قوانین روش ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

چگونگی ثبت شرکت نمایندگی خارجی
قوانین روش ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

 

نحوه ثبت شعبه شرکت خارجی

 

امروزه یکی از پرسودترین مشاغل در کشور ایران، گرفتن نمایندگی از یک شرکت معتبر خارجی در زمینه های خدماتی و تجاری است. و به همین دلیل ما بر آن شدیم تا قوانین مربوط به ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران را بیان کنیم.

معمولا شرکت ها و برندهای مشهور خارجی جهت توسعه کسب و کار خود در کشورهای ثالث بعد از ثبت برند خود اقدام به ثبت شعبه می کنند. بر اساس قوانین مربوط به ثبت شرکت های خارجی در جمهوری اسلامی ایران، بایستی مدارک و موارد شرکت خارجی برای گرفتن نمایندگی در کشور ما کامل باشد و هم چنین شخص و یا شرکت متقاضی نمایندگی بایستی صلاحیت کافی و لازم را در خصوص این کار داشته باشد.

 

قوانین ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

 

در کشور ما، شرکت هایی که خواهان اخذ نمایندگی در ایران هستند به دو دسته کلی انگلیسی و غیر انگلیسی زبان تقسیم بندی می شوند. شرکت های به زبان انگلیسی را OCR می شناسیم و شرکت های غیر انگلیسی GOCR

شرکتی که خواهان اخذ نمایندگی در ایران است بایستی فعالیت آن طبق قانون مربوط به تجویز ثبت شعبه های خارجی  در اداره ثبت شرکت ها، تعریف شده باشد.هم چنین شرکت هایی که فعالیت آن ها در کشور خودشان، قانونی و تعریف شده باشد نیز مجوز ثبت شعبه در ایران را می گیرند.

این فعالیت ها اغلب مجوز ثبت شرکت را در کشور ما می توانند بگیرند:

  1. شرکت هایی که در زمینه مربوط به خدمات مهندسی و مدیریتی فعالیت می کنند، مانند شرکت هایی که در زمینه ثبت و صدور گواهینامه های بین المللی ایزو فعالیت دارند که انحصارا به آن ها cb گفته می شود. مثال: شرکت توف نورد آلمان
  2. سرمایه گذاری شرکت خارجی در زمینه تولیدی در ایران
  3. ایجاد روابط متقابل میان شرکت های فنی و مهندسی در ایران و کشورهای خارجی برای انجام دادن پروژه ای مشترک در کشور دیگر
  4. خدمات مربوط به بازرسی کالا و گمرک
  5. انتقال و خرید فناوری و مدیریت اطلاعات از سمت شرکت های خارجی به شرکت ایرانی.
  6. انجام خدمات مربوط به حمل و نقل بین المللی
  7. بانکی و بازاریابی

 

راهنمای تاسیس شعبه و نمایندگی خارجی
راهنمای تاسیس شعبه و نمایندگی خارجی

 

نحوه ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

 

برای این کار بایستی در ابتدا منع قانونی برای شرکت خارجی در ایران وجود نداشته باشد که آن را به صورت کامل در بالا توضیح دادیم. بعد از این کار بایستی تمامی مدارک و اساسنامه و هر نوع تغییری که در مراحل اولیه ثبت شرکت خارجی اتفاق افتاده است به اداره ثبت شرکت ها برسد تا بعد از بررسی مدارک و تایید آن سراغ مراحل بعدی ثبت برویم.

هم چنین شرکت خارجی بایستی حداقل برندی مشهور و معروف در زمینه فعالیت خود در کشور خارجی باشد و گزارشات مالی آن، نشان از این عملکرد دهد به همین دلیل گردش حساب مالی شرکت خارجی بایستی گرفته شود.

گرفتن طرح توجیهی و ضرورت ثبت شعبه در ایران بایستی حتما تنظیم گردد تا کارشناسان اداره ثبت شرکت ها با بررسی دقیق آن به این ضرورت پی ببرند.

هم چنین شخص حقیقی و یا حقوقی در کشور ما که خواهان اخذ نمایندگی است بایستی کلیه عواقب و فعالیت های شرکت خارجی را بپذیرد و در قبال انجام آن به درستی مسئول پذیر باشد.

 

نکات مهم در نحوه ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

اشخاصی که برای ثبت شعبه شرکت خارجی، اقدام می کنند در دو دسته تقسیم می شوند. برای اشخاص حقوقی بایستی اساسنامه شرکت قبلی به علاوه آگهی ثبت آن و برای اشخاص حقوقی تصویر شناسنامه به علاوه آدرس درست از نشانی منزل و یا محل کار بایستی تحویل داده شود.

داشتن قرار داد همکاری فی مابین، ضروری است و بایستی از قبل این قرار داد میان شرکت خارجی و فرد بسته شود. هم چنین فرد متقاضی، سابقه مناسبی در زمینه فعالیتی که می خواهد نمایندگی آن را بر عهده بگیرد، داشته باشد.

در مرحله آخر، اداره ثبت شرکت ها برای بررسی وضعیت مالی دو شرکت در ایران و خارج بسیار حساس است و این دو سازمان موظفند که سالیانه گزارش های مالی خود را به حسابرسان مقیم ایران ارسال کنند.

اگر اداره ثبت شرکت ها، فعالیت آن ها را قانونی نداند، بایستی در مدت زمان ۶ ماه فرد متقاضی نسبت به انحلال قانونی شرکت خود اقدام نماید.

 

ثبت شرکت خارجی در ایران
ثبت شرکت خارجی در ایران

 

روش ثبت شعبه شرکت خارجی

 

تعداد اشخاص زیادی درکشور عزیز ما می خواهند فرصت نمایندگی ثبت شرکت های خارجی معتبر در زمینه فعالیت خود را داشته باشند. گرفتن این نمایندگی می تواند مزیت های زیادی از جمله کمک های مالی و اقتصادی از سوی شرکت مادر، ارسال ویزای شغلی برای شرکت در همایش های بین المللی شرکت و بسیاری از موارد دیگر را داشته باشد. اما کار ثبت این شعبه نیازمند تخصص و تجربه می باشد و به همین دلیل لازم است تا از مشاوره های شرکت نیک پارس در این زمینه استفاده کنید که این مسیر صعب العبور را می توانند بسیار ساده کنند.

گرفتن تاییدیه و ثبت شعبه شرکت خارجی به مانند ثبت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود نیست و لازم است که افرادی که تصمیم به این کار دارند حتما از مشاوره و وکیل استفاده کنند. پس با ما در این زمینه همراه باشید تا بتوانیم به تمامی سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان