راهنمایی ثبت شعبه شرکت خارجی

 

ثبت شرکت خارجی در ایران
راهنمایی ثبت شعبه شرکت خارجی

 

ثبت شعبه شرکت خارجی

 

در مبحث ثبت شرکت ها، ثبت شعبه شرکت های خارجی نیز موضوع بسیار مهمی می باشد که با شرایط و مقررات خاص خود انجام شده و به ثبت می رسند. به ویژه اگر شرکت های خارجی دارای شعباتی در داخل کشور باشند باید به ثبت شعبات شرکت خود اقدام نمایند. شرکت های خارجی را می توان به شرکتهایی نسبت داد که در خارج از کشور تشکیل و توسط شعبات آن در داخل کشور اداره می شوند.

این نوع شرکت ها بیشتر درگیر امور تجاری خارجی هستند و ملزم به رعایت قوانین و دستورالعمل های ثبت شرکت ها می باشند؛ اما باید توجه داشت که تنها شرکت هایی اجازه اقدام به ثبت شعبات و نمایندگی را دارند که مجوز لازم برای انجام این عمل متقابل در کشور تابع را نیز داشته باشند؛ به بیانی ساده تر، چنانچه کشور تابع و متبوع هر دو مجوز ثبت شرکت و نمایندگی کشور متقابل را داشته باشند، می توانند به عمل ثبت شرکت اقدام کنند.

هنگام درخواست ثبت شعب دیگر شرکت خارجی، می توان با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها در قسمت اشخاص به نوشتن کد ملی فراگیر و سایر اطلاعات مربوطه اقدام نمود. در قسمت ثبت اشخاص، ذکر اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان مدیران شرکت خارجی و دریافت رسید اینترنتی درخواست ضروری می باشد و باید این فرم تکمیل شده و کد پیگیری جهت آگاهی از روند ثبت شرکت و شعبات، دریافت گردد.

در این نوشته تلاش می شود تا فرآیند ثبت شعبات شرکت خارجی تشریح شده و مراحل آن به اختصار بیان گردد.در این میان کارشناسان خبره شرکت نیک پارس با داشتن سوابق درخشان و عملکردی ممتاز آماده پاسخگویی به سوالات و مشاوره آنلاین شما می باشند.

 

مقررات و آئین نامه عمومی اجرائی ثبت شعبه شرکت خارجی

شرکت خارجی که اقدام به ثبت شرکت و شعبات خود می کند باید توجه داشته باشد که اولاً، شرکت خود را در کشور خود به ثبت برساند و بعد اقدام به ثبت شعبات خود در خارج از کشور نماید و ثانیاً، آن را به تأیید مراجع ذیربط اداره ثبت کشور خود رسانده و سپس به تایید و امضای سفارت کشور تابع برساند. در ابتدا باید شرکت خارجی با آگاهی از این مهم، قوانین و مستندات لازم الاجرا در ثبت شرکت خارجی و شعبات کار خود را آغاز نماید. لذا شرایط عمومی و لازم برای ثبت این نوع شرکت ها بایدرعایت شود. از جمله این شرایط و قوانین:

  • انجام خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری
  • افزایش صادرات در کشور
  • ارائه خدمات پس از فروش کالا و خدمات شرکت های خارجی
  • انجام عملیات اجرائی بین شرکت های خارجی و اشخاص و شرکت های داخل کشور
  • انعقاد قراردادهای همکاری و صاداراتی غیر نفتی بین شرکا داخل و خارج کشور
  • ارزیابی دقیق میزان سرمایه گذاری شرکت خارجی در داخل کشور
  • همکاری های متنوع وانجام دیگر خدمات بازاریابی، فنی مهندسی و…بین افراد داخل کشور و شرکت خارجی.

 

مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی
مراحل ثبت نمایندگی شرکت خارجی

 

فرایند اصلی ثبت شعبه شرکت خارجی

 

در باب ثبت شرکت خارجی دو نکته حائز اهمیت می باشد: اول اینکه، تاسیس شرکت در داخل کشور انجام شده باشد و بعد به دنبال ثبت شعبات آن در خارج از کشور باشند. باید با تعیین محل شعب و معرفی کسی که حق امضاء در شعب را دارد(مدیر)انجام شود. دوم اینکه، ثبت شرکت خارجی و شعبات آن همزمان با هم انجام شود که در این صورت با تقاضای ثبت شرکت و رونویسی اظهارنامه آن در داخل کشور، اختیارات مدیر شعبه ضمیمه گردیده و بعد اقدام به ثبت شرکت خواهد شد و نهایتاً در هر دو شکل فرایند ثبت شرکت خارجی باید آگهی تشکیل شرکت و سوابق شعبات به مناطقی که شعبات در آنجا دائر شده است ارسال گردد؛ تا از طریق اداره ثبت محلی آن مناطق، آگهی درج در روزنامه های کثیرالانتشار انجام گیرد.

 

مدارک لازم برای ثبت شعبه شرکت خارجی

 

  1. نسخه اساسنامه شرکت مبنی بر تصویب نامه هیأت مدیره، اختیارات و مسئولیت ها
  2. اجازه رسمی و کتبی یکی از وزارتخانه ها یا عقد قراردادی با نهادهای دولتی
  3. نسخه تأیید شده اساسنامه شرکت در داخل کشور
  4. نسخه تأیید شده تقاضا نامه شرکت خارجی
  5. نسخه تایید شده وکالتنامه شرکت براساس اختیارات، مسئولیت ها و نمایندگان

 

مفاد تأییدیه تقاضا نامه ثبت شرکت خارجی و شعبات

  • نام کامل و قطعی شرکت اصلی
  • نوع شرکت همراه با سهام مورد نظر
  • تابعیت حقیقی شرکت مذکور
  • مقادیر سرمایه گذاری با تعیین دقیق تاریخ واگذاری سرمایه
  • آدرس دقیق محل اصلی شرکت خارجی
  • نوع فعالیت تجاری، مالی، صنعتی و…در داخل و خارج کشور
  • تاریخ دقیق ثبت شرکت خارجی
  • امضای مدیر کل ثبت کشور
  • محل و آدرس دقیق شعبات شرکت خارجی

نکته قابل توجه اینکه تمامی مدارک باید به زبان کشور متبوع ترجمه گردد مثلاً، به زبان فارسی انجام شده و به تأیید مترجمان وزارت دادگستری هم رسیده باشد. از طرفی در صورت ناقص نبودن مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه ثبت، دستور ثبت شعب از طرف کارشناس داده می شود و مراتب اطلاع رسانی در روزنامه های رسمی داخل کشور انجام می شود.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان