رتبه بندی برنامه و بودجه

 

رتبه بندی برنامه و بودجه
رتبه بندی برنامه و بودجه

 

شرایط اخذ رتبه بندی برنامه و بودجه

 

تشخیص صلاحیت عوامل فنی و اجرایی کشور اعم از پیمانکاران مشمول نظام فنی و اجرایی، مشاوران، شرکت­های طرح و ساخت ( صنعتی و غیر صنعتی) و شرکت­های انفورماتیک و نیز رتبه بندی آنها به عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است. این سازمان با بررسی شرایط و مدارک لازم جهت اخذ صلاحیت و رتبه بندی، اقدام به صدور گواهینامه­های تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی کشور می­کند که به این فرایند رتبه بندی برنامه و بودجه گفته می­شود.

 

مدارک لازم جهت رتبه بندی برنامه و بودجه

 

راهنمای مدارک لازم برای شرکت­های انفورماتیک

  • ارائه نامه درخواست، اظهارنامه مالیاتی و برچسب آدرس
  • تکمیل فرم ثبت نام که شامل مشخصات فردی مدیرعامل، مشخصات شرکت، مشخصات محل شرکت، مشخصات سهامداران شرکت، مشخصات اعضای هیئت مدیره و مشخصات کارکنان الزامی است.
  • بارگذاری فایل اسکن شده صفحه اول اساسنامه شرکت
  • ارائه تعهدنامه عدم اشتغال در دستگاه­های دولتی و نیز شاغل بودن به صورت تمام وقت در شرکت
  • ارائه اطلاعت مربوط به توانمندی­های اجرایی شرکت
  • ارائه اطلاعات مربوط به خود اظهاری
  • ارائه اطلاعات مربوط به مجوزهای تولید
  • و در نهایت پاسخ به سوالات مرتبط با بیمه و اظهارنامه مالیاتی

 

شرایط مدارک لازم برای شرکت­های پیمانکار

  • تکمیل فرم ثبت نام که شامل مشخصات فردی مدیرعامل، مشخصات شرکت، مشخصات محل شرکت، مشخصات سهام داران، مشخصات اعضای هیئت مدیره و مشخصات پرسنل امتیاز آور است.
  • بارگذاری فایل اسکن شده از صفحه اول اساسنامه
  • ارائه تعهد نامه شاغل بودن به صورت تمام وقت در شرکت و عدم اشتغال در دستگاه­های دولتی
  • ارائه اطلاعات مربوط به تجربه کاری پیمانکار
  • ارائه اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالیاتی شرکت

 

شرایط عمومی جهت تعیین صلاحیت و دریافت گواهی رتبه بندی برنامه و بودجه

 

از جمله شرایط عمومی جهت تعیین صلاحیت و رتبه بندی برنامه و بودجه به شرح زیر است:

  • شرکت متقاضی در اداره ثبت شرکت ­ها ثبت شده باشد.
  • شرکت متقاضی کلیه شرایط و امتیازات لازم جهت تعیین صلاحیت در رتبه را مطابق با دستورالعمل­ها و ضوابط داشته باشد.
  • شرکت متقاضی هیچ گونه ممنوعیت و یا محرومیتی جهت انجام کارهای مربوطه نداشته باشد.
  • هیچ یک از مدیران شرکت کارمند دولت نباشند.
  • مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره دارای سابقه کار مفید و مرتبط باشند.
    لازم به ذکر است چنانچه شرکت متقاضی تمامی مدارک لازم را به طور کامل ارائه دهد حداکثر ظرف مدت ۴ روز گواهینامه فوق توسط سازمان برنامه و بودجه صادر می­شود.

 

هزینه ارائه خدمات نیز به شرح جدول زیر است:

پایه ۱ مشاوران پایه ۲ مشاوران پایه ۳ مشاوران
۵۰۰۰۰۰۰ ریال ۳۷۵۰۰۰۰ ریال ۲۵۰۰۰۰۰

 

رشته پایه ۱ پیمانکاران رشته پایه ۲ پیمانکاران رشته پایه ۳ پیمانکاران رشته پایه ۴ پیمانکاران رشته پایه ۵ پیمانکاران
۸۷۵۰۰۰۰ ۷۵۰۰۰۰۰ ۵۰۰۰۰۰۰ ۳۷۵۰۰۰۰ ۲۵۰۰۰۰۰

لازم به ذکر است ارائه خدمات برای شرکت­های انفورماتیک به صورت رایگان می­­باشد.

 

اعتبار گواهینامه­ های پیمانکاری ۹۹

سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور جلوگیری از انتشار بیماری و حفظ سلامت جامعه و نیز به منظور مراجعه حداقلی متقاضیان به سازمان، اعتبار گواهینامه­های پیمانکاری که بالاترین رتبه­ی آن ۳، ۴ و یا ۵ می­باشد و بعد از ابتدای تیرماه سال ۹۷ تمام شده و یا می­شوند، تا پایان خرداد ماه سال ۹۹ تمدید کرده است. بخشنامه مربوط به این تصمیم بخشنامه ۷۳۴۳۱۰ سازمان برنامه و بودجه کشور و مبنای تاریخ انقضای گواهینامه، سامانه ساجار (sajar.mporg.ir) می­باشد.

 

اعتبار رتبه های انفورماتیکی

اعتبار رتبه­های انفورماتیکی نیز بر اساس بخشنامه شماره ۵۲۸۸۷۹ مصوب  ۲۸/ ۰۹/ ۱۳۹۷ سازمان برنامه و بودجه کشور، از تاریخ ۰۱/ ۱۰/ ۱۳۹۶ از یک سال به دو سال افزایش یافته است. لازم به ذکر است بر اساس بخشنامه­های قبلی، شرکت­های انفورماتیک ملزم بودند گواهینامه­های خود را پس از پایان اعتبار یک ساله تمدید نمایند اما بر اساس این بخشنامه جدید، اعتبار گواهینامه­هایی که از تاریخ ۰۱/۱۰/ ۱۳۹۶ به این طرف از طرف سازمان صادر شده و می­شوند دو ساله خواهد بود.

رتبه بندی شرکت­های انفورماتیک هم به صورت ۱ تا ۷ است که ۱ بالاترین رتبه و ۷ پایین­ترین رتبه می­باشد. چنانچه دستگاه­های اجرایی همچون نهادهای دولتی و بانک­ها بخواهند با شرکت­های انفورماتیک قرارداد منعقد نمایند باید فقط با شرکت­هایی که دارای گواهینامه رتبه بندی هستند وارد انعقاد قرارداد شوند.

 

اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

از جمله ملزومات شرکت­های پیمانکاری به خصوص جهت شرکت در مناقصه­های دولتی وجود گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران است. جهت اخذ این گواهینامه باید مراحل زیر طی شود:

مراجعه به سامانه اخذ تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران جهت تشکیل پرونده. لازم به ذکر است سامانه اداره کار از دو درگاه تشکیل شده است: کانون ایمنی انجمن­های صنفی مسئولین ایمنی و بهداشت کار استان تهران و کانون عالی کارفرمایی. با انتخاب هر کدام از این درگاه­ها، مسیرهای متفاوتی جهت اخذ گواهینامه­ توسط شرکت طی خواهد شد. در ادامه پیمانکاران متقاضی باید علاوه بر ارائه فهرستی از بیمه تمامی پرسنل خود، پروژه­های اظهارنامه سال خود را نیز معرفی نمایند.

سپس افرادی که نام آنها در لیست ارائه شده وجود دارد، باید تمامی آموزشهایی را که از طرف اداره کار تعیین شده است را سپری نمایند و با شرکت در آزمون و کسب حداقل نمره موفق به اخذ گواهینامه گردند. وارد کردن نمرات و گواهینامه­های صادر شده به سایت، تأیید نمرات و گواهینامه­ها، بازرسی، اخذ تأییدیه بازرس، ارجاع پرونده به کمیسیون و تأیید کمیسیون از دیگر مراحل اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری می­باشد.

 

نکات مهم در مورد اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

  • چنانچه شرکت دارای پروژه فعال نباشد، پیمانکار می­تواند با اخذ یک نامه دو ماهه از اداره کار، که در واقع به منزله تأییدیه­ای از اداره کار است در مناقصات دولتی شرکت نماید. این نامه نشان می­دهد که شرکت فرایند اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری را شروع کرده، دوره آموزش کارفرمایی خود را نیز گذرانده ولی به دلیل نبودِ پروژه فعال این فرایند متوقف شده است. لازم به ذکر است پیمانکاران دو ماه فرصت دارند تا پروژه خود را معرفی نمایند.
  • گواهینامه­های صادر شده تا دو سال دارای اعتبار خواهند بود.

 

نحوه تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری
نحوه تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

 

نحوه تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

جهت تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری لازم است به نکات زیر توجه شود:

  1. هر شرکت فقط یک بار می­تواند اقدام به تشکیل پرونده کند. بنابراین جهت تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری به همان پرونده رجوع می­شود و همان پرونده مورد اصلاح قرار می­گیرد.
  2. جهت اطلاع دادن به اداره کار مبنی بر تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری باید از ۱ تا ۲ ماه قبل با اداره کار تماس گرفته شود. با این تماس، اداره کار در یک تاریخ مشخص پرونده شرکت را در درگاه سایت باز کرده و این فرصت را به شرکت می­دهد تا تغییرات و اصلاحات مورد نظر را در پرونده اعمال کند.
  3. در مرحله بعدی با انتخاب پیمانکاران فرایند تمدید گواهینامه مذکور از طریق یکی از کانون­های اداره کار به جریان می­افتد.
  4. مشخص کردن لیست بیمه پرسنل و نیز مشخص کردن پروژه­های اظهارنامه شرکت و در صورت نداشتن پروژه فعال دریافت نامه دو ماهه، گذراندن دوره­های آموزشی توسط افرادی که در لیست مذکور وجود دارند ولی تا کنون آموزش ندیده­اند نیز از دیگر مراحل تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری می­باشد.

 

 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان