اطلاعات و لزوم ثبت برند

 

برندینگ
اطلاعات و لزوم ثبت برند

 

در مورد ثبت برند چه می دانید؟

 

اگر به تازگی کسب و کاری را راه اندازی کرده اید و پا به دنیای تجارت گذاشته اید، حتما مراحل ثبت شرکت را پشت سر گذاشته اید. از اقدامات مهمی که باید پس از ثبت شرکت به آن توجه شود، ثبت برند است. شاید این سوال برایتان پیش آید که چه لزومی بر این کار وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که با ثبت برند می توانید از کالا یا خدمات خود به طور قانونی محافظت کنید. با این کار دیگر نگرانی از بابت مشابه سازی نخواهید داشت. بدین ترتیب اگر شرکتی دیگر از کالا یا خدمات شما کپی برداری کند، می توانید با طی مراحل قانونی از عاملین این کار شکایت کنید. زیرا تمامی حقوق مادی و معنوی کالا یا خدمت مزبور به شما تعلق دارد.

 

لزوم ثبت برند

 

این روزها برای اینکه بتوان محصول یا خدمت خود را به افراد معرفی کرد باید به صورت حرفه ای در حوزه تبلیغات وارد شد. شبکه های اجتماعی، رسانه های عمومی و بیلبوردهای تبلیغاتی از جمله حوزه های متنوع و کاربردی تبلیغات به شمار می روند. برای اینکه بتوانید در این حوزه ها حضوری موثر داشته باشید، باید از یک نام یا علامت تجاری منحصر به فرد برخوردار باشید. با این نام که انحصارا به شرکت شما تعلق دارد، می توانید در مدت زمانی نسبتا کوتاه به یک نام آشنا در نزد مخاطبان تبدیل شوید. به زبان ساده می توان گفت اطلاعات و لزوم ثبت برند همان راه میانبری است که موجب شناخته شدن محصول یا خدمت شما در نزد همگان خواهد شد.

در واقع اطلاعات و لزوم ثبت برند وجه تمایز شما با سایر رقبا را به رخ همگان خواهد کشید. همان طور که پیشتر گفته شد، می توان با اطلاعات و لزوم ثبت برند از افراد موثر، خدمات و یا کالای مورد نظر محافظت کرد.

از دیگر مزایای ثبت برند می توان به فراهم شدن بستری برای گسترش کار اشاره کرد. لذا در صورتی که کسب و کاری را در کشور راه اندازی کرده اید، می توانید با ثبت برند زمینه سازی مناسبی به منظور گسترش و صادرات خدمت یا کالای مزبور به خارج از کشور انجام دهید.

 

برند
بعد از ثبت برند باید چه کرد؟

 

پس از ثبت برند باید چه کرد؟

 

توصیه می شود مدیران یک مجموعه تجاری خیلی زود نسبت به ثبت برند اقدام نمایند. زیرا با این کار از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری خواهد شد. پس از ثبت شرکت و ثبت برند می توان فعالیت های مربوطه را آغاز نمود. اما بهتر است پس از ثبت برند خیلی زود فعالیت های مرتبط با معرفی کار گسترش پیدا نکند. زیرا در این صورت ممکن است پیش از کسب آمادگی لازم،  مخاطبان افزایش پیدا کنند. در صورت افزایش مخاطب پیش از کسب مهارت های کافی کار، امکان دفع مخاطبان در آینده به وجود خواهد آمد که این مسئله موجب گم شدن نام برند خواهد شد.

یادتان باشد هرچقدر پس از ثبت برند متمرکزتر و حرفه ای تر رفتار کنید، ریسک پذیرش خدمت یا محصول خود از سوی مخاطبین را کاهش داده اید. ضمن اینکه یک حضور قوی از همان ابتدای کار برای برند شما به شدت لازم خواهد بود.

 

اگر قصد ثبت برند دارید، به این موارد توجه کنید

 

اگر قصد ثبت برند دارید باید پیش از هرچیزی بدانید که نام انتخابی شما بسیار مهم خواهد بود. انتخاب یک نام خاص و بدون ایراد می تواند برای درخشش هرچه بیشتر برند شما بسیار کارساز باشد. در ادامه عوامل موثری که می تواند در انتخاب نام برند به شما کمک کند را بیان می کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

برندسازی
برندسازی

 

نکات مهم در ثبت برند

  • شما هیچ گاه نمی توانید برای ثبت برند خود از نام های مشهور که در نزد افراد شناخته شده هستند، استفاده کنید.
  • انتخاب نام از میان اسامی خلاف عرف و شرع نیز ممنوع می باشد.
  • یادتان باشد که داشتن ابتکار در انتخاب نام برند می تواند راه ثبت برند را تا حد ممکن برایتان آسان کند. بدین ترتیب توصیه می کنیم تا از اسم های منحصر به فرد و ساختگی استفاده کنید.
  • اگر به دنبال این هستید که نام برند خود را شبیه و نزدیک به برندهای مطرح انتخاب کنید، باید این را بدانید که با این کار شانس تائید اسم را به میزان ۵۰ درصد کاهش داده اید.
  • توصیه می کنیم در صورتی که به دنبال یک اسم ساختگی هستید، از اسم های چند سیلابی و ترکیبی استفاده کنید. زیرا این اسم ها به احتمال زیاد تائید خواهند شد.
  • اگرچه انتخاب اسم هوشمندانه برای ثبت برند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما این انتخاب در برخی حوزه ها بسیار سخت تر خواهد شد. شرکت های مرتبط با لوازم خانگی، نوشیدنی ها و مواد غذایی از این دسته به شمار می روند. زیرا تا کنون در حوزه های مزبور علائم تجاری متعددی به ثبت رسیده است.
  • می توانید برای ثبت علامت تجاری برای برند خود از نام های تلفیقی استفاده کنید. نام هایی که ترکیبی از حروف فارسی و لاتین هستند.
  • امکان ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم شده است.

 

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان