اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

اخذ رتبه مشاور ساختمان اداری
اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

چگونگی اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  • قوانین معاونت فنی و عمران شرکت ها را به دو دسته تقسیم میکند ، مشاور و پیمانکار
  • همچنین از نظر کیفیت و صلاحیت کار، شرکت های پیمانکاری را در ۵ رتبه قابل طبقه بندی میداند و که رتبه ها از یک تا پنج هستند (بهترین رتبه ۱ است و پایین ترین رتبه ۵ میباشد)
  • و اما برای شرکت های مشاور سه رتبه تعریف می نماید که به ترتیب صلاحیت از یک تا سه، رتبه بندی می شوند.
  • شرکت های پیمانکاری در شاخه ها و تخصص های مختلفی فعالیت میکنند که یکی از انها ساختمان یا ابنیه است.

ما در این مطلب به طور اختصاصی به مراحل مدارک وشرایط اخذ رتبه ۵ ساختمان میپردازیم.

 

پیمانکار ساختمان کیست

پیش از انکه به شرایط اخذ رتبه ی پنج ساختمان بپردازیم لازم است بدانیم منظور دقیق ما از پیمانکار ساختمان کیست.

براساس تعریفی که از پیمانکار ساختمان درقانون وجود دارد آن دسته از افراد حقیقی یا حقوقی گفته میشود که ضمن اینکه تحصیلات مهندسی دارند موفق به دریافت رتبه ی پیمانداری گردیده اند که از یک تا پنج فرقی نمیکند چه رتبه ای باشد، اما باید در رشته ی ساختمان باشد، تا او را پیمانکار ساختمان بنامیم.

 

نحوه اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  1. پس از اینکه پیمانکار توانست رتبه ی پیمانکاری کسب کند اجازه این را دارد تا در مناقصات شرکت نماید .
  2. پس باید بدانید که تا پیمانکاری تایید صلاحیت نشود (که به معنی اخذ رتبه پیمانکاری ساختمان است) نمیتواند در زمینه ی کاری خود در شرکت فعالیت خاصی انجام دهد . پیمانکاران تازه کار و شرکتهای تازه تاسیس معمولا در ابتدا  برای اخذ رتبه ۵ پیمانکاری ساختمان (اگر رشته تخصصی او این باشد) اقدام مینماید تا بتواند کار خود را آغاز کند . اما برای به دست آوردن رتبه پنج چه شرایط حداقلی را باید فراهم نمود .
  3. اول از همه اینکه شرکت باید از همان ابتدا با موضوع ابنیه و ساختمان به طور قانونی ثبت شده باشد .
  4. مدارک تحصیلی دانشگاهی مدیر عامل شرکت و حداقل دو سوم هیئت مدیره لیسانس یا بالاتر باشد .
  5. سو سابقه ای در پرونده شرکت از نظر حرفه ای به ثبت نرسیده باشد .
  6. دو نفر از اعضای هیئت مدیره باید مدرک تحصیلی خود را در یکی از رشته های فنی مهندسی در زمینه ی عمران گرفته باشد، که یکی از آنها هفت سال یا بیشتر سابقه ی بیمه را داشته باشد و نفر دوم نیازی به سابقه ندارد یا اینکه دو نفر از آنها هر دو حداقل سه سال دارای سابقه بیمه باشند.
  7. مرجعی که توسط آن تعیین می شود که برای اخذ رتبه ۵ ساختمان باید چه شرایط حداقلی ای را فراهم کرد معاونت فرهنگی و عمرانی ست بنابراین باید بر طبق استانداردها و حداقل هایی که معاونت فنی عمرانی برای طی شدن روند کار به ما معرفی میکند، شرکت را برای اخذ رتبه ۵ ساختمان آماده کنیم.

 

رتبه EPC صنعتی
تمدید رتبه ۵ ساختمان

مراحل اخذ رتبه ۵ ساختمان

 

  • اگر پیمانکاری خود را دارای شرایط و توانایی های لازم برای اخذ رتبه ۵ ساختمان بداند باید درخواست خود را را برای دریافت رتبه پنج به استانداری شهری که محل ثبت شرکت است بدهد.
  • برای این کار باید در ابتدا به سامانه ی ساجات به آدرس اینترنتی https://sajat.mporg.ir/Profiling/Login مراجعه نمایید و با ایجاد یک حساب کاربری در این سایت اطلاعات خود را ثبت کنید. یعنی اطلاعات ثبت شرکت، مشخصات مهندسان امتیاز آور هیئت مدیره به علاوه ی مدارک تحصیلی دانشگاهی آنها و و اسناد سابقه ی بیمه شان، آدرس دقیق محل شرکت، تصاویر مربوط به مدارک شرکت، و تصاویر سند های تمام قرارداد هایی که شرکت تاکنون بسته است را باید به طور دقیق و کامل در سامانه ساجات وارد نمایید.
  • بعد از آنکه مدارک شما بارگذاری شد اطلاعات و مشخصات و مدارک شما توسط کارشناسان مربوطه بررسی و تایید می شود. نوبت مراجعه به معاونت فنی عمرانی در استانداری می رسد تا مراحل بعدی اخذ رتبه طی شود. در صورتی که تمام مدارک درست بارگذاری شوند و اشکالی به پرونده وارد نباشد، پیمانکار به اخذ رتبه ۵ نائل میشود.

 

تمدید رتبه پیمانکاری ساختمان

 

طبق شرایط و مراحلی که تا این قسمت توضیح دادیم پیمانکاران دارای شرایط میتوانند رتبه ۵ خود را در رشته ی ابنیه و ساختمان اخذ نمایند. اما لازم به ذکر است که اعتبار گواهی این رتبه  برای پیمانکاران پس ازتاریخ صدور، اکثرا به مدت ۴ سال می باشد.

بعد از اینکه اعتبار این گواهی به پایان رسید در صورتی که شرکت از نظر امتیاز و توانایی ها و افراد شرایط بهتر و مناسب تری را به دست آورده باشد می تواند برای ارتقای رتبه و به دست آوردن رتبه های بالاتر اقدام کند در غیر این صورت، بعد از پایان ۴ سال میتواند همان گواهی رتبه ۵ خود را تمدید نماید، این به آن شرط است که شرکت همچنان دارای شرایط لازم برای رتبه ۵ باشد و در این ۴ سال فعالیت خود را ادامه داده باشد. پیمانکاران می توانند دو بار برای تمدید رتبه اقدام نمایند و بعد از آن باید مجددا ازطریق سامانه ساجات برای اخذ رتبه مجدد اقدام نماید.

 

4/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان