نحوه ثبت شرکت تعاونی

 

ثبت شرکت
نحوه ثبت شرکت تعاونی

 

شرایط و نحوه ثبت شرکت تعاونی

 

مراحل اداری مربوط به ثبت شرکت تعاونی ترتیب بسیار سخت و پیچیده ای دارد و افرادی که قصد تاسیس چنین شرکتی را دارند بایستی حتما این فرآیند ثبت را به سازمان هایی واگذار کنند که در این کار تخصص دارند.

شرکت تعاونی به مجموعه ای گفته می شود که هم صنف های کاری و یا دوست و همسایه ها در کنار همدیگر کسب و کاری راه میندازند که بزرگ ترین هدف آن، کمک به خرید مایحتاج زندگی مردم هم چون خرید مسکن، گرفتن وام و دیگر کارهای ضروری است. هدف بعدی آن ها کسب درآمد است. این اعضا از طریق جمع کردن سرمایه برای افراد محتاج، این کار را انجام می دهند و در قبال آن می توانند سودی دریافت کنند.

مهم ترین شاخصه شرکت تعاونی، حذف کردن واسطه های غیر ضروری و شغل های کاذب در جامعه است.

 

مجوز ثبت شرکت تعاونی

 

اولین گام برای ثبت شرکت تعاونی، اخذ مجوز مربوط به آن است. این مجوز توسط وزارت تعاون صادر می شود و برای این کار بایستی مدارک مورد نیاز ثبت به اداره تعاون برسد. این مدارک بایستی جنبه قانونی بودن شرکت را به مجمع عمومی وزارت تعاون نشان دهد.

مجمع عمومی عادی وزارت تعاون، وظیفه بررسی مدارک را بر عهده دارد و پس از تایید آن، اولین گام ثبت شرکت تعاونی با موفقیت پشت سر گذاشته می شود. پس از کسب مجوز بایستی تمامی مدارک مربوط به ثبت تا یک ماه آینده به این اداره فرستاده شود.

 

شرایط ثبت شرکت تعاونی

 

  • تمامی اقدامات انجام شده برای کسب مجوز از وزارت تعاون باید با قوانین و مقررات این سازمان یکی باشد.
  • دادن لیست افرادی که قصد عضویت در هیئت مدیره سازمان را بر عهده دارند و هم چنین تعیین اشخاصی که حق امضاء را دارند نیز ضروری است.
  • مطالعه کامل آیین نامه اجرایی بخش تعاونی توسط اعضای هیئت مدیره و یا وکیل سازمان و هم چنین مطابقت داشتن اقدامات انجام شده شرکت بر اساس آن.
  • صدور موافقتنامه تشکیل جلسه از سمت وزارت تعاون، برای بررسی مدارک ارسالی از سمت شرکت تعاونی ( این جلسه بایستی حداکثر طی دو ماه آینده توسط مجمع عمومی عادی وزارت تعاون تشکیل شود)
  • نوشتن دعوتنامه توسط هیئت موسس شرکت و یا وکیلان آن ها و هم چنین موجود بودن تمامی قوانین مربوط به وزارت تعاون در این دعوتنامه.
  • این دعوتنامه بایستی طی حداکثر ۳۰ روز کاری و پس از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی عادی، توسط هیئت موسس سازمان صادر گردد.
  • تعیین اعضای اصلی و علی البدل سازمان توسط هیئت موسسین
  • کلیه مطالب ضروری در اولین جلسه باید توسط هیئت موسس سازمان ذکر شود تا اعضای مجمع عمومی وزارت تعاون آن ها را مورد بررسی خود قرار دهد.
  • میزان سرمایه اولیه هیئت مدیره شرکت باید در اساسنامه قید گردد و هم چنین میزان سرمایه های داوطلبانه از سوی اشخاص مختلف نیز آورده شود. شهر و روستایی بودن تعاونی نیز در این اساسنامه قید می گردد.
  • میزان سرمایه گذاری شرکت بایستی به صورت دقیق و واضح ذکر شود، هم چنین چگونگی جذب سرمایه از شرکت های دولتی و خصوصی نیز حتما آورده شود.

 

ثبت شرکت
شرایط و مدارک لازم نحوه ثبت شرکت تعاونی

 

مدارک لازم ثبت شرکت تعاونی

 

  • تمامی این موارد بالا در دعوتنامه شرکت باید قید گردد و سپس فتوکپی از آن گرفته شود و تحویل وزارت تعاون داده شود.
  • مدارک شناسایی اعضای اصلی و علی البدل سازمان
  • پس از دادن این موارد و در صورت تایید شدن در جلسه مجمع عمومی عادی وزارت تعاون، آگهی شرکت تعاونی در روزنامه های کثیر الانتشار به چاپ می رسد و شرکت رسما ثبت می شود. اما بعد از ثبت شرکت، نمی توان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و باید حتما شرکت پروانه تاسیس خود را نیز اخذ کند

 

مدارک اخذ پروانه تاسیس شرکت تعاونی

  • فتوکپی مدارک ثبتی از سوی وزارت تعاون این مدارک شامل اساسنامه، دعوتنامه، تقاضامه و آگهی چاپ شده از سوی روزنامه می باشد.
  • تنظیم تقاضانامه برای اخذ پروانه تاسیس از سوی شرکت تعاونی

ذکر مواردی در هنگام انجام دادن کارهای اداری شرکت تعاونی ضروری است، این که هیئت موسس سازمان تعهدات کامل را از مدیر سازمان در قبال مسائل ثبتی دریافت کنند. زیرا در صورت انصراف مدیریت از ثبت شرکت تعاونی، تمامی کارها و موارد ثبتی لغو می شود و هزینه های مربوط به این کار بر عهده تمامی اعضای هیئت مدیره سازمان است.

برای ایجاد تغییرات در شرکت تعاونی به راحتی می توان اساسنامه مربوط به آن را نیز تغییر داد به شرطی که طبق قوانین و مقررات ثبت شرکت های تعاونی باشد. هم چنین تغییرات اسمی و یا ورود و خروج سرمایه گذارن این شرکت اجتناب ناپذیر است.

 

مشاوره ثبت شرکت تعاونی

 

دقت داشته باشید که روند ثبتی در مورد شرکت های تعاونی با ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود متفاوت است و ممکن است اگر به تنهایی این کار را انجام دهید با مشکلاتی مواجه شوید. پس چه بهتر است این کار را به کمک کارشناسان موسسه ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس انجام دهید.

4.7/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان