ثبت شرکت غیر تجاری

 

مراحل دفاتر پلمپ
ثبت شرکت غیر تجاری

 

شرایط ثبت شرکت غیر تجاری

 

در نگاهی کلی به معنای شرکت می توان دریافت شرکت هم خانواده شرکا و شراکت می باشد که به معنی همکاری و توافقی ما بین دو یا چند نفر است و به نیت انجام برنامه هایی خدماتی یا اقتصادی تشکیل می شوند. فعالیت شرکتها زمانی جنبه قانونی پیدا می کند که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت قانونی و رسمی رسیده باشد.

بحث مهمی که در مورد ثبت شرکت ها وجود دارد، موضوع ثبت شرکت های غیر تجاری می باشد. در ثبت شرکتهای غیر تجاری باید توجه داشت که این نوع شرکت ها بیشتر برای اهداف ادبی، علمی، اکتشافی و یا امور خیریه دائر می شوند. شرکتهای غیر تجاری با اتخاذ عناوینی نظیر انجمن، مؤسسه، بنگاه و کانون کار خود را آغاز کرده و با ثبت شرکت غیر تجاری خود، به شخصیت حقوقی و حقیقی دست خواهند یافت.

در این مقاله تصمیم داریم تا در مورد ثبت شرکت های غیرتجاری و مدارک لازم بدین منظور با شما عزیزان صحبت کنیم. پیش از هرچیزی لازم است در مورد این دسته از شرکت ها اطلاعاتی به دست آوریم و با حوزه کاری انها آشنا شویم. پس لطفا  در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

 

در مورد شرکت های غیرتجاری چه می دانید؟

شرکت های غیر تجاری همان طور که از نامشان پیداست عملکردی خارج از حوزه تجارت دارند. این موسسات عموما در حوزه علم، ادب و یا امور خیریه فعالیت دارند. لازم به ذکر می باشد موسسات و شرکت های غیرتجاری که نسبت به ثبت اقدام به عمل می آورند، پس از طی شدن مراحل قانونی ثبت به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته خواهند شد.

در بسیاری از مواقع موسسین شرکت های غیرتجاری بدون چشم داشت و نفع شخصی دست به تاسیس این قبیل موسسات می زنند و در برخی از مواقع نیز انتفاع و سود بردن نیز از موارد قابل توجه در ثبت شرکت های غیرتجاری به شمار می رود. از همین رو شرکت های غیرتجاری را می توان به دو بخش انتفاعی و غیر انتفاعی دسته بندی کرد.

لازم به ذکر است که برای انتخاب مدیر در شرکت های غیرتجاری، از رای مجمع عمومی موسس کمک گرفته می شود. ضمن اینکه مسئولیت کیفری مدیران با توجه به مبلغی که به عنوان سرمایه برای موسسه در نظر گرفته اند، تعریف می شود.

 

موسسات انتفاعی چه ویژگی هایی دارند؟

همان طور که گفته شد، شرکت های غیرتجاری می توانند در قالب موسسات انتفاعی فعالیت خود را آغاز نمایند. این دسته از موسسات  با هدف انتفاع و یا نفع بردن تاسیس می شوند. اگر چه این دست از موسسات با اهدافی غیرتجاری برپا می شوند، اما درآمد حاصله از فعالیت های شرکت های غیرتجاری انتفاعی مابین موسسین آن تقسیم خواهد شد.

مدارس آموزشی غیرانتفاعی، آموزشگاه های زبان، مراکز هنری، آموزشگاه های فنی، مجمع های ادبی و… در دسته این تعریف جای دارند. افرادی که تمایل دارند در حوزه های ذکر شده موسسه ای را برپا نمایند باید پیش از هرکاری نسبت به ثبت یک شرکت غیرتجاری اقدام نمایند. لازم به ذکر می باشد برای ثبت این دست از شرکت ها به مجوز رسمی از سازمان مرتبط با حوزه انتخابی نیاز خواهد بود.

 

موسسات غیر انتفاعی چه ویژگی هایی دارند؟

دسته دوم شرکت های غیرتجاری در قالب موسسات غیرانتفاعی به فعالیت مشغول هستند. این موسسات ماهیتی مغایر نسبت به موسسات انتفاعی دارند. هدف موسسین شرکت های غیرتجاری غیرانتفاعی رسیدن به منافع شخصی و تقسیم آن مابین هیئت موسس نیست. محافل سیاسی، مجموعه های خیریه، انجمن های اسلامی و صندوق های قرض الحسنه در دسته موسسات غیرانتفاعی جای دارند.

متقاضیان تاسیس این دسته از شرکت ها باید در نخستین گام تقاضای کتبی خود را به منظور ثبت شرکت غیرتجاری به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایند. در ادامه کار اداره ثبت به منظور تائید و یا رد درخواست کتبی از اداره کل نیروی انتظامی استعلام می گیرد و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد باید تائیدیه اخذ شود تا در ادامه با ثبت شرکت غیرتجاری موافقت شود.

لازم به ذکر است که برای تاسیس شرکت های غیرتجاری غیرانتفاعی شرایطی در نظر گرفته شده است. بر طبق تعریف قانون تعداد شرکای این موسسات نباید از ۲ نفر کمتر باشند. البته برای بیشتر شدن این تعداد منعی در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه شرکا باید برای تاسیس این موسسات سرمایه ای حداقل ۱ میلیون تومانی در نظر بگیرند که در صورت تمایل می توانند این میزان را افزایش دهند.

 

نکته قابل توجه

به طور کلی برای ثبت شرکت های غیرتجاری از سیاست های تعریف شده و قانونی تبعیت می شود. برای ثبت این دست از موسسات به آیین نامه اصلاحی ثبت و تشکیل موسسات غیرتجاری که در سال ۱۳۳۷ شمسی تصویب شد، رجوع می شود.

 

شرکتهای غیر تجاری را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد

 

  1. شرکتهای غیر تجاری با اهداف غیر مادی: این تشکیلات غیر تجاری که با عنوان شرکت های غیر انتفاعی شناخته می شوند، با هدف منفعت طلبی یا اهداف مالی و تقسیم آن بیت اعضای شرکت تشکیل نمی شوند. از جمله این شرکت ها می توان، انجمنهای اسلامی، احزاب، گروههای سیاسی، صندوق های قرض الحسنه و خیریه ها را نام برد.
  2. شرکتهای غیر تجاری با اهداف مادی: این شرکت ها بیشتر بر مبنای اقتصادی و منفعت طلبی بنا می شوند و با تقسیم منابع مالی بین اعضای خود یا با کانون های حقوقی و فنی، به ارائه خدمات شهری می پردازند.

مراحل انجام ثبت شرکت غیر تجاری با رجوع به سامانه اینترنتی امکانپذیر خواهد بود. روند قانونی ثبت شرکت و با گذشت زمان در دفتر مخصوص ثبت، پس از تأیید، درج شده و یک نسخه از قبول ثبت شرکت غیر تجاری برای متقاضی ارسال می گردد.

 

مدارکی که برای ثبت شرکت غیر تجاری نیاز می باشد شامل

  • دو نسخه چاپی تقاضا نامه ثبت شرکت غیر تجاری
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت غیر تجاری
  • دو نسخه تنظیم شده از صورتجلسه مؤسسین شرکت غیر تجاری
  • فتوکپی مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت غیر تجاری
  • گرفتن مجوز تاسیس شرکت غیر تجاری

 

برای ثبت شرکت های غیرتجاری چه مدارکی لازم است؟

 

اعضای موسس ملزم هستند تا مدارک شخصی خود اعم از: کارت ملی و شناسنامه را به همراه کپی به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهند. صورت جلسه مجمع عمومی به همراه اظهارنامه از دیگر مدارک لازمی است که باید در دو نسخه به اداره مزبور تسلیم شود.

در صورتی که شرکت غیرتجاری مورد نظر از نوع غیرانتفاعی باشد باید رسید پرداخت حق الثبت، تائیدیه مهر شده از سوی اداره نیروی انتظامی و مجوز اخذ شده از سوی سازمان حوزه فعالیتی نیز به اداره ثبت شرکت ها تقدیم شود.

در مواردی که شرکت غیرتجاری اقدامات ثبت و فعالیت را درکشور دیگری انجام داده باشد، باید گواهی نامه تصدیق را به همراه نسخه ترجمه شده به اداره مزبور ارائه دهند.

از دیگر اقدامات ضروری که به منظور ثبت شرکت های غیرتجاری باید به آنها توجه شود، چاپ مشخصات و اطلاعات کلی موسسه مزبور در یک نوبت در روزنامه ای رسمی است. اطلاعات مربوط به اعضا، زمینه فعالیت موسسه، نام موسسه، آدرس موسسه و میزان سرمایه به کار رفته در تاسیس موسسه از جمله اطلاعاتی هستند که در چاپ از آنها استفاده می شود.

 

قوانین مهم ثبت شرکت های غیر تجاری

 

  1. باید میزان سرمایه گذاری هر یک از اعضا مشخص باشد.
  2. حداقل شرکا باید کمتر از دو نفر نباشد.
  3. طبق قوانین مربوط به ثبت شرکتها، نباید مقاصد نامشروع و خلاف انتظامات عمومی را داشته باشند.
  4. شرکت های غیر انتفاعی باید هنگام ثبت شرکت، استعلامی از نیروی انتظامی داشته باشند و به محض دریافت نتیجه استعلام و تأیید، نسبت به ثبت شرکت غیر تجاری اقدام کنند.
  5. قبل از ثبت شرکت های غیر تجاری ابتدا باد مجوز فعالیت اخذ گردد.

 

فرایند ثبت شرکت غیر تجاری

 

  • پر کردن فرم تقاضا نامه توسط هر یک از شرکا با امضا
  • ارائه و تنظیم صورتجلسه مؤسسین و امضای آنها
  • ارائه و تنظیم اساسنامه و امضای پایین صفحات توسط هر یک از شرکا(در یک مؤسسه یا شرکت غیر تجاری آنچه مهم است این است که تنظیم اساسنامه با مسئولیت محدود می باشد و از طرفی، مواردی مانند هیأت مدیره و مجامع عمومی و اختیارات آنها در اساسنامه ذکر  شود).
  • مراجعه کردن به سامانه ثبت شرکت ها به آدرس اینترنتی(sherkat.ssa.ir)
  • تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده در سامانه اینترنتی
  • انتخاب نام های شرکت غیر تجاری به ترتیب اولویت
  • بررسی اطلاعات توسط کارشناس حقوقی (اگر ناقص باشد عودت داده شده و در صورت تأیید پذیرش می گردد).
  • با پذیرش اینترنتی، باید نسخه اصلی صورتجلسات، ضمائم و مدارک فوق به آدرس ذکر شده در صفحه اینترنتی با پست پیشتاز ارسال گردد.
  • در صورت تأیید صورتجلسه، مسئول ثبت شرکت، دستور ثبت را ابلاغ کرده و مشخصات شرکت غیر تجاری در دفاتر اداره، ثبت می شود.
  • درج آگهی ثبت شرکت غیر تجاری در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار کشور

 

راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود
مدارک لازم ثبت شرکت غیر تجاری

 

نکات مهم در تنظیم اظهار نامه شرکت های غیر تجاری

 

  1. نام شرکت غیر تجاری
  2. تابعیت اعضای اصلی
  3. مکان اصلی فعالیت شرکت غیر تجاری
  4. اسامی مؤسسین شرکت غیر تجاری
  5. میزان سرمایه های نقدی و غیر نقدی شرکت غیر تجاری
  6. مرکز دیگر شعب غیر تجاری
  7. نوع فعالیت شرکت غیر تجاری

 

نکات مهم در انتخاب نام شرکت های غیر تجاری

 

  • با فرهنگ کشور مغایرت نداشته باشد.
  • از نام های خارجی در آن استفاده نشده باشد.
  • قبلاً ثبت نشده باشد(تکراری نباشد).

مسئول مربوط بعد ار بررسی به ترتیب اولویت انتخاب، و در صورت عدم مشکل در نامهای انتخابی، یکی را مشخص کرده و ثبت می نماید.

نکته پایانی اینکه انحلال شرکت غیرتجاری براساس اختیاراتی توافقی بین طرفین و تصمیم مجمع عمومی و یا از طریق حکم دادگاه انجام می شود و چنانچه عمومی باشد باید به تأیید مدیر و طبق مقررات اساسنامه شرکت غیر تجاری باشد که در این صورت، فردی به عنوان مدیر تصفیه تعیین، و برنامه انحلال شرکت غیر تجاری را انجام می دهد.

اگر این انحلال از طرف حکم دادگاهی باشد حکم تصفیه بر عهده فردی که در اساسنامه شرکت غیر تجاری ذکر شده است انجام می شود و این تصفیه و انحلال، براساس قانون تجارت انجام می گیرد.

 

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان