عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک

 

عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک
عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک

 

شرایط و عوامل تاثیرگذار تعیین رتبه­ انفورماتیک شامل چه مواردی است؟

 

در عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک موارد مهمی وجود دارد شرکت انفورماتیکی به شرکت­هایی گفته می­شود که موضوع فعالیت آن­ها در حوزه انفورماتیک بوده و به طرز قانونی به ثبت رسیده­اند. این شرکت­ها از سال ۱۳۶۸ آماده دریافت رتبه انفورماتیک شده­اند.

رتبه انفورماتیک نشان­دهنده سطح کیفی و کمی شرکت­های فعال در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.

معاونت برنامه ­ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری یا شورای عالی انفورماتیک کشور مرجع صدور رتبه ­بندی انفورماتیک است.

رتبه ­بندی انفورماتیک در محدوده­ای بین ۱ الی ۷ می­باشد. شرکت­های انفورماتیکی با رتبه ۱ بالاترین رتبه و با رتبه ۷ پایین­ترین رتبه را دارند. گفتنی است که مدت زمان اعتبار رتبه ­بندی انفورماتیک یک سال است. بعد از آن شرکت­ها می­توانند اظهارنامه مالیاتی جدید را ارائه نمایند و امتیاز بیشتری به دست آورند تا موفق به اخذ رتبه بالاتری شوند.

رتبه­ بندی شرکت­های انفورماتیک در شاخه ­هایی اعم از سیستم­های ویژه، سیستم اتوماسیون صنعتی، ارائه و پشتیبانی بسته­ های نرم افزاری و نرم افزارهای حامل محتوا، ارائه و پشتیبانی سخت افزاری Mainframe، ارائه و پشتیبانی نرم افزارهای پایه-سیستم و ابزارها، تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری، تولید و ارائه رایانه­ های غیر Mainframe، تولید و ارائه قطعات و ملزومات، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات، تولید و ارائه دستگاه ­های جانبی، آموزش و پژوهش، خدمات شبکه­ های اطلاع­رسانی Providers، مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیکی، شبکه داده‌ های رایانه ای و مخابراتی و همچنین خدمات پشتیبانی انجام می­گیرد.

 

چه شرکت­هایی واجد شرایط شرکت­های انفورماتیکی هستند؟

 

   شرکت­هایی که دارای شرایط زیر باشند می­توانند برای احراز هویت و رتبه ­بندی درخواست نمایند:

  1. شرکت­هایی که ساختار حقوقی آن­ها مطابق با ساختار شرکتی باشد و تحت عنوان شرکت در اداره ثبت شرکت­ها و موسسات غیر تجاری ثبت شده باشد.
  2. دستگاه ­هایی که در موضوع ماده ۲۲۲ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده­اند، هیچ سهمی از سهام شرکت نداشته و دخالتی در مدیریت آن­ها نداشته باشند.
  3. شرکت­هایی که موضوع فعالیتشان که در اساس­نامه ذکر شده است تنها در زمینه­ی فعالیت­های انفورماتیکی و نیز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

 

عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک چیست؟

 

  • نخستین عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک میزان حقوق و دستمزدی است که شرکت­ها به کارکنان پرداخت می­کنند. این عامل بیشترین سهم را در تعیین رتبه انفورماتیک داراست. عوامل تاثیرگذار در تعیین رتبه­ انفورماتیک شرکت ۷۰ درصد است. مراجع تعیین سطح در این پارامتر میزان دستمزد کارکنان که طبق لیست بیمه آن­ها و اظهارنامه مالیاتی است تعیین می­گردد.
  • دومین پارامتری که در رتبه­بندی شرکت­ها موثر است درآمد مشمول مالیات می­باشد. میزان تاثیرگذاری این عامل در تعیین رتبه یک شرکت ۳۰ درصد می­باشد. در این پارامتر متوسط درآمد دو سال اخیر را مد نظر قرار می­دهند.
  • ضریب کاهنده­ی رضایت مشتری، پارامتر نهایی موثر در تعیین رتبه شرکت­هاست. شرکت­هایی که دارنده بیش از دو سوم شرکت دیگری هستند قادر خواهند بود با ارائه درخواست، درآمد مشمول مالیات و حقوق کارکنان شرکت زیر مجموعه را به میزان حقوق پرسنل خود بیافزایند تا بتوانند رتبه بالاتری اخذ کنند. لازم به ذکر است که شرکت زیر مجموعه به اخذ رتبه انفورماتیک نیازی نداشته و رتبه آن به رتبه شرکت اصلی وابسته می­­باشد.

 

برای دریافت رتبه انفورماتیک چه مدارکی لازم است؟

 

   جهت اخذ رتبه انفورماتیک ارائه مدارک زیر لازم است:

  • مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی)، مدارک تحصیلی و عکس پرسنلی مدیر عامل.
  • اظهارنامه مالیاتی دو سال پایانی شرکت.
  • درخواست کتبی مبنی بر دریافت رتبه­بندی انفورماتیک. گفتنی است که زیر این درخواست باید توسط مدیر عامل امضا و مهر شده باشد.
  • لیست بیمه دو سال پایانی که مربوط به مدیر عامل و کارشناسان است.
  • لیست بیمه یک سال پایانی دیگر اعضای شرکت.
  • کپی جدیدترین اساس­نامه شرکت.
  • روزنامه تاسیس و روزنامه آخرین تغییرات شرکت.
  • برگ قطعی راندمان مالیاتی شرکت در دو سال پایانی.
  • اگر به حکم دبیرخانه شورا، شرکت مجبور به تغییر موضوع فعالیت گردد بایستی تعهدنامه مبنی بر تحویل روزنامه تغییر موضوع فعالیت نیز ارائه شود.
  • برچسب آدرس شرکت که بایستی دارای نشانی دقیق و کدپستی شرکت باشد.
  • تعهدنامه، مبنی بر رعایت مقرراتی که در سربرگ شرکت ذکر شده است. گفتنی است که زیر تعهدنامه باید توسط مدیر عامل امضا و مهر شده باشد.
  • شرکت­هایی که تازه تاسیس شده­ اند و یا شرکت­هایی که به تازگی کارشناس خود را عوض کرده­اند بایستی تعهدنامه مبنی بر تحویل لیست بیمه ماه­ های بعد را هم ارائه دهند.

 

برای اخذ رتبه انفورماتیک چه شرایطی باید فراهم شود؟

  • موضوع فعالیت شرکت در حوزه انفورماتیک بوده و حتما در اساس­نامه شرکت ذکر شده باشد.
  • مدیر عامل شرکت بایستی حداقل در یکی از رشته­ های کامپیوتری و یا مهندسی عمران، آمار، ریاضی، علوم پایه فیزیک، مکانیک، شیمی و یا برق مدرک کارشناسی داشته باشد. چنانچه مدرک تحصیلی مدیر عامل دیپلم یا فوق دیپلم باشد باید مدارکی را که مبنی بر سابقه کاری وی در امور کامپیوتری است ارائه دهد. علاوه بر این موارد، تمام وقت بودن وی هم ضروری است.
  • باید شرکت حداقل دو کارشناس تمام وقت با مدرک حداقل کارشناسی در یکی از رشته­ های ذکر شده در بالا را داشته باشد.
  • اظهارنامه مالیاتی سال قبل باید تحویل داده شود.

 

هزینه اخذ رتبه انفورماتیک
میزان هزینه اخذ رتبه انفورماتیک

 

هزینه اخذ رتبه انفورماتیک

 

با توجه به این­که رتبه مربوط به کدام کارگروه می­باشد، هزینه اخذ گرید انفورماتیک متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی می­توان گفت برای رتبه بندی شرکت علاوه بر این­که باید هنگام ثبت­نام هزینه­ای به سامانه مربوطه واریز شود باید هزینه­ای هم که به شرکت مربوط است پرداخت گردد.

 

نمونه ­هایی از عنوان­های قابل قبول برای موضوع فعالیت شرکت­های انفورماتیک

برنامه­نویسی، دوربین­های مدار بسته و سیستم­های رایانه­ای، انجام پروژه­ های انفورماتیکی و فناوری اطلاعات، صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه رایانه و … از عبارات قابل قبول به عنوان موضوع فعالیت شرکت­های انفورماتیکی می­باشند.

 

رتبه شورای عالی انفورماتیک

 

در سال ۱۳۵۹ برای ساماندهی به امور انفورماتیک(علم اطلاعات و پردازش اطلاعات و مهندسی سامانه ­های اطلاعاتی) کشور، شورای عالی انفورماتیک احداث گردید. این شورا زیر مجموعه سازمان برنامه و بودجه محسوب می­شود.­ علاوه بر این، شورای عالی انفورماتیک مجری آیین­نامه احراز صلاحیت شرکت­های انفورماتیکی است. شایان ذکر است که این شورا در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ با تصمیم شورای عالی فضای مجازی منحل گردید. پس از منحل شدن این شورا، شورای عالی فضای مجازی عهده ­دار تمامی وظایف راهبردی، نظارت و هماهنگی آن در سطح ملی و سیاست­گذاری شد. لازم به ذکر است که این شورا هم اکنون منحل گردیده است.

 

4/5 - (39 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان