ایزو چیست ؟ مراحل دریافت گواهینامه ایزو ISO

 

ایزو چیست ؟
اخذ گواهینامه ایزو

 

ایزو چیست ؟

 

ایزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization سازمان بین المللی غیردولتی تشکیل یافته از نمایندگان مؤسسات استانداردسازی ملی است که در زمینه تدوین استانداردهای بین المللی فعالیت می­کند. هدف این سازمان یکپارچه­سازی تمامی فرایندها و روال انجام کارها با توجه به خواسته­ها و شرایط قانونی تمامی کشورهاست. به طوری که زیر سایه استانداردهای تدوین شده­ی آن، روند تولیدات تسهیل و میزان آنها نیز افزایش یابد.

از آنجایی که ایزو یک سازمان بین المللی است در تمامی کشورهای عضو قابلیت اجرا دارد. بنابراین تمامی استانداردهایی که توسط ایزو وضع می­شوند باید در همه­ی کشورهای عضو پیاده­سازی و اجرا شوند. در حال حاضر حدود ۱۶۴ کشور در این سازمان عضویت دارند که ایران و سازمان استاندارد ملی ایران نیز یکی از آنها محسوب می­شود.

 

چرا ایزو اهمیت دارد؟

 

همانطور که پیشتر نیز بیان شد، ایزو سازمان بین المللی استانداردسازی است که تمامی استانداردهای تدوین شده توسط آن مورد تأیید کشورهای عضو قرار گرفته است. بنابراینبعد از ثبت شرکت و یا ثبت برند هر شرکت و یا مؤسسه­ای که بتواند از علائم ایزو بر روی محصولات خود استفاده نماید، در واقع توانسته است کیفیت و برتری محصولات خود را به اثبات رسانده و مزیت رقابتی کسب کند و این یعنی موفقیت در عرصه تجارت جهانی و داد و ستد در سطح بین المللی.

 

علامت ­های استاندارد

 

به عنوان مثال ISO 14001 نشان دهنده تعهد یک کمپانی به محیط زیست است.

هر کدام از علامت­های استانداردی که توسط ایزو تدوین شده است، به شکل کُدی می­باشد که مرتبط با موضوعی خاص است.

به این معنا که اگر بتواند نشان ISO 14001 را دریافت نماید، یعنی موفق شده است که در حین فعالیت­ های خود مسائل اکوسیستم را در نظر گرفته و در دراز مدت برای پاکیزه ماندن محیط زیست برنامه­ های عملی داشته و آنها را نیز به درستی اجرا نماید.

به همین ترتیب ISO 9001، ISO 22000، HACCP و … هر یک به موضوعی خاص ارتباط دارند و بسته به نوع شرکت می­توانند اتخاذ شوند. لازم به ذکر است برخی از استانداردها همچون ISO 9001 و ISO 14001 از جمله استانداردهایی هستند که عمومیت دارند به طوری که تمام شرکتها می­توانند برای اخذ آنها اقدام نمایند اما برخی استانداردها همچون استاندارد HACCP چون تنها مختص شرکتهای تولید کننده مواد غذایی می­باشد فقط توسط این نوع شرکتها قابل اخذ می­باشد.

 

مفاهیم برخی از واژه ­های استاندارد ایزو

 

مفاهیم برخی از واژه­های استاندارد ایزو به شرح زیر می­باشند:

  • کیفیت

خواص و ویژگی­های یک خدمت و یا یک محصول است که با الزامات قانونی مطابقت داشته و برطرف کننده نیازها و انتظارات مشتریان می­باشد.

  • مشتری

بطور مثال فرد و یا سازمانی است که ابتدا محصول را دریافت کرده و سپس بر روی آن فرایندی را انجام می­دهد.

  • مصرف کننده

بصورت خلاصه فرد و یا سازمانی است که محصول را دریافت کرده و آن را به مصرف می­رساند.

  • عرضه کننده

فرد و یا سازمانی است که ارائه دهنده خدمت و یا محصولی خاص می­باشد.

  • تولید

محصول فرایندهای ملموس است که توسط تمامی حواس قابل درک است.

  • خدمت

فرایندی که قابل لمس نیست اما توسط ادراک قابل فهم است.

  • عدم انطباق

برآورده نشدن یک نیازمندی در سازمان که شامل استانداردهای فنی و قوانین و مقررات دستورالعمل­های ابلاغی می­باشد.

  • اقدام اصلاحی

مجموعه فعالیتهایی که هدف آن شناسایی عوامل به وجود آورنده مشکل و رفع آنهاست.

  • اقدام پیشگیرانه

شناسایی عوامل و علتهای بالقوه که از ایجاد مشکل در آینده جلوگیری نماید.

 

انواع استانداردهای ایزو
انواع استانداردهای ایزو

 

انواع استانداردهای ایزو

 

ISO 9000

استانداردی که هدف از تدوین آن ایجاد یک الگوی بین المللی جهت پیاده­سازی و استقرار سیستم­های مدیریت کیفیت و نیز  تضمین کیفیت بوده است. استانداردی که به فرآیند تولید خدمت و یا محصول داده می­شود نه به خود محصول و در تمامی سازمان­ها چه خدماتی، چه تولیدی و چه پژوهشی کاربرد دارد.

 

ISO 14000

استانداردی که هدف از تدوین آن مسائل مرتبط با مسائل زیست محیطی بوده است. استانداردی که به واحدهایی که در دراز مدت دارای برنامه عملی برای پاکیزه ماندن محیط زیست و نیز در صدد اجرای این برنامه­ها هستند، تعلق می­گیرد. این واحدها می­توانند واحدهای تولیدی و خدماتی و نیز کلیه صنایع باشند.

 

OHSAS 18001

استانداردی که هدف از تدوین آن ارزیابی بهداشت شغلی و مدیریت ایمنی بوده است. استانداردی قابل امتیازبندی که در تمامی واحدهای تولیدی و خدماتی کاربرد دارد.

 

ISO 22000

استانداردی که هدف از تدوین آن ایمنی غذا در هر مرحله از زنجیره غذایی بوده است. به عبارت دیگر رعایت نکاتی که از ایجاد مخاطرات بیماری زایی غذایی هنگام مصرف جلوگیری نماید. استانداردی که توسط تولید کنندگان مواد اولیه مستقر در کارخانه­های تولید مواد غذایی و خوراک دام ، فروشگاه­های خرده فروشی، عوامل مرتبط با حمل و نقل و انبارش و … قابل دریافت خواهد بود.

ISO /IEC 17020 ( مشخص کننده معیارهای عمومی سازمان­های بازرسی کننده)، ISO /IEC 17025، ISO/TS 16949، HACCP، IMS و HSE از دیگر استانداردهای ایزو می­باشند که با هدفی خاص تدوین شده و مورد استفاده قرار می­گیرند.

 

مراحل دریافت گواهینامه ایزو

 

در تمامی سازمان­ها و شرکتها جهت دریافت گواهینامه ایزو مراحل زیر طی می­شود:

  • ارزیابی و بررسی کلیه مدارک و مستندات سازمان که شامل طراحی کلی سیستم، دستورالعمل­ها و روش­های اجرایی می­باشد در محل سازمان متقاضی. در واقع در این مرحله وضعیت کنونی سازمان و ماهیت آن مورد بررسی و ارزیابی قرار می­گیرد.
  • بررسی رویه اجرایی سوابق و مستندات. به عبارت بهتر بررسی و ارزیابی عملکرد سیستم که از طریق بازدید از قسمتهای مختلف سازمان متقاضی با هدف بررسی انطباق فعالیتهای جاری با الزامات استانداردها و کلیه مستندات صورت می­گیرد.
  • رفع عدم انطباق در صورت وجود.
  • ثبت و صدور گواهینامه ایزو که پس از مشاهده شواهد عینی و یا مشاهده اقدامات اصلاحی جهت رفع عدم انطباق صورت می­گیرد.

لازم به ذکر است گواهینامه­های ایزو به صورت ۳ ساله صادر می­شوند. سال دوم و سوم سازمان گواهی دهنده به منظور حصول اطمینان از ادامه رویه سازمان مطابق با استانداردها و سیستم طراحی شده ارزیابی مراقبتی انجام می­دهد.

 

نقش مؤسسات خصوصی در اخذ گواهینامه ایزو

هر چند که مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای تمامی استانداردهای آن تقریباً مشابه هم است، اما در اجرا دارای تفاوت­های ساختاری زیادی می­باشد. به همین دلیل بهتر است برای اخذ گواهینامه ایزو از خدمات یک موسسه حقوقی که دارای کارشناسان و متخصصین با تجربه در حوزه­های حقوقی و مهندسی می­باشد استفاده شود تا پیاده­سازی و اخذ هر نوع استانداردی در سازمان به بهترین نحو صورت بگیرد.

1.6/5 - (106 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان