ثبت شرکت های سهامی عام

 

خدمات مشاوره­ای مدیریتی
ثبت شرکت های سهامی عام

 

همه چیز در مورد ثبت شرکت های سهامی عام

 

بی شک یکی از مهم ترین انواع شرکت های موجود در کشور، شرکت های سهامی عام هستند.  از مهم ترین و بارزترین ویژگی های شرکت های سهامی عام می توان به واگذاری سهام شرکت به مردم عادی اشاره کرد. این کار که از سیاست های اصلی این دسته از شرکت ها به شمار می رود، در نهایت به پیشرفت اقتصادی منجر می شود. اگر تمایل دارید در مورد شرکت های سهامی عام، نحوه ثبت شرکت های سهامی عام و مدارک لازم به منظور ثبت این دسته از شرکت ها اطلاعات جامعی به دست آورید، همراه ما شوید.

 

به چه شرکت هایی سهامی عام گفته می شود؟

 

به شرکت هایی سهامی گفته می شود که با تفکیک سهام ها، تعدادی از افراد علاقمند را با توجه به مبلغ سهامشان دراین فعالیت عمرانی- اقتصادی شریک می کنند. به طور کلی شرکت های سهامی به دو دسته مجزا تقسیم می شوند.

این دو جز عبارتند از:

  1. شرکت های سهامی عام
  2. شرکت های سهامی خاص.

همان طور که بیان کردیم، از سیاست گذاری های اصلی شرکت های سهامی عام، فروش سهام شرکت به مردم عادی است. این کار در نهایت با موفقیت های اقتصادی برای مردم سهامدار و همچنین شرکت همراه است. زیرا در صورت رونق شرکت ضمن اینکه به آبادانی و پیشرفت کشور کمک می شود، سهامداران هم به منفعت های چشمگیری دست پیدا خواهند کرد. شرکت های سهامی عام در دسته شرکت های عمرانی صنعتی و کشاورزی بزرگ جای دارند که  علاقمندان به سرمایه گذاری می توانند پس از مراجعه به شعب بانک ها تعهد سهم امضا کنند و خود را در فعالیت های این شرکت های بزرگ سهیم گردانند.

 

برای ثبت شرکت های سهامی عام چه شرایطی لازم است؟

 

موسسینی که قصد برپایی شرکت های سهامی عام را دارند، باید حداقل ۲۰ درصد از سرمایه لازم را خودشان تقبل نمایند. در ادامه باید حداقل ۳۵ درصد از سرمایه لازم به منظور سرمایه گذاری به بانک ها سپرده شود. بدین منظور باید حسابی با نام شرکت مزبور در بانک افتتاح شود. هیئت موسس باید در ادامه راه مدارکی را به اداره ثبت شرکت ها تسلیم نمایند. اساسنامه شرکت، اظهارنامه و طرح پذیره نویسی سهام از جمله این مدارک به حساب می آیند. لازم به ذکر می باشد که تمامی این مدارک باید پیش از ارائه به امضای هیئت موسس برسد.

در ادامه اداره ثبت شرکت ها مدارک و ضمایم مربوطه را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورتی که مشکلی در این اسناد وجود نداشته باشد با انتشار اعلامیه پذیره نویسی از سوی موسسین شرکت موافقت خواهد شد. بدین ترتیب موسسین می توانند اعلامیه پذیره نویسی سهام تهیه نمایند و علاقمندان به سرمایه گذاری را از طرق مختلفی از قبیل آگهی و یا با کمک بانک مزبور درجریان این رخداد قرار دهند.

 

نکات مهم در شرایط ثبت شرکت سهامی عام

  • در چنین شرایطی علاقمندان به سرمایه گذاری می توانند در بازه زمانی مشخصی که از سوی شرکت اعلام می شوند، نسبت به امضای تعهد سهام و همچنین پرداخت مبلغ مورد نظر اقدام نمایند. سپس رسیدی در دو نسخه تنظیم خواهد شد که یکی از انها به پذیره نویس تعلق دارد و نسخه دیگر در نزد بانک نگهداری خواهد شد.
  • پس از به پایان رسیدن مدت پذیره نویسی، مجمع عمومی موسس به پذیره نویسی های انجام شده و مبالغ پرداختی رسیدگی خواهند کرد. انتخاب بازرس، مدیر و تصویب اساسنامه از اصلی ترین گام هایی است که باید پس از رسیدگی به پذیره نویسی ها برداشته شود.
  • از اینجای کار به بعد از دید قانون، شرکت تشکیل شده به حساب می آید. در ادامه صورت جلسه مجمع، اعلام قبولی مدیران منتخب، اعلام قبولی بازرسان منتخب و همچنین صورت جلسه هیئت مدیره به اداره ثبت شرکت ها ارائه میشود. البته اداره ثبت شرکت ها به منظور ثبت شرکت های سهامی عام به مدارک دیگری هم نیاز خواهد داشت که در ادامه آنها را ذکر می کنیم.

 

برای ثبت شرکت های سهامی عام چه مدارکی نیاز است؟

 

همان طور که گفته شد برای ثبت شرکت های سهامی عام به مدارک مختلفی نیاز خواهد بود. در واقع  مدارک مزبور باید در دو مرحله به اداره ثبت شرکت ها تقدیم شود. مرحله اول همان مرحله کسب اجازه پذیره نویسی  و تشکیل شرکت است که پیشتر به آن پرداختیم. به طور خلاصه طرح اعلامیه پذیره نویسی، اظهارنامه، اساسنامه، اطلاعات مربوط به احراز هویت موسسین، گواهی های تائیدکننده پرداخت سرمایه، مجوز فعالیت و همچنین کامل کردن فرم تعیین نام و پرداخت مبلغ مربوطه از اقداماتی است که در مرحله نخست باید به آن توجه شود.

مرحله دوم به ثبت شرکت سهامی عام مربوط است. در این مرحله موسسین باید اساسنامه تصویب شده و صورت جلسه هیئت مدیره را به همراه بازرسان منتخب و اعضای هیئت مدیره برگزیده به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند. ارائه اصل مجوز از بازار بورس و اوراق بهادار و همچنین گواهی پرداخت ۳۵ درصدی از مبلغ سرمایه از دیگر مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های سهامی عام به شمار می رود.

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان