شرایط ثبت طرح صنعتی

 

در این مقاله سعی می کنیم در ارتباط با مراحل و موارد ثبت طرح صنعتی و هم چنین شرایطی که برای ایجاد ثبت یک طرح لازم است صحبت کنیم. شرکت مشاورین نیک پارس به عنوان یکی از شرکت های حقوقی برتر در این زمینه می تواند این کار را برای شما بسیار ساده کند، پس با ما همراه باشید.

 

مالکیت معنوی چیست؟
شرایط ثبت طرح صنعتی

 

راهنمای شرایط ثبت طرح صنعتی

 

ثبت طرح صنعتی یکی از زیر مجموعه های ثبت اختراعات است و در قانون ۲۰ ثبت اختراعات قرار دارد. برای ایجاد یک طرح صنعتی بایستی شرایطی را در ماده صنعتی ایجاد کند که محصول و شرایط کاری آن را بهبود ببخشد.

هر گونه ترکیب مواد و فرآوری های مختلف که بتواند شکل، رنگ و اندازه محصول صنعتی را تغییر دهد را طرح صنعتی گوییم، زمانی می توانیم به ثبت طرح صنعتی بیندیشیم که این تغییرات سبب بهبود در کارایی و بازدهی محصول صنعتی شود.

به فرض مثال، محصولی که در لاستیک های صنایع خودروسازی به کار گرفته شود و بتواند میزان استهلاک آن را کاهش و طول عمر این کالا را افزایش دهد یک طرح صنعتی است که می تواند ثبت شود. هم چنین اگر کارایی مربوط به این طرح صنعتی بسیار مهم و کاربردی باشد می توان به کسب علامت تجاری آن هم اندیشید.

اما مهم ترین نکته در خصوص ثبت طرح صنعتی، این می باشد که این طرح جدید باشد و قبلا در ارتباط با آن کار نشده باشد و هم چنین خطری برای محیط زیست و جان انسان نداشته باشد.

اما برای هر کار ثبتی بایستی مدارک مورد نیاز به آن جمع آوری شود، کار ثبت طرح صنعتی هم از این قاعده مستثنی نیست.

 

مدارک ثبت طرح صنعتی

 

  1. تهیه و تنظیم دو نسخه کامل از اظهارنامه ای که قرار است شخص مبتکر، تقاضای خود را به صورت کتبی برای ثبت طرح خود انجام دهد. این اظهارنامه باید به وسیله مشاورین حقوقی شرکت نیک پارس تهیه گردد. این تقاضا باید به زبان فارسی باشد و حتما تاریخ روز در آن قید گردد.
  2. اگر این تقاضانامه به زبان غیر از فارسی نوشته شود، بایستی خلاصه مربوط به آن حتما به زبان فارسی توسط مبتکر و مخترع آورده شود، این برای حالتی است که شخصی ایرانی با شخصی دیگر از کشورهای خارجی جهت ایجاد این طرح، کار کرده اند و به نوعی شریک همدیگرند.
  3. در مرحله بعدی بایستی اسم، آدرس کامل، کد ملی، تابعیت و سمت وی در حالتی که شخص حقیقی است و در ارتباط با موارد حقوقی بایستی اسم شرکت، آدرس، شناسه ملی و شماره ثبت، تابعیت و تمامی اطلاعات مربوط به شرکت آورده شود.
  4. هم چنین برای متقاضیانی که خودشان طراح نیستند، بایستی اطلاعات مربوط به طراح آورده شود. نام کالا به صورت کامل آورده شود و تعیین دسته ای که کالا در آن جا قرار می گیرد، به فرض مثال محصول در کدام یک از دسته های صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع خودروسازی و غیره قرار می گیرد.

 

نکات مهم مدارک ثبت طرح صنعتی

  • هم چنین اگر متقاضی به شکل حقوقی باشد، امضای سایر شریکان وی در زیر اظهارنامه ای که تنظیم شده، ضروری است.
  • اگر متقاضی در خارج از ایران سکونت داشته باشد، باید اسم و فامیل وی به دو صورت فارسی و لاتین آورده شود.
  • برای طرح های صنعتی که به شکل ۳ بعدی هستند باید ماکت این طرح ساخته شود تا مرجع آن به شکل کامل با خصوصیات و مشخصات این طرح، راحت تر آشنا گردد. این ماکت باید به شکل مربعی باشد و حداقل اندازه طول و عرض آن بیست سانتی متر باشد. اما برای طرح هایی که حالت ۳ بعدی ندارند، بایستی تصویر آن اسکن شود و با حجمی کم تر از ۵۰۰ کیلوبایت ارسال شود. در ضمن تصویر باید کاملا ضمیمه ای رنگی داشته باشد.
  • در حالت کلی در صورت تایید طرح، اسم طراح به عنوان خالق طرح صنعتی آورده می شود. هم چنین مبلغی باید برای تایید اظهارنامه از سوی طراح و یا متقاضی پرداخت شود و رسید آن به دست ما برسد.

 

شرایط عمومی ثبت اختراع
مراحل ثبت طرح صنعتی

 

مراحل ثبت طرح صنعتی

 

  • وارد شدن به اداره ثبت طرح صنعتی کشور
  • تکمیل فرم الکترونیکی مربوط به اظهارنامه، در نظر داشته باشید باید قبلا این اظهارنامه توسط مشاوره های حقوقی شرکت پارس به صورت کتبی تکمیل شده باشد.
  • بررسی داوران و کارشناسان در ارتباط با خصوصیات و مشخصات طرح در اظهارنامه و در صورت نداشتن ایرادات و هم چنین داشتن مشخصاتی که در بالا راجب به آن بحث شد، طرح ثبت می شود، و ابلاغیه ای برای متقاضی فرستاده می شود
  • بعد از این مرحله متقاضی و یا طراح باید به شکل حضوری در اداره ثبت طرح های صنعتی برای تشکیل پرونده حاضر شود.
  • پرداخت هزینه های قانونی مربوط به ثبت طرح صنعتی
  • و در آخرین مرحله تاییدیه طرح به صورت شماره ای به دست متقاضی می رسد و به شماره ثبت طرح صنعتی مشهور است. و ثبت این طرح در روزنامه به چاپ می رسد.

به وسیله مشاوران شرکت نیک پارس می توانید از این لحظه به بعد به فکر ثبت طرح صنعتی خود باشید، پس همین الان با شماره های کارشناسان ما در این زمینه تماس حاصل فرمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان