اخذ رتبه ۵ پیمانکار راه و ترابری

 

اخذ رتبه 5 راه
اخذ رتبه ۵ پیمانکار راه و ترابری

 

نحوه اخذ رتبه ۵ پیمانکار راه و ترابری

 

برای شرکتهای طرح و ساخت یا (epc) دو رتبه ی ۱ و ۲ تعریف شده است، برای شرکتهای مشاوره سه رتبه ی ۱، ۲، و ۳ تعریف گردیده ( یک بهترین رتبه قابل کسب، و سه پایین ترین رتبه است ) و همچنین برای شرکت های پیمانکاری پنج رتبه تعریف شده که رتبه ۱  و رتبه ی ۵ از همه پایین تر است.

شرکتهای پیمانکاری در شاخه های گوناگون و متفاوتی مانند ساختمان و ابنیه ، نفت و گاز، کشاورزی ، آب و …. قابل ثبت هستند، یعنی در هنگام ثبت شرکت باید تعیین کنید در چه رشته ای میخواهید به فعالیت بپردازید و در همان رشته میتوانید برای اخذ رتبه اقدام کنید، مثلا اگر شرکت خود را با نام شرکت پیمانکاری راه و ترابری ثبت کرده اید تنها میتوانید در این رشته درخواست اخذ رتبه بدهید.که ما در این مطلب به مراحل و شرایط اخذ رتبه ی ۵ راه می پردازیم.

 

پیمانکار راه و ترابری کیست

 

پیمانکارانی که در زمینه های زیر فعالیت میکنند، میتوانند برای اخذ رتبه ۵ راه درخواست دهند: ساخت و ساز راه ها (اصلی یا فرعی) راه های ریلی، باندهای فرودگاه، تونل ها و پل ها، بزرگراه و اتوبان ها، سیستم انتقال هوایی پایه دار، را های زیر زمینی، سیستم های حمل و نقل (تهیه ی آنها یا نصب و نگهداری تجهیزات و تعمیر آنها) ، عملیات آسفالتی و راهداری،نقشه برداری، معدن، ترافیک ، مکانیک و یا کارهایی نظایر اینها.

پیمانکاران با توجه به

  1. امکانات و تجهیزاتی که دارند
  2. توان مالی برای تهیهء تجهیزات مناسب و حرفه ای
  3. سوابق کاری
  4. قوانین مندرج در آیین نامهء رتبه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکار
  5. ارائه مدارک لازم

مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و میتوانند موفق به اخذ رتبهء ۵ راه گردند ما در اینجا به شرایط و روند اخذ این رتبه می پردازیم.

 

شرایط عمومی اخذ رتبه ۵ راه

 

  • ممنوعیت هایی که ضمن اصل های ۴۹ و ۱۴۱ قانونِ اساسی درج گردیده اند را نداشته باشد.
  • ممنوعیت هایی که در قانون مصوب ۲۲/۱۰/۱۳۳۷ به نام منع دخالت وزیران و نمایندگان و کارمندان دولت در معامله های دولتی را نداشته باشد.
  • در کار پیمانکاری که حرفه ی اصلی اوست داری محرومیت و یا محکومیتی نباشد.
  • سوابق، امتیازات، توانایی و صلاحیتی که از آیین نامه ی رتبه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکار برداشت می شود را به اندازه ی حداقل هایی که تعیین شده داشته باشد.

 

شرایط اختصاصی برای اخذ رتبه ۵ راه

 

همانطور که می دانیم پیمانکار باید از نظر حرفه ای دارای توانایی و صلاحیت کافی باشد تا بتواند خروجی مناسبی از  پروژه هایی که به او محول میگردد را ارائه دهد. به این منظور برای اهدای گواهی اخذ رتبه باید مهارت های پیمانکار به و توانایی های او به صورت اختصاصی بررسی شود.

  1. پیمانکار در ابتدا طبق شرایطی که در آیین نامه ذکر شده، ارزیابی میشود.
  2. سپس میزان تخصص و تجربه و سوابق جدی و حرفه ای او بررسی میگردد تا حدود مهارت های او مشخص و قابل امتیاز دهی باشد.
  3. و در آخر قدرت مالی پیمانکار نیز اهمیت خاصی دارد چون باید بتواند انواع با کیفیت تری از تجهیزات مورد نیاز کار خود را تهیه نماید و در نتیجه خروجی کار بهتری داشته باشد.

 

پیمانکار راه و ترابری کیست
اخذ رتبه پنج پیمانکاری راه و ترابری

 

مدارک لازم جهت اخذ رتبه ۵ راه

 

برای اینکه یک شرکت پیمانکاری بتواند رتبه ۵ را به دست آورد باید دو نفر از اعضای هیئت مدیره دارای مدرک آکادمیک در رشته ی فنی مهندسی باشند که یکی از آنها دارای هفت سال سابقه ی بیمه باشد و یکی از آنها بدون سابقه ی بیمه

یا اینکه هر دو نفر آنها دارای سه سال سابقه ی بیمه ی تامین اجتماعی باشند. این دو، اعضای امتیاز آور شرکت نامیده می شوند که مدارک آنها باید ارائه گردد این مدارک شامل فتوکپی شناسنامه، فتوکپیِ کارت ملی، سابقه ی بیمه که مرتبط باشد با رشته ی مورد درخواست، مدرک تحصیل دانشگاهی آنها و کارت پایان خدمت می باشد.

  1. مدارک ثبت شرکت به طور کامل باید ارائه شود و همچنین تمامی روزنامه های رسمی آن
  2. اظهارنامه ی مالیاتی آخر شرکت یا میانگین اظهار نامه های مالیاتی متعلق به سه سال اخیر (در صورت لزوم)
  3. مجموع مبالغ مندرج در قراردادهای ۱۵ سال آخر شرکت (با ارائه صورتحساب)

 

روند اخذ رتبه راه

 

مدارک مورد نیاز را آماده کرده و در سامانه ی ساجات حساب کاربری بسازید تا بتوانید ثبت نام خود را انجام دهید، و مدارک را بارگذاری کنید بعد از آنکه صحت مدارک ارائه شده و همچنین میزان صلاحیت و امتیازات شما توسط کارشناسان بررسی گردید در مرحله بعد میتوانید به معاونت فنی مهندسی در استانداریِ محل ثبت شرکت مراجعه نمایید تا گواهی اخذ رتبه را دریافت کنید.

گواهی شما به مدت ۴ سال اعتبار دارد که پس از پایان این ۴ سال می توانید آن را تمدید کنید. (در صورتی که شرکت همچنان صلاحیت خود را حفظ کرده باشد)

 

4.2/5 - (9 امتیاز)
مشاوره رایگان