ثبت شرکت تعاونی

 

گام های ثبت شرکت
ثبت شرکت تعاونی

 

همه چیز در مورد ثبت شرکت تعاونی

 

در این مقاله تصمیم داریم تا با شما عزیزان در مورد شرکت های تعاونی، مراحل تاسیس این نوع از شرکت ها، مدارک لازم به منظور ثبت شرکت های تعاونی و نکاتی کاربردی در این زمینه صحبت کنیم. توصیه می کنیم به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت های تعاونی فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

شرکت های تعاونی چگونه اند؟

شرکت های تعاونی به شرکت هایی گفته می شود که به وسیله اشخاص حقیقی و به منظور تولید و توزیع راه اندازی می شوند. ارتقاء وضعیت اقتصادی و کمک به رویارویی با تورم و مشکلات اقتصادی از موارد اصلی و قابل توجه در برپایی این دسته از شرکت ها به شمار می رود.

شاید بتوان گفت ماهیت شرکت های تعاونی به کلی با سایر شرکت های سهامی عام، خاص و… مغایر است. زیرا عموما این شرکت ها به منظور  افزایش بهره وری و ارتقا میزان درآمد فعالیت دارند. در صورتی که شرکت های تعاونی با هدف دیگری برپا می شوند. هر گاه که وضعیت اقتصادی جامعه در شرایطی نامطلوب قرار گیرد، به طوری که توانایی خرید از سوی اقشار جامعه کاهش پیدا کند حضور شرکت های تعاونی پررنگ تر خواهد شد. در واقع هدف اصلی از برپایی شرکت های تعاونی بهبود وضعیت اقتصادی و فراهم کردن بستری مناسب به منظور تامین نیازمندی های افراد است. در شرایطی که تورم از رونق بازار جلوگیری می کند، می توان با استفاده از شرکت های تعاونی و ارائه خدمات و امکانات منحصر به فرد زمینه خرید و تامین مایحتاج را برای قشر کم درآمد جامعه فراهم نمود.

 

تمایز و تفاوت شرکت های تعاونی

از دیگر وجوه تمایز شرکت های تعاونی با دیگر شرکت ها می توان به حق رای سهامداران و مدیران آن اشاره کرد. زیرا در شرکت های مختلف هر سهامدار با توجه به سرمایه ای که در توسعه شرکت به کار گرفته است از حق رای مختلفی برخوردار خواهد بود. در صورتی که در شرکت های تعاونی این چنین نیست. در این شرکت ها هر سهامدار با چشم پوشی از میزان سرمایه به کار گرفته شده در شرکت از یک رای برخوردار می باشد.

البته ناگفته نماند که میزان سود و بهره وری دراین شرکت ها نیز حائز اهمیت خواهد بود. اما همان طور که پیشتر گفته شد هدف اصلی از راه اندازی چنین شرکت هایی کمک به رفاه عموم است. لذا درآمدزایی و رسیدن به سود در دومین مرحله مورد توجه قرارخواهد گرفت.

این شرکت ها در بخش های متنوعی مشغول به فعالیت هستند. به عنوان مثال نوعی از این شرکت ها در حوزه کشاورزی فعالیت دارد و با تهیه بذر، کود و…  از کشاورزان  و روستاییانی که درآمد مالی مناسبی ندارند، حمایت می کند. شرکت های تعاونی دیگری به منظور تامین سرمایه برای کسبه جزء وام های مختلف عرضه می کنند. به طور کلی از شرکت های تعاونی می توان در حوزه های متعدد و بی شماری کمک گرفت و بدین ترتیب به رونق اقتصادی و رو به راه شدن اوضاع کمک به سزایی نمود.

 

مراحل تاسیس شرکت های تعاونی

 

برای اینکه بتوان شرکت های تعاونی تاسیس کرد باید در نخستین گام هیئت موسس تشکیل داد. در ادامه باید اساسنامه و طرحی پیشنهادی که با قوانین تعاونی همخوانی دارد، تهیه شود.  سپس هیئت موسس از میان افرادی که از شرایط لازم برخوردار هستند، نیروهایی را انتخاب خواهند کرد. تشکیل مجمع عمومی عادی، تصویب اساسنامه، انتخاب هیئت مدیره، انتخاب بازرس و تعیین وظایف مجامع عمومی از جمله اقداماتی است که باید برای تاسیس شرکت های تعاونی به آن توجه شود.

بهتر است تا افرادی که به عنوان هیئت موسس شرکت های تعاونی انتخاب می شوند، با قوانین و مقررات موجود در این حوزه آشنایی کامل داشته باشند. اما در صورت عدم وجود این آشنایی می توانند در کلاس های آموزشی مربوط به تاسیس این شرکت ها حضور به هم رسانند.

 

برای ثبت شرکت تعاونی به چه مدارکی نیاز است؟

 

برای ثبت شرکت تعاونی به مدارکی نیاز خواهد بود که باید از سوی هیئت موسس تهیه و ارائه شود. تمامی اعضای تشکیل دهنده هیئت موسس در صورتی که مرد باشند باید از کارت پایان خدمت نظام وظیفه و یا معافیت برخوردار باشند.  برگه عدم سوء پیشینه، اصل شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی از دیگر اسناد و لازمه های ثبت شرکت تعاونی به شمار می رود که باید از سوی اعضای هیئت موسس تامین شود. لازم به ذکر می باشد که اگر اعضای هیئت موسس به عنوان کارکنان رسمی و یا پیمانی در دولت مشغول به کار باشند، نیازی به ارائه کارت پایان خدمت و برگه سوء پیشینه نخواهند داشت.

هیئت موسس باید مدارک مزبور را به اداره تعاون تقدیم نمایند. در ادامه این سازمان در بازه زمانی ۵ روزه طرح پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد و نظر قطعی خود را اعلام می نماید. در صورتی که طرح پیشنهادی و تقاضانامه ثبت شرکت پذیرفته شود، فرم های مورد نیاز به منظور ثبت شرکت تعاونی و نمونه اساسنامه به هیئت موسس ارائه خواهد شد.

 

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان