتبه برابر با ۹۰۳ می­باشد.

 

جهت اخذ رتبه ۱ در تخصص تولید نیرو و انتقال نیرو حداقل شرایط به شرح زیر می­باشد:

حداکثر تعداد کار مجاز: ۶

حداقل شرایط سرگروه: یک نفر کارشناس که دارای امتیازی معادل ۱۵ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو است منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت یک، حداقل امتیاز این بند برابر با ۱۲۴ است.

افراد فنی الزامی امتیازآور: ۴ نفر کارشناس که هر یک دارای امتیازی معادل ۸، ۸، ۱۰ و ۱۰ سال سابقه کار مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو هستند منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت دو، سه و چهار، حداقل امتیاز این بند برابر با ۴۱۶ است.

سایر افراد فنی: ۲ نفر کارشناس که دارای امتیازی معادل ۸ سال سابقه کاری مفید در تخصص تولید نیرو و یا انتقال نیرو هستند منطبق با جدول ۲ آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران با ضریب اولویت سه، چهار و پنج، حداقل امتیاز این بند برابر با ۲۰۶ است.

حداقل امتیاز تجربه کاری: ۴۰۰

حداقل امتیاز ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی: ۱۵۰

امتیاز کل جهت اخذ این رتبه برابر با ۱۲۹۶ می­باشد.

 

لازم به ذکر است امتیاز ساختار مدیریتی و امکانات پشتیبانی باید حداقل از چهار ردیف جدول­های مربوطه تأمین شود.

 

 

4/5 - (41 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان